SPZ_M03_Somatopsychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-225 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPZ_M03_Somatopsychologia |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie wcześniejszych modułów ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia. |
Skrócony opis: |
Somatopsychologia jest jednym z modułów ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia, prowadzonym w ramach bloku zastosowania psychologii zdrowia. Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia efektów kształcenia wiążących się z problematyką zdrowia i choroby w ujęciu indywidualnym i społecznym. Treści kursu obejmują zależności pomiędzy sferami somatyczną, psychiczną i społeczną, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań somy na psyche, umiejętności komunikacji interpersonalnej z człowiekiem chorym i umierającym oraz jego rodziną, zagadnienia relacji lekarz-pacjent czy też aspekty etyczno-moralne związane z poszanowaniem praw pacjenta do samostanowienia w obliczu dylematów egzystencjalnych. |
Pełny opis: |
Somatopsychologia stanowi 3 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia i realizowany jest w bloku zastosowania psychologii zdrowia. Celem dydaktycznym zajęć jest uzyskanie efektów kształcenia odnoszących się do szeroko rozumianych aspektów zdrowia i choroby z perspektywy podmiotowej, rodzinnej i społecznej. W ramach kursu zostaną uwzględnione zagadnienia wpływu sfery somatycznej na psychiczną i społeczną. Studenci powinni również zdobyć wiedzę z zakresu relacji lekarz-pacjent i nabyć umiejętności praktycznego jej zastosowania w pracy terapeutycznej i szkoleniowej. Odbycie modułu winno umożliwić im zdobycie umiejętności komunikacji interpersonalnej zarówno z pacjentem, jego rodziną, jak i personelem medycznym. Ponadto powinni nabyć umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy z człowiekiem zdrowym, chorym somatycznie i umierającym. Osoby biorące udział w zajęciach wykażą się także świadomością i wrażliwością na problemy etyczno-moralne i egzystencjalne w sytuacji choroby i cierpienia. Studenci zdobywają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne m.in. poprzez branie aktywnego udziału w dyskusjach, dramach, analizach przypadków, opracowywaniu prezentacji multimedialnych czy studiowaniu literatury przedmiotu. |
Literatura: |
Pełny opis bibliograficzny znajduje się w sylabusie przedmiotu. Heszen I. Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN. Górnik-Durose, M. (red). (2013). Kultura współczesna a zdrowie. Sopot, GWP. Karta Praw Pacjenta. www.klinika-rzeszow.pl/doc/karta_praw_pacjenta Karkowska, D. (2009). Prawa pacjenta ABC. Warszawa: Wolters Kluwer business. |
Efekty uczenia się: |
Student zna podmiotowe, społeczne i środowiskowe wyznaczniki zdrowia i choroby. Student posiada wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów chorób somatycznych w kontekście wzajemnej relacji soma-psyche-soma. Student orientuje się w podstawowych prawach pacjenta i jego rodziny. Student potrafi przeprowadzić analizę relacji lekarz-pacjent ze wskazaniem na słabe i mocne strony tej relacji oraz uzasadnić swoją ocenę w kontekście zdobytej wiedzy. Student potrafi nawiązać kontakt z człowiekiem chorym somatycznie i niepełnosprawnym oraz członkami jego rodziny w sytuacji traumatycznej. Student jest w stanie zidentyfikować i przeanalizować problemy pacjentów chorych somatycznie oraz zaproponować opcjonalne metody pomocy choremu i jego rodzinie. Student wykazuje postawy tolerancji wobec drugiego człowieka, jego światopoglądu i wyborów życiowych. Student radzi sobie z sytuacjami trudnymi i niejednoznacznymi wykazując wysokie wartości moralno-etyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa modułu ustalona zostanie na podstawie ocen uzyskanych z: 1. kolokwium (waga: 0,5) 2. merytorycznego zaangażowania w dyskusję/udział w dramie (waga: 0,2) 3. prezentacji multimedialnej/opracowania projektu badawczego/udziału w projekcie badawczym (opcjonalnie)(waga: 0,3) 50-60% możliwych do uzyskania punktów dst 60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst 70-80% możliwych do uzyskania punktów db 80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db 90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb Uzyskanie zaliczenia modułu jest możliwe tylko wówczas, gdy zarówno 1. kolokwium, 2 przygotowanie i aktywność na zajęciach, jak i 3. prezentacja multimedialna/opracowanie projektu badawczego/udział w projekcie badawczym (opcjonalnie), zostaną ocenione pozytywnie. Studentowi, który nie zaliczył ćwiczeń w pierwszym terminie, przysługują dwa terminy poprawkowe, wyznaczone przez Prowadzącego zajęcia. Uzyskana ocena niedostateczna w pierwszym/drugim terminie zaliczenia będzie uwzględniana przy obliczaniu końcowej oceny z modułu. W przypadku uzyskania negatywnej oceny z merytorycznego zaangażowania w dyskusję/udział w dramie Student zobowiązany będzie do przedyskutowania z Prowadzącym wybranego problemu psychologicznego z zakresu somatopsychologii. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe stanowią oddzielny moduł zajęć. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR C
CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Różycka | |
Prowadzący grup: | Jagoda Różycka, Monika Stojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | cena końcowa modułu ustalona zostanie na podstawie ocen uzyskanych z: 1. kolokwium (waga: 0,5) 2. praca praktyczna (waga 0,5) 50-60% możliwych do uzyskania punktów dst 60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst 70-80% możliwych do uzyskania punktów db 80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db 90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb Uzyskanie zaliczenia modułu jest możliwe tylko wówczas, gdy zarówno 1. kolokwium, 2. praca zostaną ocenione pozytywnie. |
|
Pełny opis: |
Somatopsychologia stanowi 3 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia i realizowany jest w bloku zastosowania psychologii zdrowia. Celem dydaktycznym zajęć jest uzyskanie efektów kształcenia odnoszących się do szeroko rozumianych aspektów zdrowia i choroby z perspektywy podmiotowej, rodzinnej i społecznej. W ramach kursu zostaną uwzględnione zagadnienia wpływu sfery somatycznej na psychiczną i społeczną - w oparciu o poszczególne jednostki chorobowe. Studenci powinni również zdobyć wiedzę z zakresu relacji lekarz-pacjent i nabyć umiejętności praktycznego jej zastosowania w pracy terapeutycznej i szkoleniowej. Zajęcia umożliwią zdobycie umiejętności komunikacji interpersonalnej zarówno z pacjentem, jego rodziną, jak i personelem medycznym. Ponadto powinni nabyć umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy z człowiekiem zdrowym, chorym somatycznie i umierającym. Osoby biorące udział w zajęciach wykażą się także świadomością i wrażliwością na problemy etyczno-moralne i egzystencjalne w sytuacji choroby i cierpienia. Studenci zdobywają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne m.in. poprzez branie aktywnego udziału w dyskusjach, dramach, analizach przypadków, opracowywaniu prezentacji multimedialnych czy studiowaniu literatury przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.