Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE021Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Pełny opis:

Przedmiot i podmiot pedagogiki specjalnej - klasyfikacje i terminologia. Cele i zasady - ewolucja poglądów na istotę kształcenia specjalnego. Subdyscypliny - rozwój. Rozmiary niepełnosprawności - zmiany. Miejsce pedagogiki w systemie naukowym - relacje z pedagogiką ogólną. Postawy i reakcje wobec niepełnosprawności - modele, możliwości ich przekształceń. Specjalne potrzeby edukacyjne i ich zaspokajanie. Podstawy edukacji, rehabilitacji, rewalidacji, resocjalizacji, terapii oraz opieki nad uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: niepełnosprawnych intelektualnie, sensorycznie, motorycznie, niedostosowanych społecznie, przewlekle chorych, z fragmentarycznymi zaburzeniami oraz wybitnie uzdolnionym. Funkcjonowanie oraz potencjał rozwojowy osób niepełnosprawnych. System kształcenia dziecka odchylonego od normy w warunkach szkoły segregacyjnej, ogólnodostępnej, integracyjnej i w innych formach opieki terapii i edukacji. Metodyka i programy pracy z uczniem niepełnosprawnym. Osiąganie autonomii przez osoby niepełnosprawne. Integracja społeczna osób niepełnosprawnych - jej płaszczyzny.

Literatura:

Dykcik W. (red.).(1998) Pedagogika specjalna.

Lipkowski, O. (1977). Pedagogika Specjalna. Zarys.

Rakowska A. i Baran J. (2000) Dylematy pedagogiki specjalnej.

Sękowska, Z. (2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. (II wydanie)

Sowa J. i Wojciechowski F. (2001) Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym.

Doroszewska, J. (1989). Pedagogika Specjalna t.1 i 2.

Kosakowski Cz.; Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej.; Toruń; 2003; Akapit

Pańczyk J. (red.); Tożsamość pedagogiki specjalnej u progu XXI wieku.; Warszawa; 1998; WSPS

Szczepankowski B.; Niesłyszący Głusi Głuchoniemi. Wyrównywanie szans.; Warszawa; 1999; WSiP

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)