Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna w resocjalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-S2-R-06
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca socjalna w resocjalizacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia.

Pełny opis:

Współczesne koncepcje i teorie pracy socjalnej

Pomoc społeczna- cele, zadania, zakres działania

Wielość ról zawodowych pracowników socjalnych

Kwalifikacje i kompetencje niezbędne w zawodzie pracownika socjalnego

Rola interwencji kryzysowej w zawodzie pracownika socjalnego

Rodzina w kryzysie: mechanizmy i strategie radzenie sobie z kryzysem

Postępowanie w konkretnych rodzajach kryzysów: (samobójstwo, alkoholizm, przemoc, żałoba po stracie)

Diagnoza i nawiązywanie kontaktu z klientem pomocy społecznej

Specyfika kontaktu z klientem pomocy społecznej

Formy zbieranie informacji o kliencie

Diagnozowanie osób indywidualnych oraz grup (genogram rodzinny)

Metody pracy pracownika socjalnego ( metodyczne działania pośrednie, bezpośrednie i na poziomie instytucji społecznych.)

Znaczenie podejścia kontraktowego- zawieranie kontraktu z klientem i rodziną

Aktywizacja i animacja społeczności lokalnej w pracy socjalnej

Wartości, etyka i prawo obowiązujące w zakresie pracy socjalnej

Systemowy projekt aktywizacji SPA w Bytomiu

Projekt innowacyjny jako zadanie twórcze pracownika socjalnego

Budowanie sieci wsparcia społecznego

Praca socjalna w praktyce

Specyfika kontaktu z klientem pomocy społecznej

Miejsce pracy socjalnej w systemie pomocy społecznej

Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej

Praca socjalna na rzecz osób w różnych fazach życia

Pomoc socjalna rodzinie wieloproblemowej (bezrobocie, bezdomność, niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka choroba, alkoholizm i narkomania, przystosowanie do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, pomoc w rodzinnych sytuacjach kryzysowych.

Pomoc społeczna a polityka rodzinna

Metoda pracy z indywidualnym przypadkiem i jej praktyczny wymiar w obszarze działania pracownika socjalnego

Tworzenie grupy wsparcia w obszarze systemu pomocy społecznej

Publiczne i niepubliczne instytucje w pomocy społecznej

Konstruowanie planu pomocy rodzinie

Praca z rodziną w oparciu o kontrakt socjalny

Typy dokumentów w pracy socjalnej

Pracownicy służb społecznych a wypalenie zawodowe

Pracownik socjalny w roli interwenta w rodzinie w sytuacji kryzysu

Projekt innowacyjny jako twórcze zadanie pracownika socjalnego

Systemowe rozumienie rodziny wieloproblemowej

Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny.

Znaczenie tworzenia sieci wsparcia społecznego w pracy z rodziną

Literatura:

R. A. Skidmore, M. G. Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Śląsk, Katowice 1998

C. de Robertis, Metodyka działań w pracy socjalnej, Śląsk, Katowice, 1998

A. Żukiewicz, Praca socjalna ośrodków pomocy społecznej, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2002

Robertis C. De. Metodyka działania w pracy socjalnej, BPS, „Śląsk” , Katowice, 1998

Wódz K., Praca w środowisku zamieszkania, BPS, Katowice, 1998

A.Lisowski, Badanie potrzeb społecznych, Interart, Warszawa 1996

J.Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

U.Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2005

B.Matyjas (red.), Rodzina jako środowisko pracy socjalnej. Teoria i praktyka, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2007

Zalewski D., Opieka i pomoc społeczna. Dynamika instytucji, wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005

Piątek K., Szymańska- Zybertowicz K., Profesjonalna praca socjalna Nowy paradygmat czy niedokończone zadanie, Toruń 2011

Sutton Carole, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004

Lipczyński A., Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Wyd. „Dyfin”, Warszawa 2007

James R. K., Gilliland B. E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2004

Nocuń Aleksander, Szmagalski Jerzy, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, BPS, Wyd. Śląsk, Katowice, 1998

Szczepkowski J., Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Wyd. Akapit, Toruń 2010.

