SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-NM-231 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /wiecz. mag./ |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia założone w ramach modułu wskazują, że student po jego ukończeniu posiada wiedzę na temat zaburzeń psychotycznych; potrafi zaplanować proces diagnozowania symptomów choroby. Jest wstanie wskazać kierunki terapii i rehabilitacji zaburzeń psychotycznych i afektywnych. |
||
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu osiągnięcie takich efektów kształcenia jak: - Posiadanie wiedzy na temat różnych objawów klinicznych schizofrenii i jej sześciu głównych typów oraz zaburzeń schizoafektywnych i uporczywych zespołów urojeniowych - umiejętność rozpoznawania objawów jednobiegunowych, dwubiegunowych zaburzeń afektywnych, bez objawów psychotycznych i z objawami psychotycznymi, nawracające i przewlekłe - różnicowanie objawów zaburzeń psychicznych, zwłaszcza typu halucynacji i urojeń w zespołach psychotycznych. - rozpoznawanie schizofrenii o objawach pozytywnych (wytwórczych) i negatywnych - posiadanie wiedzy o współczesnych teoriach schizofrenii – teoria neurorozwojowa oraz teoria predyspozycji i stresu - posiadanie podstawowych kompetencji pozwalających na sprawdzenie, jakiego rodzaju zaburzenie o charakterze psychotycznym ma miejsce w przypadku danej osoby - umiejętność dostrzeżenia silnego nasilenia objawów i przewidzenia ich możliwych skutków na przykład w zakresie zaburzeń afektywnych lub psychotycznych; przy formułowaniu hipotez diagnostycznych oraz wskazań terapeutycznych umiejętność posługiwania się całościową konceptualizacją przypadku - posiadanie wiedzy na temat form pomocy pacjentom cierpiącym na psychozy schizofreniczne oraz afektywne |
||
Efekty uczenia się: |
Opis efektów kształcenia. Student: 1) Posiada wiedzę na temat różnych objawów klinicznych schizofrenii i jej sześciu głównych typów oraz zaburzeń schizoafektywnych i uporczywych zespołów urojeniowych 2) Potrafi rozpoznać objawy jednobiegunowych, dwubiegunowych zaburzeń afektywnych, bez objawów psychotycznych i z objawami psychotycznymi, nawracające i przewlekłe 3) Różnicuje objawy zaburzeń psychicznych, zwłaszcza typu halucynacji i urojeń w zespołach psychotycznych. Rozpoznaje schizofrenie o objawach pozytywnych (wytwórczych) i negatywnych 4) Zna współczesne teorie schizofrenii – teorię neurorozwojową oraz teorię predyspozycji i stresu 5) Ma podstawowe kompetencje pozwalające na sprawdzenie, jakiego rodzaju zaburzenie o charakterze psychotycznym ma miejsce w przypadku danej osoby 6) Potrafi dostrzec silne nasilenie objawów i przewidzieć ich możliwe skutki na przykład w zakresie zaburzeń afektywnych lub psychotycznych; przy formułowaniu hipotez diagnostycznych oraz wskazań terapeutycznych potrafi posługiwać się całościową konceptualizacją przypadku 7) Zna formy pomocy pacjentom cierpiącym na psychozy schizofreniczne oraz afektywne |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiadomości Zbiorczy test sprawdzający wiedzę studentów na temat (1) obrazu klinicznego schizofrenii, zaburzeń afektywnych, (2) koncepcji wyjaśniających mechanizm i patogenezę schizofrenii i zaburzeń afektywnych, (3) zagadnień terapii zaburzeń psychotycznych i afektywnych Studium przypadku Umiejętności analizowania i diagnozowania konkretnych przypadków i stawiania trafnej diagnozy oraz proponowania skutecznych rozwiązań |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Kasper Czech | |
Prowadzący grup: | Kasper Czech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą oceny jest zaliczenie kolokwium oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch ćwiczeń). W przypadku przekroczenia limitu należy każdą ponadwymiarową nieobecność zaliczyć na konsultacjach. Kolokwium oceniane będzie według skali: 0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0) 60 - 67% - ocena dostateczna (3.0) 68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5) 76 - 83% - ocena dobra (4.0) 84 – 91% - ocena dobry plus (4.5) 92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0) Studium przypadku oceniane będzie na skali 2 (niedostateczny) – 5 (bardzo dobry) Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się oceny cząstkowe z kolokwium i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,25 – studium przypadku 0,75 - kolokwium zaliczeniowe |
