Praca socjalna w resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-S2-R-06 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna w resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia. |
Pełny opis: |
Współczesne koncepcje i teorie pracy socjalnej Pomoc społeczna- cele, zadania, zakres działania Wielość ról zawodowych pracowników socjalnych Kwalifikacje i kompetencje niezbędne w zawodzie pracownika socjalnego Rola interwencji kryzysowej w zawodzie pracownika socjalnego Rodzina w kryzysie: mechanizmy i strategie radzenie sobie z kryzysem Postępowanie w konkretnych rodzajach kryzysów: (samobójstwo, alkoholizm, przemoc, żałoba po stracie) Diagnoza i nawiązywanie kontaktu z klientem pomocy społecznej Specyfika kontaktu z klientem pomocy społecznej Formy zbieranie informacji o kliencie Diagnozowanie osób indywidualnych oraz grup (genogram rodzinny) Metody pracy pracownika socjalnego ( metodyczne działania pośrednie, bezpośrednie i na poziomie instytucji społecznych.) Znaczenie podejścia kontraktowego- zawieranie kontraktu z klientem i rodziną Aktywizacja i animacja społeczności lokalnej w pracy socjalnej Wartości, etyka i prawo obowiązujące w zakresie pracy socjalnej Systemowy projekt aktywizacji SPA w Bytomiu Projekt innowacyjny jako zadanie twórcze pracownika socjalnego Budowanie sieci wsparcia społecznego Praca socjalna w praktyce Specyfika kontaktu z klientem pomocy społecznej Miejsce pracy socjalnej w systemie pomocy społecznej Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej Praca socjalna na rzecz osób w różnych fazach życia Pomoc socjalna rodzinie wieloproblemowej (bezrobocie, bezdomność, niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka choroba, alkoholizm i narkomania, przystosowanie do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, pomoc w rodzinnych sytuacjach kryzysowych. Pomoc społeczna a polityka rodzinna Metoda pracy z indywidualnym przypadkiem i jej praktyczny wymiar w obszarze działania pracownika socjalnego Tworzenie grupy wsparcia w obszarze systemu pomocy społecznej Publiczne i niepubliczne instytucje w pomocy społecznej Konstruowanie planu pomocy rodzinie Praca z rodziną w oparciu o kontrakt socjalny Typy dokumentów w pracy socjalnej Pracownicy służb społecznych a wypalenie zawodowe Pracownik socjalny w roli interwenta w rodzinie w sytuacji kryzysu Projekt innowacyjny jako twórcze zadanie pracownika socjalnego Systemowe rozumienie rodziny wieloproblemowej Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Znaczenie tworzenia sieci wsparcia społecznego w pracy z rodziną |
Literatura: |
R. A. Skidmore, M. G. Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Śląsk, Katowice 1998 C. de Robertis, Metodyka działań w pracy socjalnej, Śląsk, Katowice, 1998 A. Żukiewicz, Praca socjalna ośrodków pomocy społecznej, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2002 Robertis C. De. Metodyka działania w pracy socjalnej, BPS, „Śląsk” , Katowice, 1998 Wódz K., Praca w środowisku zamieszkania, BPS, Katowice, 1998 A.Lisowski, Badanie potrzeb społecznych, Interart, Warszawa 1996 J.Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 U.Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2005 B.Matyjas (red.), Rodzina jako środowisko pracy socjalnej. Teoria i praktyka, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2007 Zalewski D., Opieka i pomoc społeczna. Dynamika instytucji, wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005 Piątek K., Szymańska- Zybertowicz K., Profesjonalna praca socjalna Nowy paradygmat czy niedokończone zadanie, Toruń 2011 Sutton Carole, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004 Lipczyński A., Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Wyd. „Dyfin”, Warszawa 2007 James R. K., Gilliland B. E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2004 Nocuń Aleksander, Szmagalski Jerzy, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, BPS, Wyd. Śląsk, Katowice, 1998 Szczepkowski J., Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Wyd. Akapit, Toruń 2010. Barbaro B.de B., Systemowe rozumienie rodziny, Kraków 1999, Wyd. UJ Meder J, Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi, BPS, Wyd. „Śląsk”, Katowice 2000 Makary K. Stasiak, Podmiotowy model pracy socjalnej, Łódź 2009, Wydz. Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej, s. 44-64. Sutton Carole, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004. Ławniczak D, Marszałkowska M, Mierzejewska B, Polczyk D., Zeller L. Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi, Projekt 1.18 „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej”. współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, Kapitał Ludzki. (red) J. M. Jaraczewska, I. Krasiejko, Dialog motywujący w teorii i praktyce, Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii, Wyd. Edukacyjne Akapit, 2012. I. Wowra, B. Flak, A. Górak, M. Sosnowski, Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej plus CD, Wyd. Grupa Ergo,2012. Nocuń, J.Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Interart, Katowice 1996 J. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 R. A.Skidmore, M.G.Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wyd. „Śląsk”, Katowice 1998 |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu pracy socjalnej w lokalnym systemie opieki i wsparcia społecznego. Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu konstruowania lokalnych strategii pomocy socjalnej wobec rodziny wieloproblemowej. Student potrafi wybrać odpowiednie metody i formy pracy socjalnej oraz przewidzieć efekty podjętych działań. Student docenia wagę podejmowanej pracy socjalnej w procesie aktywizacji społecznej i zawodowej jednostki w kontekście oddziaływań systemowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
kryteria oceny Student otrzymuje do analizy przypadek rodziny wieloproblemowej. Ocenie będzie podlegać wiedza i umiejętności studenta zwłaszcza z zakresu zdiagnozowania problemów rodziny oraz dostosowania do nich odpowiednich i adekwatnych form pomocy rodzinie oraz współpracy z rodziną, posiłkując się literaturą przedmiotu. przebieg procesu weryfikacji Napisanie przez studenta indywidualnego projektu dotyczącego pracy z rodzinią wieloproblemową. Ocenie będzie podlegać w pierwszej kolejności adekwatność diagnozy problemów rodziny oraz ich analiza pod kątem przyczyn ich powstania, bez wskazywania związków przyczynowo -skutkowych, zaś z uwzględnieniem ich rozumienia w oparciu o teorię systemową. Następnie dostosowanie odpowiednich form i metod pracy socjalnej z rodziną oraz wskazanie na trudności oraz nowatorskie możliwości rozwiązań problemów, na bazie analizy zasobów i ograniczeń rodziny oraz środowiska lokalnego, w którym rodzina funkcjonuje. Student jest zobowiązany do wykorzystywania podejścia interdyscyplinarnego podczas analizy przypadku rodziny i wykazania się umiejętnością prawidłowego wypełnienia kontraktu socjalnego. Podczas prezentacji projektu studentowi będą również zadawane pytania dotyczące wiedzy i umiejętności z zakresu pracy socjalnej. Oceniana będzie znajomość omówionych na zajęciach metod pracy socjalnej, sposobów pomocy w określonych sytuacjach społecznych w tym umiejętności społecznych oraz podstawowych terminów z zakresu pomocy społecznej i pracy socjalnej. Napisanie przez studenta pracy pisemnej. Wszyscy uczestnicy ćwiczeń napiszą test wyboru w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Test mieści się na dwóch stronach A4. Na jego wypełnienie przewidziano 15-20 minut. Obowiązuje następująca punktacja: 9 – 10 pkt. – ocena: bardzo dobry 8 – 8,5 pkt. – ocena: dobry plus 7 – 7,5 pkt. – ocena: dobry 6 – 6,5 pkt. – ocena: dostateczny plus 5 – 5,5 pkt. – ocena: dostateczny 0 – 4 pkt. – ocena: niedostateczny Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony test należy poprawić w formie ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.