Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie wobec zmiany społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-S2-OP-06
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie wobec zmiany społecznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Skrócony opis:

Moduł Wychowanie wobec zmiany społecznej realizowany jest zarówno w formie wykładowej, jak i ćwiczeniowej.

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Wychowanie wobec problemów związanych z przemianą współczesnej rodziny;

2. Kryzysy i zagrożenia egzystencjalne współczesnego człowieka;

3. Pop-tożsamość współczesnego młodego człowieka;

4. Media - zagrożenie czy szansa rozwoju społeczeństwa informacyjnego;

5. Nowe rynki pracy wyzwaniem edukacyjnym dla współczesnej szkoły;

6. Rozwój tożsamości człowieka wobec problemu wielokulturowości: kultura własna - kultura drugiego człowieka;

7. Feminizm w wychowaniu, wychowanie wobec prądów feministycznych;

8. Edukacja wobec kultury świata supermarketów.

Literatura:

K. Slany, Alternatywne formy życia małżeńskiego w ponowoczesnym świecie, Nomos, kraków 2002;

Z. Bauman, Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Warszawa 2007;

W. Brzeziński, L.Witkowski, Edukacja wobec zmiany społecznej, Poznań-Toruń 1994;

F. Fukuyama, Koniec człowieka, Krakó 2005;

J. Habermas, Przyszłość natury ludzkiej, Warszawa 2003;

Z. Melosik, Tożsamość, ciało i włądza, Poznań-Toruń 1996;

C.M. Renzetti, D.J.Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa 2005;

W.Szawczuk (red.), W kręgu edukacyjnych zadań i możliwości, Olsztyn 2004;

F.W.Wawro (red.), Problemy współczesnej młodzieży w ujęciu nauk społecznych, Lublin 2006;

Efekty uczenia się:

Student wykazuje szeroką orientację w różnych sposobach powiązań społeczno-kulturowo-ekonomicznych wpływających na realizację procesu edukacyjnego;

Student wie, jak zmiany społeczne (w zakresie np. biotechnologii) wpływają na proces edukacji w zakresie jej normy i patologii;

Student potrafi wykorzystać wiedzę pedagogiczną do analizy i interpretacji problemów związanych ze zmianą społeczną;

Student potrafi na podstawie diagnozy sytuacji społeczno-kulturowo-ekonomicznej podjąć próbę opracowania celów wychowawczych;

Metody i kryteria oceniania:

egzamin, prezentacja, poster (oceniana będzie znajomość poruszanych na zajęciach zagadnień i umiejętność ustosunkowania się do nich w kontekście wychowania).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)