Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-NM-004 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 sem. psychologii /wieczorowe mag./ |
Strona przedmiotu: | http://www.ip.us.edu.pl/?fo_id=61815 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z genezą współczesnych szkół, teorii oraz wybranych koncepcji psychologicznych oraz z dorobkiem polskiej myśli psychologicznej. W ramach modułu Studenci poznają podstawowe metody badań psychologicznych. Wprowadzony zostaje także system pojęć niezbędnych do tworzenia wiedzy o ogólnych prawidłowościach, którym podlega funkcjonowanie psychiczne człowieka. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez Słuchaczy wiedzy na temat szkół, teorii i klasycznych koncepcji psychologicznych oraz historii psychologii jako dyscypliny naukowej. Ukazane zostaną starożytne filozoficzne korzenie psychologii, począwszy od platońskiej i arystotelesowskiej koncepcji duszy ludzkiej. Studenci zdobędą wiedzę na temat istoty rozumienia człowieka i jego zachowania się w ujęciu poszczególnych koncepcji psychologicznych: fizjologicznej, behawiorystycznej, psychoanalitycznej, poznawczej i humanistycznej. Celem zajęć jest też zapoznanie Studentów z dorobkiem polskiej myśli psychologicznej. W ramach modułu Studenci poznają podstawowe metody badań psychologicznych, pozwalające opisać sposób zachowania się człowieka i jego przeżycia, porządkującą klasyfikację stosowanych metod badawczych (metody heurystyczne i diagnostyczne) oraz modele badań (idiograficzne i nomotetyczne). Wprowadzony zostanie system pojęć stosowanych do opisu prawidłowości funkcjonowania psychicznego i zachowania się człowieka, co pozwoli Studentom na dalszych etapach edukacji lepiej rozumieć mechanizmy kierujące ludzkim zachowaniem. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wyd. "Żak”. Stachowski R., Dobroczyński B. (2008). Historia psychologii-od Wundta do czasów najnowszych. W: (red). J. Strelau, D. Doliński. Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wyd. UJ. Literatura uzupełniająca Benjamin L. T. (2008). Historia współczesnej psychologii. Warszawa: PWN. Brett G.S. (1969). Historia psychologii. Warszawa: PWN. Lück H. E. (2008). Historia psychologii. Orientacje, szkoły, kierunki rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & IT. Lück H. E., Miller R., Sewz-Vosshenrich G. (2008). Klasycy psychologii. Wprowadzenie do studiów psychologicznych. Kraków: Wyd. WAM. Malim T., Birch A., Wadeley A. (1994). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. Pieter J. (1972 i późniejsze). Historia psychologii. Warszawa: PWN, fragmenty Rzepa T., Dobroczyński B. (2009). Historia polskiej myśli psychologicznej. Warszawa: PWN. Stachowski R. (2000). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. Tavris, C., Wade, C. (1999). Psychologia: podejścia oraz koncepcje. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka Tomaszewski T. (1986). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa: PWN. Wadeley A., Birch A., Malim T. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. Zimbardo P.G., Johnson R.L, McCann V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: PWN. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. oraz wybrane fragmenty tekstów źródłowych klasyków psychologii Oryginalne klasyczne dzieła z historii psychologii można znaleźć na stronie: http://psychclassics.yorku.ca/index.htm Warto też zajrzeć na stronę: http://psychologia.net.pl/katalog.php?level=15 |
Efekty uczenia się: |
Nabycie wiedzy dotyczącej historii psychologii i rozwoju psychologii (w tym także rozwoju psychologii w Polsce), a także metod wykorzystywanych we współczesnej psychologii. Uwrażliwienie na szeroki kontekst problemów badawczych, wykraczający poza obszar dyskursu psychologicznego. Znajomość teoretycznego zaplecza (w aspekcie historycznym i koncepcyjnym) problemów podstawowych dla współczesnej psychologii. Wdrożenie w treści wykorzystujące argumentację naukową. Umiejętność omówienia różnych sposobów wyjaśniania ludzkiego funkcjonowania. Umiejętność swobodnego posługiwania się pojęciami psychologicznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przy ocenianiu uwzględniane będą: - Pisemny sprawdzian wiadomości 1) W przypadku wykładów – egzamin pisemny 2) W przypadku ćwiczeń – kolokwium - Aktywność Na bieżąco ocenie podlega aktywność i zaangażowanie Studentów w czasie ćwiczeń- wymiernym wskaźnikiem aktywności będzie przygotowanie eseju i pracy zespołowej - Obecność na ćwiczeniach (można opuścić najwyżej 2 zajęcia) Ćwiczenia: Zaliczenie sprawdzianu wiadomości (kolokwium), obecność i praca zespołowa to warunek konieczny uzyskania zaliczenia oraz oceny dostatecznej z aktywności. Wykonanie poprawnie jednego zadania dodatkowego uprawnia do uzyskania oceny dobrej z aktywności, wykonanie dwóch zadań uprawnia do uzyskania oceny bardzo dobrej z aktywności. Ocenę końcową z ćwiczeń stanowić będzie średnia dwóch ocen: oceny z kolokwium i oceny z aktywności. Zadania dodatkowe: Raport z wywiadu z psychologiem, służący weryfikacji znajomości metod wykorzystywanych we współczesnej psychologii. Esej - pozwala na weryfikację znajomości teoretycznego zaplecza problemów podstawowych dla psychologii oraz na sprawdzenie stopnia wdrożenia Studentów w analizy wykorzystujące argumentację naukową. Prezentacja pracy zespołowej przed grupą - odbędzie się w terminie wskazanym przez osobę prowadzącą ćwiczenia (praca pozwoli na weryfikację posiadania przez Studentów znajomości teorii, różnych sposobów rozumienia i wyjaśniania ludzkiego funkcjonowania). Sprawdzian wiadomości (służący weryfikacji umiejętności swobodnego posługiwania się pojęciami psychologicznymi) będzie miał formę pisemnego testu z pytaniami zamkniętymi, z ograniczoną liczbą odpowiedzi do wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.