Wychowanie wobec zmiany społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-S2-OP-06 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie wobec zmiany społecznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Moduł Wychowanie wobec zmiany społecznej realizowany jest zarówno w formie wykładowej, jak i ćwiczeniowej. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Wychowanie wobec problemów związanych z przemianą współczesnej rodziny; 2. Kryzysy i zagrożenia egzystencjalne współczesnego człowieka; 3. Pop-tożsamość współczesnego młodego człowieka; 4. Media - zagrożenie czy szansa rozwoju społeczeństwa informacyjnego; 5. Nowe rynki pracy wyzwaniem edukacyjnym dla współczesnej szkoły; 6. Rozwój tożsamości człowieka wobec problemu wielokulturowości: kultura własna - kultura drugiego człowieka; 7. Feminizm w wychowaniu, wychowanie wobec prądów feministycznych; 8. Edukacja wobec kultury świata supermarketów. |
Literatura: |
K. Slany, Alternatywne formy życia małżeńskiego w ponowoczesnym świecie, Nomos, kraków 2002; Z. Bauman, Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Warszawa 2007; W. Brzeziński, L.Witkowski, Edukacja wobec zmiany społecznej, Poznań-Toruń 1994; F. Fukuyama, Koniec człowieka, Krakó 2005; J. Habermas, Przyszłość natury ludzkiej, Warszawa 2003; Z. Melosik, Tożsamość, ciało i włądza, Poznań-Toruń 1996; C.M. Renzetti, D.J.Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa 2005; W.Szawczuk (red.), W kręgu edukacyjnych zadań i możliwości, Olsztyn 2004; F.W.Wawro (red.), Problemy współczesnej młodzieży w ujęciu nauk społecznych, Lublin 2006; |
Efekty uczenia się: |
Student wykazuje szeroką orientację w różnych sposobach powiązań społeczno-kulturowo-ekonomicznych wpływających na realizację procesu edukacyjnego; Student wie, jak zmiany społeczne (w zakresie np. biotechnologii) wpływają na proces edukacji w zakresie jej normy i patologii; Student potrafi wykorzystać wiedzę pedagogiczną do analizy i interpretacji problemów związanych ze zmianą społeczną; Student potrafi na podstawie diagnozy sytuacji społeczno-kulturowo-ekonomicznej podjąć próbę opracowania celów wychowawczych; |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin, prezentacja, poster (oceniana będzie znajomość poruszanych na zajęciach zagadnień i umiejętność ustosunkowania się do nich w kontekście wychowania). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.