Wprowadzenie do pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PELWP011.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Przedm. obowiązk. - 2 sem.pedagogiki,specj.zintegr.eduk.wczesnoszkol. i wychowanie przedszkolne/sIs/ Przedmioty do średniej za 1 i 2 sem, pedag. /dz. lic.przedszk/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Pełny opis: |
Pedagogika jako nauka (specyfika humanistyki; status metodologiczny pedagogiki; relacje: pedagogika-wychowanie, teoria-praktyka; struktura dyscypliny; nauki pomocnicze; odmiany wiedzy o wychowaniu; procesy składowe edukacji; metody badań pedagogicznych). Teoretyczność i praktyczność pedagogiki (doświadczenie naturalne; specjalizacja; racjonalność instrumentalna; deficyt teoretyczności pedagogiki). Kategorie centralne pedagogiki (znaczenie terminów: wychowanie, kształcenie, edukacja, tożsamość, podmiotowość i in.; istota sytuacji wychowawczych; warstwowa teoria wychowania). Tożsamość pedagogiki (pedagogika jako nauka antropologiczna; człowiek w społeczeństwie masowym i czasach płynnej nowoczesności; aksjologiczne podstawy pedagogiki; mityczny i racjonalny aspekt pedagogiki; konsekwencje pedagogiczne stanowisk filozoficznych i ideologicznych). |
Literatura: |
1. Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003. 2. Alternatywy myślenia o/dla edukacji (red.) Z. Kwieciński, Warszawa 2000. 3. Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. 4. Hessen S., Podstawy pedagogiki, Warszawa 1997. 5. Kunowski S., Podstawy pedagogiki współczesnej, Warszawa 1993. 6. Pedagogika (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. I-II. 7. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998. 8. Szołtysek A., Filozofia pedagogiki, Katowice 2003. 9. Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1997. 10. Wprowadzenie do pedagogiki (red.) T. Jaworska, R. Leppert, Kraków 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.