Podstawy edukacji artystycznej - muzyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE105W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji artystycznej - muzyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Pełny opis: |
: Elementy muzyki, dźwięk jako zjawisko akustyczne - jego cechy. Rytm, wartości nut i pauz, pojęcie metrum, rodzaje tatów, znaki chromatyczne. Interwały. Budowa gamy durowej i molowej (triada harmoniczna), pojęcie formy muzycznej. Elementy budowy utworu muzycznego. Pojęcie historii muzyki, jej umowny podział (chronologiczny) na epoki i style, związki z innymi dziedzinami sztuki. Czytane nut na instrumentach szkolnych (flet prosty sopranowy, dzwonki chromatyczne). Triada harmoniczna - zapis. Wykonanie na instrumentach, budowa gam durowych i molowych. Opanowanie ich gry na instrumentach muzycznych. Próby samodzielnej improwizacji melodycznej w oparciu o testy z literatury dziecięcej. Opanowanie głosem i na instrumencie muzycznym melodii wybranych piosenek z repertuaru klas I-III. Opanowanie głosem i na instrumencie muzycznym melodii wybranych piosenek z repertuaru przedszkola. Próby zapisania łatwych układów rytmicznych i melodycznych (dyktando). Układanie melodii w formie AB, ABA, ronda i wariacji. Opracowanie i wykonanie układów ruchowych i tanecznych do piosenek i utworów instrumentalnych. Czytanie nut a'vista (dzwonki, flet, instrument klawiszowy). Nauka melodii w układzie wielogłosowym i unisono. Opracowanie i nauka prostych akompaniamentów do poznanych utworów, doskonalenie gry na dzwonkach i flecie. Teoretyczne podstawy wychowania muzycznego w powiązaniu z psychologią rozwojową i psychologią muzyki. Systemy wychowania muzycznego: E. Dalcroze'a, C. Orffa, Z. Kodaly'a, E. Gordona. Metody i formy pracy nauczyciela na zajęciach zintegrowanych z muzyką: odtwórstwo, twórczość dziecięca. Wypracowanie umiejętności doboru repertuaru muzycznego i ćwiczeń dla osiągnięcia zamierzonego celu. Kryteria oceny pracy i postępów ucznia. |
Literatura: |
Burowska Z.: Wprowadzenie w kulturę muzyczną. Warszawa 1991 Lipska E., Przychodzińska M.: Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka. Warszawa 1991 Malko D.: Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Warszawa 1990 Przychodzińska-Kaciczak M.: Wychowanie muzyczne. Idee - treści - kierunki rozwoju. Warszawa 1989 Smoczyńska-Nachtman U.: Kalendarz muzyczny w przedszkolu. Warszawa 1988 Suświłło M.: Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej. Olsztyn 2001 Wesołowski F.: Zasady muzyki. Warszawa 2001 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.