Filozofia z elementami logiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-NM-001 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia z elementami logiki |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 sem. psychologii /wieczorowe mag./ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem merytorycznym zajęć (wykładu) jest wprowadzenie studentów w problematykę, zagadnienia oraz terminologię filozoficzną; zapoznanie z głównymi epokami, koncepcjami, dziedzinami i pojęciami filozofii; ukazanie jej znaczenia na tle kultury i cywilizacji europejskiej.Praktycznym celem zajęć (ćwiczeń) jest rozwinięcie umiejętności analizy oraz interpretacji tekstów źródłowych; umiejętności dyskusji, twórczego i abstrakcyjnego myślenia, jak również problematyzacji treści zgodnie z porządkiem płaszczyzn refleksji filozoficznej. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Wykład wprowadzający 2. Filozofia starożytna 3. Filozofia średniowieczna 4. Filozofia nowożytna 5. Filozofia współczesna 6. Powiązania filozofii z psychoterapią lub psychologia moralności ĆWICZENIA: Zajęcia 1: Wprowadzenie do problematyki. Zajęcia organizacyjne. Kodeks etyki studenta. Zajęcia 2: Filozofia. Filozof a psycholog. Zajęcia 3: Byt. Zajęcia 4: Poznanie. Prawda. Nauka. Zajęcia 5: Człowiek. Tożsamość. Świadomość. Zajęcia 6: Seks. Miłość. Zajęcia 7: Wolność. Zajęcia 8: Dobro. Zajęcia 9: Szczęście. Zajęcia 10: Czas. Śmierć. Zajęcia 11: Kontynuacja zajęć poprzednich. Badanie. Zajęcia 12:Wywiady z psychologiem – omówienie. Prezentacje dodatkowe. Zajęcia 13:Wywiady z psychologiem – omówienie. Prezentacje dodatkowe. Zajęcia 14: Zakończenie, wpisy do indeksów. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Anzenbacher, A. (2003).Wprowadzenie do filozofii. Kraków: WAM. Gadacz, T. (2009). Historia filozofii XX wieku nurty. Tom I, II. Kraków: Znak. Ferber, R. (2008). Podstawowe pojęcia filozoficzne 1. Kraków: WAM. Ferber, R. (2008). Podstawowe pojęcia filozoficzne 2. Kraków: WAM. Kuziak, M. i inni (2004). Słownik myśli filozoficznej. Bielsko-Biała: PPU „PARK”. Reale, G. (2000). Historia filozofii starożytnej. Tom I, II, III, IV. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL. Świeżawski, S. (2000). Dzieje europejskiej filozofii klasycznej. Warszawa: PWN. Tatarkiewicz, W. (2004). Historia filozofii. Tom I, II, III. Warszawa: PWN. Wawro, E (red.)(2005). Antologia tekstów filozoficznych. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. Literatura uzupełniająca: Deurzen, E. (2010). Psychoterapia a poszukiwanie szczęścia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Gottfried, G. (2007). Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina. Kraków: WAM. Haeffner, G. (2006). Wprowadzenie do antropologii filozoficznej. Kraków: WAM. Scherer, G. (2008). Filozofia śmierci. Kraków: WAM. Yalom, I (2006). Kuracja według Schopenhauera. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. White, N. (2008). Filozofia szczęścia od Platona do Skinnera. Kraków: WAM. |
Efekty uczenia się: |
• zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury • ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii • ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloku subdyscyplin filozoficznych: logika, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu lub etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna lub estetyka, filozofia kultury • poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną • zna podstawy logiki oraz typowe strategie argumentacyjne • przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych stosownie do ich istotności • ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych • ma świadomość refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: kryteria oceny Egzamin ustny sprawdzający zdobytą podczas wykładów wiedzę (3 zagadnienia podane uprzednio wcześniej przez prowadzącego, student losuje 3 zagadnienia) oraz jedną wybraną przez siebie lekturę filozoficzną (do wyboru książka autorstwa: Platona, Arystotelesa, św. Tomasza z Akwinu, św. Augustyna, Kartezjusza, Pascala, Leibniza, Rousseau, Kanta, Milla, Bergsona, Hegla, Schopenhauera, Kierkegaarda, Nietzschego, Husserla, Heideggera, Sartre’a, Jaspersa, Wittgensteina, Levinasa, Mouniera, Wojtyły, Tischnera). Dopuszcza się przeczytanie innej wybranej pozycji po uprzednim e-mailowym uzgodnieniu z prowadzącym. Pytania oceniane są na poniższej skali, ocena za egzamin to średnia z uzyskanych ocen. Skala: do 2,9 niedostateczny 3-3,25 dostateczny 3,26-3,75 dostateczny plus 3,76-4,25 dobry 4,26-4,6 dobry plus 4,6-5 bardzo dobry Należy zapisać się na termin ustnego egzaminu najpóźniej na przedostatnim wykładzie. Szczegóły zostaną ustalone w trakcie semestru podczas wykładów. Ćwiczenia: kryteria oceny Wymagana obecność na zajęciach i przeprowadzenie wywiadu z psychologiem dotyczącym problemów filozoficznych (nie na ocenę). Obecność 80% wymagana (dla studentów z Indywidualną Organizacją Studiów oraz posiadających poważne problemy zdrowotne poświadczone zwolnieniem lekarskim - 60% obecności z koniecznością odrobienia na konsultacjach pozostałych 20%). Ocena końcowa jest wyznaczona przez ilość zdobytych plusów otrzymanych za aktywność podczas zajęć (plusy wpisywane po każdych ćwiczeniach) i za prezentacje dodatkowe. Proszę zauważyć, że obecność na wszystkich zajęciach zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania większej ilości plusów, a więc wyższej oceny końcowej. Skala: do 2,9 niedostateczny 3-3,25 dostateczny 3,26-3,75 dostateczny plus 3,76-4,25 dobry 4,26-4,6 dobry plus 4,6-5 bardzo dobry Uwaga, skala nie dotyczy liczby plusów, które zostaną dopiero przeliczone na powyższej skali od 2 do 5. Umawianie się na odrabianie zaległych obecności, sprawy dotyczące literatury, przebiegu zajęć itd. proszę uzgadniać z odpowiednim wyprzedzeniem (np. 3-4 dni robocze wcześniej) mailowo. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.