Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE029
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Pełny opis:

Pojęcie opieka i wychowanie. Formy, zasady i metody pracy opiekuńczo - wychowawczej w placówkach opieki częściowej i całkowite dla dzieci, młodzieży i osób starszych. Organizacja pracy opiekuńczo - wychowawczej w środowisku lokalnym - świetlica, internat. Praca z dzieckiem w instytucjonalnych i rodzinnych zastępczych formach opieki. Zarys prawa opiekuńczego i rodzinnego. Standardy europejskie a rozwiązania polskie w zakresie opieki. Kondycja psycho - fizyczno - społeczna człowieka w kontekście potrzeby świadczenia usług ludziom starszym i niesamodzielnym.

Literatura:

Dąbrowski Z. (red.): Węzłowe problemy opieki i wychowania w domach dziecka. Olsztyn 1997.

Kamieńska U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2002

Kolankiewicz M. (red.): Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki. Warszawa 1998.

Lepalczyk I. (red.): Źródła do pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 1988

Badora S.: Uczucia i profesjonalizm. O formach opieki zastępczej. Częstochowa 1998.

Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)