Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPK_M01_Zaburzenia zachowania, osobowości i zaburzenia lękowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS-SM-201
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: SPK_M01_Zaburzenia zachowania, osobowości i zaburzenia lękowe
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 5 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw psychopatologii

Skrócony opis:

Celem kursu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu psychopatologii zaburzeń lękowych i zaburzeń osobowości a także wiedzy na temat nawiązywania kontaktu, diagnozy oraz terapii osób cierpiących na te zaburzenia.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do integracyjnej teorii zaburzeń charakteru Stephena Johnsona.

2. Zaburzenie więzi – problem schizoidalny

3. Zaburzenie więzi – problem oralny.

4. Rozwój self a inni – problem symbiotyczny.

5. Rozwój self a inni – problem narcystyczny.

6. Rozwój self a inni – problem masochistyczny.

7. Rozwój self w systemie – problem edypalny.

8. Zaburzenia osobowości wg ICD-10. Zaburzenia lękowe w postaci fobii (F40), inne zaburzenia lekowe (F41)

9. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne (F42), reakcja na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne (F43)

10. Zaburzenia dysocjacyjne (F44), zaburzenia występujące pod postacią somatyczną (F45), inne zaburzenia nerwicowe (F48)

11. Zaburzenia osobowości wg ICD-10. Osobowość paranoiczna, schizoidalna, dyssocjalna.

12. Osobowość chwiejna emocjonalnie.

13. Osobowość histrioniczna, osobowość anankastyczna.

14. Osobowość lękliwa, osobowość zależna.

Literatura:

literatura obowiązkowa:

• Johnson S. (1998). Style charakteru. Poznań. Zysk i S-ka.

• Jakubik A. (2003). Zaburzenia osobowości. Warszawa. PZWL.

• Cierpiałkowska L.(2004).Psychologia zaburzeń osobowości. Poznań, Wyd. Naukowe UAM

• Seligman M, Walker E., Rosenhan D. (2003). Psychopatologia. Warszawa. Zysk i S-ka.

• Carson R., Butcher J., Mineka S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk. GWP.

• Bilikiewicz A. /red./ (2001). Psychiatria. Warszawa. PZWL.

literatura uzupełniająca:

• Cassius J. (1995). Uwolnienie od skryptu ciała: Jak wykorzystać bioenergetykę i analizę transakcyjną. W: Santorski (red.): Rezonans i dialog nr 5. Ciało i charakter. Warszawa. Santorski & Co.

• Kępiński A. (2002). Lęk. Kraków. Wydawnictwo Literackie.

• Kępiński A. (2002). Poznanie chorego. Kraków. Wydawnictwo Literackie.

• Houston G. (2006). Gestalt. Terapia krótkoterminowa. Gdańsk. GWP.

• Curwen B., Palmer S., Ruddell P. (2006). Poznawczo-behawioralna terapia krótkoterminowa. Gdańsk. GWP.

• Preston J. (2005). Zintegrowana terapia krótkoterminowa. Gdańsk GWP.

Efekty uczenia się:

1. Posiada wiedzę na temat zaburzeń zachowania, osobowości i zab. lękowych.

2. Zna podstawowe modele teoretyczne porządkujące problematykę zaburzeń zachowania, osobowości i zab. lękowych (model behawioralno-poznawczy, psychodynamiczno-psychoanalityczny, egzystencjalno-humanistyczny, systemowy).

3. Posiada wiedzę na temat psychologicznych czynników poznawczych, motywacyjnych, afektywnych i behawioralnych warunkujących zaburzenia zachowania, osobowości i zab. lękowe.

4. Rozumie psychospołeczny kontekst zaburzeń zachowania, osobowości i zab. lękowych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz zdanego kolokwium.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Wieteska
Prowadzący grup: Aleksandra Wieteska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Rygory zaliczenia:

Aktywna obecność (możliwe 1 nieobecności na zajęciach);

Kolokwium (test wiadomości), projekt grupowy - analiza przupadku.

Zaliczone kolokwium

Kryteria oceny testu wiadomości:

51-60% punktów - ocena dst

61-70% dst +

71-80% db

81-90% db +

91-100% bdb

Kryteria uzyskania oceny końcowej:

Ocena końcowa zależy od ocen uzyskanych w:

1) teście wiadomości oraz w

2) studium przypadku, aktywność na zajęciach.

Waga tych ocen przedstawia się następująco:

0,50 test wiadomości;

0,50 studium przypadku


Pełny opis:

Celem kursu jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu zaburzeń zachowania, osobowości i lękowych. Poszerzenie ich ogólnego zasobu wiadomości i podstawowych umiejętności w zakresie diagnozy nozologicznej i funkcjonalnej zróżnicowanych typów zaburzeń. Drugim celem jest merytoryczne przygotowanie studenta psychologii do specjalistycznej współpracy zawodowej z personelem medycznym w sytuacji pomocy pacjentowi ze zróżnicowanym poziomem zaburzeń psychopatologicznych.

Uwagi:

warunkiem do przystąpienia do kolokwium zaliczeniowego jest zaliczenie wszystkich ponadwymiarowych nieobecności.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)