|
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia założone w ramach modułu wskazują, że student po jego ukończeniu posiada wiedzę na temat zaburzeń psychotycznych; potrafi zaplanować proces diagnozowania symptomów choroby. Jest wstanie wskazać kierunki terapii i rehabilitacji zaburzeń psychotycznych i afektywnych. | |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu osiągnięcie takich efektów kształcenia jak: - Posiadanie wiedzy na temat różnych objawów klinicznych schizofrenii i jej sześciu głównych typów oraz zaburzeń schizoafektywnych i uporczywych zespołów urojeniowych - umiejętność rozpoznawania objawów jednobiegunowych, dwubiegunowych zaburzeń afektywnych, bez objawów psychotycznych i z objawami psychotycznymi, nawracające i przewlekłe - różnicowanie objawów zaburzeń psychicznych, zwłaszcza typu halucynacji i urojeń w zespołach psychotycznych. - rozpoznawanie schizofrenii o objawach pozytywnych (wytwórczych) i negatywnych - posiadanie wiedzy o współczesnych teoriach schizofrenii – teoria neurorozwojowa oraz teoria predyspozycji i stresu - posiadanie podstawowych kompetencji pozwalających na sprawdzenie, jakiego rodzaju zaburzenie o charakterze psychotycznym ma miejsce w przypadku danej osoby - umiejętność dostrzeżenia silnego nasilenia objawów i przewidzenia ich możliwych skutków na przykład w zakresie zaburzeń afektywnych lub psychotycznych; przy formułowaniu hipotez diagnostycznych oraz wskazań terapeutycznych umiejętność posługiwania się całościową konceptualizacją przypadku - posiadanie wiedzy na temat form pomocy pacjentom cierpiącym na psychozy schizofreniczne oraz afektywne | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Beck, A. (2010). Schizofrenia w ujęciu poznawczym: teoria, badania i terapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Bilikiewicz, A. (2006): Psychiatria, Warszawa: Wydawnictwo PZWL. Birchwood, M., Jackson, C. (2004): Schizofrania. Modele kliniczne I techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP. Carson, R., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003): Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. Cierpiałkowska, L. (2013): Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. De Barbaro, B.(1999): Schizofrenia w rodzinie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Frith, Ch., Johnstone, E. (2012): Schizofrenia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Hammen, C. (2004): Depresja. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP. Jaremy, M. (2011): Psychiatria w praktyce. Warszawa: Medical Education Oficyna Wydawnicza. Kępiński, A. (2003): Schizofrenia. Kraków, Wydawnictwo Literackie. Kępiński, A. (2004): Melancholia. Kraków, Wydawnictwo Literackie. Pużyński, S. (2009): Depresje i zaburzenia afektywne. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL. Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2010): Psychiatria T.1, Podstawy psychiatrii. Wrocław: Elsevier Urban & Partner. Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003): Psychopatologia. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Borkowska, A. (2005). Zaburzenia funkcji poznawczych w chorobach psychicznych. Kraków: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Cechnicki, A. (1992). Wybrane aspekty leczenia schizofrenii. Psychoterapia, 2. Czech, K., Sygut, M., Klasik, A., Krysta, K. (2006). Zastosowanie terapii neurofeedback w leczeniu zaburzeń poznawczych w schizofrenii. Badania nad Schizofrenią. Lublin, VII, 7. Grzesiuk, L (2006). Psychoterapia. Praktyka. Warszawa: Eneteia. Jakubik, A. (2003). Zaburzenia osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Laing, R.(1999). Podzielone Ja. Poznań: Rebis. Martin, G.N. (2001). Neuropsychologia. Warszawa: PZWL. Mindell, A. (2002). Psychologia i szamanizm. Katowice: KOS. Mueser, K.T., Gingerich, S. (1996). Życie ze schizofrenią, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Sęk, H. (1969). Nadmierna konkretyzacja i „overinclusion” jako hipotezy wyjaśniające patologię myślenia pojęciowego w schizofrenii. Psychiatria polska, 5, 581-586. Stark, F., M. (1993). Krótki program psychoedukacyjny dla pacjentów schizofrenicznych. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 2. Vedfelt, O. (1998). Wymiary snów : istota, funkcje i znaczenie marzeń sennych. Warszawa : Wydaw. Psychologii i Kultury ENETEI | |
