Fakultet 5. Spektrum autyzmu - teroria i praktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-105.40 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet 5. Spektrum autyzmu - teroria i praktyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Pyszkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Pyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Szczegółowy plan ćwiczeń wraz z literaturą: 1) Wywiad diagnostyczny jako kluczowe narzędzie przy konceptualizacji – wprowadzenie a. Grandin, T., & Panek, R. (2016). Mózg autystyczny. Kraków: CC Press. Rozdział 1 i 2. b. Silberman, S. (2021). Autyzm. Historia geniuszu natury i różnorodności neurologicznej. Białystok: Wydawnictwo Kobiece. Rozdział 1. (dostępne na Moodle’u) 2) Wywiad diagnostyczny jako kluczowe narzędzie przy konceptualizacji – profilowanie rozwojowe (1): M-CHAT a. Brzezińska, A., Appelt, K., & Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP. Rozdział 4. 3) Wywiad diagnostyczny jako kluczowe narzędzie przy konceptualizacji – profilowanie rozwojowe (2): ADI-R a. Rutter, M., Le Couteur, A., & Lord, C. (2021). ADI-R. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testow Psychologicznych PTP. Rozdział 2 i 3. 4) Diagnoza różnicowa: ujęcie praktyczne a. Goldstein, S., Nalgieri, J. A., & Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: WUJ. Rozdział 10. 5) Konceptualizacja przypadku: implikacje praktyczne a. Jackson, L. (2018). Seks, prochy i zespół Aspergera. Przewodnik po dorosłości dla osób z zespołem Aspergera. Kraków: WUJ. Rozdział 1 i 2. b. Bargiela, S., Steward, R. & Mandy, W. The Experiences of Late-diagnosed Women with Autism Spectrum Conditions: An Investigation of the Female Autism Phenotype. J Autism Dev Disord 46, 3281–3294 (2016). https://doi.org/10.1007/s10803-016-2872-8 6) Analiza funkcjonalna jako narzędzie pomocnicze w procesie diagnozy i terapii (1) 7) Analiza funkcjonalna jako narzędzie pomocnicze w procesie diagnozy i terapii (2) 8) Komunikacja niewerbalna i alternatywna: implikacje praktyczne a. Suskind, R. (2018). Życie animowane. Opowieść o bohaterach, ich pomocnikach i autyzmie. Kraków: WUJ. Rozdział 1, 2 i 3. b. Goldstein, S., Nalgieri, J. A., & Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: WUJ. Rozdział 7. c. Chojnicka, I., & Szkiełkowska, A. (2013). Zaburzenia języka i komunikacji w autyzmie i w zespole Aspergera. Nowa Audiofonologia, 2(4), 9-13. (dostępne na Moodle’u) 9) ADOS-2: omówienie narzędzia diagnostycznego (1) a. Chojnicka, I., & Pisula, E. (2017). ADOS-2. Podręcznik. Hogrefe. Rozdział 1 i 2. b. Chojnicka, I., & Pisula, E. (2017). Adaptation and Validation of the ADOS-2, Polish Version. Front. Psychol. 8:1916. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01916 (dostępne na Moodle’u) 10) ADOS-2: omówienie narzędzia diagnostycznego (2) a. Chojnicka, I., & Pisula, E. (2017). ADOS-2. Podręcznik. Hogrefe. Rozdział 3. 11) Pasek zdrowia i drzewko umiejętności. Jak gry RPG pomagają w rozwijaniu elastyczności psychologicznej i higieny psychicznej a. Grandin, T., & Panek, R. (2016). Mózg autystyczny. Kraków: CC Press. Rozdział 6. b. Baron-Cohen, S. (2021). Poszukiwacze wzorów. Sopot: Smak Słowa. Rozdział 2. (dostępne na Moodle’u) 12) Prezentacja projektów zaliczeniowych (1 i 2) |
|
Uwagi: |
Podczas zajęć wykorzystane zostaną m.in informacje nabyte podczas szkolenia „Szkolenie "Statystyczna analiza danych", realizowane dla pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych UŚ w ramach projektu „Jeden Uniwersytet – Wiele Możliwości. Program Zintegrowany |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.