Barbaro B.de B., Systemowe rozumienie rodziny, Kraków 1999, Wyd. UJ

Meder J, Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi, BPS, Wyd. „Śląsk”, Katowice 2000

Makary K. Stasiak, Podmiotowy model pracy socjalnej, Łódź 2009, Wydz. Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej, s. 44-64.

Sutton Carole, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004.

Ławniczak D, Marszałkowska M, Mierzejewska B, Polczyk D., Zeller L. Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi, Projekt 1.18 „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej”. współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, Kapitał Ludzki.

(red) J. M. Jaraczewska, I. Krasiejko, Dialog motywujący w teorii i praktyce, Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii, Wyd. Edukacyjne Akapit, 2012.

I. Wowra, B. Flak, A. Górak, M. Sosnowski, Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej plus CD, Wyd. Grupa Ergo,2012.

Nocuń, J.Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Interart, Katowice 1996

J. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

R. A.Skidmore, M.G.Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wyd. „Śląsk”, Katowice 1998

Efekty uczenia się:

Student posiada wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu pracy socjalnej w lokalnym systemie opieki i wsparcia społecznego.

Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu konstruowania lokalnych strategii pomocy socjalnej wobec rodziny wieloproblemowej.

Student potrafi wybrać odpowiednie metody i formy pracy socjalnej oraz przewidzieć efekty podjętych działań.

Student docenia wagę podejmowanej pracy socjalnej w procesie aktywizacji społecznej i zawodowej jednostki w kontekście oddziaływań systemowych.

Metody i kryteria oceniania:

kryteria oceny Student otrzymuje do analizy przypadek rodziny wieloproblemowej. Ocenie będzie podlegać wiedza i umiejętności studenta zwłaszcza z zakresu zdiagnozowania problemów rodziny oraz dostosowania do nich odpowiednich i adekwatnych form pomocy rodzinie oraz współpracy z rodziną, posiłkując się literaturą przedmiotu.

przebieg procesu weryfikacji Napisanie przez studenta indywidualnego projektu dotyczącego pracy z rodzinią wieloproblemową. Ocenie będzie podlegać w pierwszej kolejności adekwatność diagnozy problemów rodziny oraz ich analiza pod kątem przyczyn ich powstania, bez wskazywania związków przyczynowo -skutkowych, zaś z uwzględnieniem ich rozumienia w oparciu o teorię systemową. Następnie dostosowanie odpowiednich form i metod pracy socjalnej z rodziną oraz wskazanie na trudności oraz nowatorskie możliwości rozwiązań problemów, na bazie analizy zasobów i ograniczeń rodziny oraz środowiska lokalnego, w którym rodzina funkcjonuje. Student jest zobowiązany do wykorzystywania podejścia interdyscyplinarnego podczas analizy przypadku rodziny i wykazania się umiejętnością prawidłowego wypełnienia kontraktu socjalnego. Podczas prezentacji projektu studentowi będą również zadawane pytania dotyczące wiedzy i umiejętności z zakresu pracy socjalnej.

Oceniana będzie znajomość omówionych na zajęciach metod pracy socjalnej, sposobów pomocy w określonych sytuacjach społecznych w tym umiejętności społecznych oraz podstawowych terminów z zakresu pomocy społecznej i pracy socjalnej.

Napisanie przez studenta pracy pisemnej. Wszyscy uczestnicy ćwiczeń napiszą test wyboru w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Test mieści się na dwóch stronach A4. Na jego wypełnienie przewidziano 15-20 minut. Obowiązuje następująca punktacja:

9 – 10 pkt. – ocena: bardzo dobry

8 – 8,5 pkt. – ocena: dobry plus

7 – 7,5 pkt. – ocena: dobry

6 – 6,5 pkt. – ocena: dostateczny plus

5 – 5,5 pkt. – ocena: dostateczny

0 – 4 pkt. – ocena: niedostateczny

Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony test należy poprawić w formie ustnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)