Uwagi: |
Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o literaturę podstawową i uzupełniającą, która będzie wskazywana przez prowadzącego każdorazowo przed rozpoczęciem kolejnych zajęć. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą oceny jest zaliczenie kolokwium oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch ćwiczeń). W przypadku przekroczenia limitu należy każdą ponadwymiarową nieobecność zaliczyć na konsultacjach. Kolokwium oceniane będzie według skali: 0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0) 60 - 67% - ocena dostateczna (3.0) 68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5) 76 - 83% - ocena dobra (4.0) 84 – 91% - ocena dobry plus (4.5) 92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0) Studium przypadku oceniane będzie na skali 2 (niedostateczny) – 5 (bardzo dobry) Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się oceny cząstkowe z kolokwium i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,25 – studium przypadku 0,75 - kolokwium zaliczeniowe |
|
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia założone w ramach modułu wskazują, że student po jego ukończeniu posiada wiedzę na temat zaburzeń psychotycznych; potrafi zaplanować proces diagnozowania symptomów choroby. Jest wstanie wskazać kierunki terapii i rehabilitacji zaburzeń psychotycznych i afektywnych. | |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu osiągnięcie takich efektów kształcenia jak: - Posiadanie wiedzy na temat różnych objawów klinicznych schizofrenii i jej sześciu głównych typów oraz zaburzeń schizoafektywnych i uporczywych zespołów urojeniowych - umiejętność rozpoznawania objawów jednobiegunowych, dwubiegunowych zaburzeń afektywnych, bez objawów psychotycznych i z objawami psychotycznymi, nawracające i przewlekłe - różnicowanie objawów zaburzeń psychicznych, zwłaszcza typu halucynacji i urojeń w zespołach psychotycznych. - rozpoznawanie schizofrenii o objawach pozytywnych (wytwórczych) i negatywnych - posiadanie wiedzy o współczesnych teoriach schizofrenii – teoria neurorozwojowa oraz teoria predyspozycji i stresu - posiadanie podstawowych kompetencji pozwalających na sprawdzenie, jakiego rodzaju zaburzenie o charakterze psychotycznym ma miejsce w przypadku danej osoby - umiejętność dostrzeżenia silnego nasilenia objawów i przewidzenia ich możliwych skutków na przykład w zakresie zaburzeń afektywnych lub psychotycznych; przy formułowaniu hipotez diagnostycznych oraz wskazań terapeutycznych umiejętność posługiwania się całościową konceptualizacją przypadku - posiadanie wiedzy na temat form pomocy pacjentom cierpiącym na psychozy schizofreniczne oraz afektywne | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Beck, A. (2010). Schizofrenia w ujęciu poznawczym: teoria, badania i terapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Bilikiewicz, A. (2006): Psychiatria, Warszawa: Wydawnictwo PZWL. Birchwood, M., Jackson, C. (2004): Schizofrania. Modele kliniczne I techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP. Carson, R., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003): Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. Cierpiałkowska, L. (2013): Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. De Barbaro, B.(1999): Schizofrenia w rodzinie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Frith, Ch., Johnstone, E. (2012): Schizofrenia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Hammen, C. (2004): Depresja. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP. Jaremy, M. (2011): Psychiatria w praktyce. Warszawa: Medical Education Oficyna Wydawnicza. Kępiński, A. (2003): Schizofrenia. Kraków, Wydawnictwo Literackie. Kępiński, A. (2004): Melancholia. Kraków, Wydawnictwo Literackie. Pużyński, S. (2009): Depresje i zaburzenia afektywne. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL. Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2010): Psychiatria T.1, Podstawy psychiatrii. Wrocław: Elsevier Urban & Partner. Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003): Psychopatologia. