Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 5. Spektrum autyzmu - teroria i praktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS-SM-105.40
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fakultet 5. Spektrum autyzmu - teroria i praktyka
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Pyszkowska
Prowadzący grup: Anna Pyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Szczegółowy plan ćwiczeń wraz z literaturą:

1) Wywiad diagnostyczny jako kluczowe narzędzie przy konceptualizacji – wprowadzenie

a. Grandin, T., & Panek, R. (2016). Mózg autystyczny. Kraków: CC Press. Rozdział 1 i 2.

b. Silberman, S. (2021). Autyzm. Historia geniuszu natury i różnorodności neurologicznej. Białystok: Wydawnictwo Kobiece. Rozdział 1. (dostępne na Moodle’u)

2) Wywiad diagnostyczny jako kluczowe narzędzie przy konceptualizacji – profilowanie rozwojowe (1): M-CHAT

a. Brzezińska, A., Appelt, K., & Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP. Rozdział 4.

3) Wywiad diagnostyczny jako kluczowe narzędzie przy konceptualizacji – profilowanie rozwojowe (2): ADI-R

a. Rutter, M., Le Couteur, A., & Lord, C. (2021). ADI-R. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testow Psychologicznych PTP. Rozdział 2 i 3.

4) Diagnoza różnicowa: ujęcie praktyczne

a. Goldstein, S., Nalgieri, J. A., & Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: WUJ. Rozdział 10.

5) Konceptualizacja przypadku: implikacje praktyczne

a. Jackson, L. (2018). Seks, prochy i zespół Aspergera. Przewodnik po dorosłości dla osób z zespołem Aspergera. Kraków: WUJ. Rozdział 1 i 2.

b. Bargiela, S., Steward, R. & Mandy, W. The Experiences of Late-diagnosed Women with Autism Spectrum Conditions: An Investigation of the Female Autism Phenotype. J Autism Dev Disord 46, 3281–3294 (2016). https://doi.org/10.1007/s10803-016-2872-8

6) Analiza funkcjonalna jako narzędzie pomocnicze w procesie diagnozy i terapii (1)

7) Analiza funkcjonalna jako narzędzie pomocnicze w procesie diagnozy i terapii (2)

8) Komunikacja niewerbalna i alternatywna: implikacje praktyczne

a. Suskind, R. (2018). Życie animowane. Opowieść o bohaterach, ich pomocnikach i autyzmie. Kraków: WUJ. Rozdział 1, 2 i 3.

b. Goldstein, S., Nalgieri, J. A., & Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: WUJ. Rozdział 7.

c. Chojnicka, I., & Szkiełkowska, A. (2013). Zaburzenia języka i komunikacji w autyzmie i w zespole Aspergera. Nowa Audiofonologia, 2(4), 9-13. (dostępne na Moodle’u)

9) ADOS-2: omówienie narzędzia diagnostycznego (1)

a. Chojnicka, I., & Pisula, E. (2017). ADOS-2. Podręcznik. Hogrefe. Rozdział 1 i 2.

b. Chojnicka, I., & Pisula, E. (2017). Adaptation and Validation of the ADOS-2, Polish Version. Front. Psychol. 8:1916. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01916 (dostępne na Moodle’u)

10) ADOS-2: omówienie narzędzia diagnostycznego (2)

a. Chojnicka, I., & Pisula, E. (2017). ADOS-2. Podręcznik. Hogrefe. Rozdział 3.

11) Pasek zdrowia i drzewko umiejętności. Jak gry RPG pomagają w rozwijaniu elastyczności psychologicznej i higieny psychicznej

a. Grandin, T., & Panek, R. (2016). Mózg autystyczny. Kraków: CC Press. Rozdział 6.

b. Baron-Cohen, S. (2021). Poszukiwacze wzorów. Sopot: Smak Słowa. Rozdział 2. (dostępne na Moodle’u)

12) Prezentacja projektów zaliczeniowych (1 i 2)

Uwagi:

Podczas zajęć wykorzystane zostaną m.in informacje nabyte podczas szkolenia „Szkolenie "Statystyczna analiza danych", realizowane dla pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych UŚ w ramach projektu „Jeden Uniwersytet – Wiele Możliwości. Program Zintegrowany

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)