Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-S2-08
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedeutologia
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Strona przedmiotu: http://beata.pitula@us.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Efekty tego modułu Pedeutologia zostaną zrealizowane przy pomocy wykładowej i ćwiczeniowej formy kształcenia. Treści kształcenia tego modułu zostały skoncentrowane wokół istotnych współczesnych problemów, związanych z pracą nauczyciela, takich jak: kondycja współczesnego nauczyciela - wychowawcy, jego powinności moralne i etyczne oraz specyfika nauczycielskiego profesjonalizmu.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Rys historyczny i pola badawcze współczesnej pedeutologii.

2. Teoretyczne ujęcia osoby nauczyciela, ewolucja funkcji zawodowych.

3. Moralny wymiar zawodu nauczyciela- prawa i powinności

4. Edukacja nauczycielska, współczesne orientacje i koncepcje kształcenia.

5. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania.

6. Swoistość nauczycielskiego działania, wybrane koncepcje profesjonalizmu zawodowego nauczyciela.

7. Dylematy bycia nauczycielem we współczesnym świecie.

Ćwiczenia:

1. Kwalifikacje i kompetencje współczesnego nauczyciela.

2. Cechy osobowości jako determinanty jakości zawodowego funkcjonowania nauczyciela.

3. Nauczycielska etyka w teorii i praktyce pedagogicznej.

4. Waloryzacja pracy nauczyciela, kryteria oceny nauczyciela.

5. Nauczyciel w warunkach zmian społecznych i edukacyjnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

H. Kwiatkowska, Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

T. Lewowicki, Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji- PIB, Warszawa-Radom 2007.

J. Szempruch, Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013.

dot. ćwiczeń:

C. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, przeł. J. Michalak, GWP, Gdańsk 2004.

Ewolucja kwalifikacji nauczycielskich w kontekście przemian edukacyjnych, red. F. Szlosek, Instytut Technologii Eksploatacji- PIB, Radom 2007.

Z.B. Gaś, Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju zawodowego nauczycieli, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.

H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005

Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych, red. R. Kwiecińska, M.J. Szymański, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2010

Literatura uzupełniająca:

Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania, red. W Hörner, M. Szymański, D. Sztobrym, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.

Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, red. J.M. Michalak, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010.

J. Szempruch, Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012.

dot. ćwiczeń:

R.V. Bullough, Początkujący nauczyciel. Studium przypadku, przeł. K. Rogowski, GWP, Gdańsk 2009.

B. Pituła, Stałe cechy osobowości nauczyciela determinantami jakości jego pracy zawodowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010.

O. Speck, Być nauczycielem, GWP, Gdańsk 2005.

Efekty uczenia się:

Student charakteryzuje różne perspektywy poznawcze w badaniu nauczyciela.

Student prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych.

Student przedstawia kondycję współczesnego nauczyciela.

Student wskazuje i uzasadnia powinności moralne i etyczne zawodu nauczyciela.

Student wyjaśnia specyfikę nauczycielskiego profesjonalizmu.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas zajęć zagadnień.

Oceniana będzie wiedza z zakresu podstawowych faktów rozwoju subdyscypliny, znajomość różnorodnych ujęć osoby nauczyciela, współczesnych koncepcji kształcenia nauczycieli, etapów rozwoju zawodowego oraz koncepcji zawodowego profesjonalizmu nauczyciela.

Napisanie przez studenta pracy pisemnej. Wszyscy uczestnicy wykładu napiszą test w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Test mieści się na dwóch stronach A4. Na jego wypełnienie przewidziano 20 minut. Obowiązuje następująca punktacja:

9,5-10 pkt. – ocena: bardzo dobry

8,5 - 9 pkt. – ocena: dobry plus

7,5 – 8 pkt. – ocena: dobry

6,5 – 7 pkt. – ocena: dostateczny plus

5,5 – 6 pkt. – ocena: dostateczny

0 – 5 pkt. – ocena: niedostateczny

Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony test należy poprawić w formie ustnej.

Ćwiczenia:

Merytoryczny udział w pracy 3-4 osobowej grupy studentów.

Oceniana będzie kompletność i jakość wykonania projektu prezentującego analizę teoretyczną i badania własne nad wybranym aspektem zawodowego funkcjonowania nauczyciela. Wysoko oceniane będzie korzystanie z różnorodnych źródeł traktujących o problemie, w tym także obcojęzycznych. Projekt powinien prezentować wybrany aspekt funkcjonowania zawodowego nauczyciela na tle wymogów formalnoprawnych, wyników dotychczasowych badań oraz analizę zebranego przez grupę materiału empirycznego.

Prezentacja projektów ma miejsce w trakcie zajęć i stanowi podstawę do dyskusji grupowej.

Student studiuje zadane teksty i uczestniczy w problemowej dyskusji grupowej.

Oceniana będzie częstotliwość wypowiadania się na zajęciach oraz jakość formułowanych argumentów oraz pytań i wątpliwości. Zaznaczenie aktywności studenta następuje na liście obecności za pomocą plusów. Podczas jednych zajęć można otrzymać nawet 3 plusy, będące odpowiednikiem bardzo dobrego przygotowania, 2 plusy wskazujące na dobre przygotowanie i 1plus oznaczający dostateczny poziom przygotowania studenta do zajęć.

Na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych prowadzący zajęcia podsumowuje uzyskane przez każdego studenta plusy (wartość maksymalną na skali wyznaczają studenci najbardziej aktywni). Na podstawie oceny uzyskanej z aktywności (ilość plusów) oraz oceny z drugiej formy weryfikacji (projekt) prowadzący wystawia ocenę końcową z ćwiczeń. W każdej grupie na koniec zajęć tworzona jest indywidualna legenda (skala) ocen, gdzie osoby o największej liczbie plusów pretendują do oceny bardzo dobrej (zaliczenie projektu przynajmniej na dobry), zaś osoby o najniższej aktywności otrzymują ocenę dostateczną (przy zaliczeniu projektu przynajmniej na ocenę dostateczną).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)