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Borkowska, A. (2005). Zaburzenia funkcji poznawczych w chorobach psychicznych. Kraków: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Cechnicki, A. (1992). Wybrane aspekty leczenia schizofrenii. Psychoterapia, 2. Czech, K., Sygut, M., Klasik, A., Krysta, K. (2006). Zastosowanie terapii neurofeedback w leczeniu zaburzeń poznawczych w schizofrenii. Badania nad Schizofrenią. Lublin, VII, 7. Grzesiuk, L (2006). Psychoterapia. Praktyka. Warszawa: Eneteia. Jakubik, A. (2003). Zaburzenia osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Laing, R.(1999). Podzielone Ja. Poznań: Rebis. Martin, G.N. (2001). Neuropsychologia. Warszawa: PZWL. Mindell, A. (2002). Psychologia i szamanizm. Katowice: KOS. Mueser, K.T., Gingerich, S. (1996). Życie ze schizofrenią, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Sęk, H. (1969). Nadmierna konkretyzacja i „overinclusion” jako hipotezy wyjaśniające patologię myślenia pojęciowego w schizofrenii. Psychiatria polska, 5, 581-586. Stark, F., M. (1993). Krótki program psychoedukacyjny dla pacjentów schizofrenicznych. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 2. Vedfelt, O. (1998). Wymiary snów : istota, funkcje i znaczenie marzeń sennych. Warszawa : Wydaw. Psychologii i Kultury ENETEI | |
Uwagi: |
Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o literaturę podstawową i uzupełniającą, która będzie wskazywana przez prowadzącego każdorazowo przed rozpoczęciem kolejnych zajęć. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą wystawienia oceny końcowej z ćwiczeń jest zaliczenie pisemnego kolokwium oraz prezentacja opracowanego w parach studium przypadku oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch ćwiczeń). Ocena końcowa zostanie wyliczona jako średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia – testu wiadomości i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,25 – studium przypadku 0,75 – test wiadomości Test wiadomości oceniany będzie według skali: 0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0) 60 - 67% - ocena dostateczna (3.0) 68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5) 76 - 83% - ocena dobra (4.0) 84 – 91% - ocena dobry plus (4.5) 92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0) W przypadku nieodrobienia przez studenta nieobecności przekraczających dopuszczony limit, każda nieodrobiona nieobecność ponad limit będzie skutkować obniżeniem oceny końcowej z ćwiczeń o pół stopnia. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu osiągnięcie takich efektów kształcenia jak: - Posiadanie wiedzy na temat różnych objawów klinicznych schizofrenii i jej sześciu głównych typów oraz zaburzeń schizoafektywnych i uporczywych zespołów urojeniowych - umiejętność rozpoznawania objawów jednobiegunowych, dwubiegunowych zaburzeń afektywnych, bez objawów psychotycznych i z objawami psychotycznymi, nawracające i przewlekłe - różnicowanie objawów zaburzeń psychicznych, zwłaszcza typu halucynacji i urojeń w zespołach psychotycznych - rozpoznawanie schizofrenii o objawach pozytywnych (wytwórczych) i negatywnych - posiadanie wiedzy o współczesnych teoriach schizofrenii – teoria neurorozwojowa oraz teoria predyspozycji i stresu - posiadanie podstawowych kompetencji pozwalających na sprawdzenie, jakiego rodzaju zaburzenie o charakterze psychotycznym ma miejsce w przypadku danej osoby - umiejętność dostrzeżenia silnego nasilenia objawów i przewidzenia ich możliwych skutków na przykład w zakresie zaburzeń afektywnych lub psychotycznych; przy formułowaniu hipotez diagnostycznych oraz wskazań terapeutycznych umiejętność posługiwania się całościową konceptualizacją przypadku - posiadanie wiedzy na temat form pomocy pacjentom cierpiącym na psychozy schizofreniczne oraz afektywne |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jagoda Sikora | |
Prowadzący grup: | Jagoda Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bolek-Kochanowska, Krystyna Buszman | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bolek-Kochanowska, Krystyna Buszman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bolek-Kochanowska, Krystyna Buszman | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bolek-Kochanowska, Krystyna Buszman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.