Polisensoryczna analiza i interpretacja tekstu literackiego w edukacji i terapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-S2-WIP-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polisensoryczna analiza i interpretacja tekstu literackiego w edukacji i terapii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Osiągnięcie na studiach pierwszego stopnia efektów kształcenia związanych z kwalifikacjami uprawniającymi do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do analizy i interpretacji dzieła literackiego opartej na ekspresji wielozmysłowej |
Pełny opis: |
Moduł zawiera poszerzone treści z zakresu polisensorycznej analizy i interpretacji tekstu literackiego w edukacji i terapii. Celem zajęć jest zapoznanie studenta ze strategią VAKT i przygotowanie go do stosowania tej strategii w trakcie działań edukacyjnych dotyczących analizy tekstu. Zajęcia realizowane w ramach modułu przygotują studenta do dokonywania świadomych wyborów literatury stosowanej dla rozwoju dla rozwoju potencjału intelektualnego oraz kompetencji emocjonalnych własnych i wychowanka. Zajęcia w formie wykładowej i ćwiczeniowej oraz praca własna studenta mają doprowadzić do uzyskania zakładanych efektów kształcenia modułu. |
Literatura: |
Baluch A., Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa 1984 Cybulska H., Dziecko wobec tekstu poetyckiego - z problemów komunikacji literackiej w klasach I-III, (w:) Komunikacja - dialog - edukacja, red. W. Kojs i R. Mrózek przy współudziale Ł. Dawid, Cieszyn 1998, część I Dyduch B., Gra dramatyczna jako forma pracy w obrębie metody przekładu intersemiotycznego, [w:] Z teorii i praktyki dydaktycznej języka polskiego, t. 6., red. J. Kram, E. Polański, Katowice 1986 Dziedzic A., Pichalska J., Świderska E., Drama na lekcjach języka polskiego, Warszawa 1992 Eco U., Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 1994 Gardner H., Inteligencje wielorakie, Poznań 2002, Media Rodzina Januszkiewicz M., W-koło hermeneutyki literackiej, Warszawa 2007 Karasińska M., Leszczyński G., red., Dziecko i teatr w przestrzeni kultury, tom 1. Teatr w świecie, tom 2. Świat w teatrze, Poznań 2007 Kielar-Turska M., Przetacznik-Gierowska M.: Dziecko w kontakcie z literaturą. Przegląd problemów badawczych, [w:] Dziecko jako odbiorca literatury, red. tychże, Warszawa-Poznań 1992 Kovalik, S., Teachers Make the Difference, Oak Creek 1991 Krasoń K., Dziecięce odkrywanie tekstu poetyckiego - kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice 2005 Muszyńska M., Metafory w edukacji prymarnej. Koncepcja kształcenia wspomagającego rozwój zdolności interpretacyjnych dzieci 9-10 letnich, Toruń 1999 Piątek T., Sposoby pracy z tekstem literackim a integracja treści programowych w nauczaniu początkowym, [w:] Problemy kształcenia literackiego w edukacji wczesnoszkolnej, red. J. Kida, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1997 Żuchowska W., Szansa w metodzie, „Nowa Polszczyzna” 1998, nr 2 |
Efekty uczenia się: |
Student zna przesłanki stosowalności analizy i interpretacji polisensorycznej; rozumie koncepcję VAKT i potrafi metodycznie zaplanować zajęcia realizowane tą strategią. Student potrafi wyodrębnić elementy dzieła, wokół których można podjąć działania polisensoryczne; umie prowadzić zajęcia z zakresu analizy tekstu realizowane strategią VAKT, oparte na zastosowaniu metod: improwizacji, inscenizacji, dramy i przekładu intersemiotycznego. Student potrafi dokonywać wyboru i interpretacji dzieła literackiego znajdującego zastosowanie w działaniach edukacyjnych, rozumie walory wspierające, stymulujące i terapeutyczne materiału literackiego. Student potrafi dostrzec wartość literatury pięknej dla rozwoju potencjału intelektualnego oraz kompetencji emocjonalnych własnych i wychowanka; potrafi odnaleźć materiał literacki odpowiadający własnym potrzebom (umie odkryć „sens dla siebie” i wykorzystać sytuacje ekspresyjne dla podjęcia autorefleksji). Student zna najwybitniejsze utwory literackie, będące spuścizną kanonu literatury pięknej oraz biblioterapeutycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne z zakresu znajomości idei Howarda Gardnera i Susan Kovalik oraz umiejętności wskazania cech dystynktywnych istniejących modalności oraz zasad paidialnych Sprawdzenie znajomości podstawowych metod interpretacji tekstu, opartych na aktywności polisensorycznej (improwizacja, inscenizacja, drama, przekład intersemiotyczny). Napisanie przez studenta kolokwium, które ma charakter problemowy, wymaga analizowania zagadnień i uzasadniania odpowiedzi. Termin kolokwium ustalony zostanie na początku kursu. Kolokwium obejmie wszystkie zagadnienia objęte wykazem treści ćwiczeń i jest sporządzone w jednobrzmiących formularzach. Obowiązywać będzie następująca punktacja: 8 punktów – ocena: bardzo dobry 6,5 – 7,0 pkt. – ocena: dobry plus 5,5 – 6,0 pkt. – ocena: dobry 5,0 pkt. – ocena: dostateczny plus 4,0 – 4,5 pkt. – ocena: dostateczny Poniżej 4 pkt. – ocena: niedostateczny Wyniki kolokwium ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Kolokwium zakończone oceną niedostateczną jest niezliczone i wymaga poprawy pisemnej. Niezaliczenie poprawy skutkuje koniecznością organizacji zaliczenia komisowego tego efektu kształcenia w formie ustnej. Pozytywna ocena z kolokwium 2 będzie sumowana z pozytywną oceną kolokwium 1 (stanowi 10% całej wyceny modułu), po czym z obu wyników zostanie wyciągnięta średnia ważona, będąca ewaluacją całego efektu EW_ PA _w_1, a tym samym składnikiem oceny końcowej całego modułu. Przygotowanie pisemnego projektu zajęć (literatura podmiotowa ze wskazanego ramowo zakresu – wybrana przez studenta); Udział w przygotowaniu projektu zespołowego - opartego na wielozmysłowej interpretacji wybranego utworu literackiego, ze wskazaniem jego wartości edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych Przygotowanie polisensorycznej analizy dzieła literackiego (wybór wykładowcy) z wyodrębnieniem węzła metaforycznego utworu, wokół którego zaprogramowane zostanie działanie ekspresyjne. Działania te zaprojektuje student samodzielnie oraz zaprezentuje je podczas warsztatu organizowanego z całą grupą ćwiczeniową. Udział w dyskusji na temat przygotowanych interpretacji dzieł literackich, prezentacja krytycznej analizy strategii zastosowanych przez pozostałych studentów oraz motywacji wyłonienia określonych węzłów metaforycznych utworów (w ujęciu stymulującym, wspierającym i terapeutycznym). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.