PZ I(II) 3.1. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii sądowej - Psychologia resocjalizacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS928W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PZ I(II) 3.1. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii sądowej - Psychologia resocjalizacyjna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 9 sem. psychologii /wiecz. mag./ |
Strona przedmiotu: | http://www.ip.us.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
- Uzyskanie wiedzy z zakresu działalności resocjalizacyjnej z zakładach zamkniętych. - Uzyskanie wiedzy nt. roli i zadań psychologa w zakładzie poprawczym i w zakładzie karnym |
Pełny opis: |
1. Pojęcie i cele resocjalizacji. 2. Rola i zadania psychologa w zakładzie resocjalizacyjnym. ‐ Rola diagnosty. ‐ Rola doradcy. ‐ Role psychokorekcyjne. ‐ Rola w ocenianiu efektów resocjalizacyjnych. 3. Zasady organizacyjno- penitencjarne Zakładu Karnego. 4. Deprywacyjny charakter Zakładu Karnego. 5. Socjopsychologiczne zasady organizacji społeczności zamkniętego zakładu resocjalizacyjnego. 6. Przejawy podkultury przestępczej z zakładzie resocjalizacyjnym. 7. Główne kierunki oddziaływań resocjalizacyjnych a rola i zadania psychologa |
Literatura: |
J. M. Stanik, Psychologiczne aspekty działalności resocjalizacyjnej (w:) . J. Lubelski, J. M. Stanik, L. Tyszkiewicz, Wybrane zagadnienia psychologii dla prawników, Warszawa 1986, Wyd. Prawnicze. J. M. Stanik, Wybrane zagadnienia psychologii dla prawników, Warszawa 1986, Wyd. Prawnicze. A. Lewicki, L. Paryzek, B. Waligóra, Podstawy psychologii penitencjarnej (w:) Psychologia kliniczna, (red.:) A. Lewicki, Warszawa 1978, PAN. M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze. H. Machel, Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Gdańsk 1994, Wyd. UG. B. Urban, J. M. Stanik (red.:) Resocjalizacja T.1 i T 2, Warszawa 2007, PWN. J.M. Stanik, Psychologiczne problemy :drugiego życia” w warunkach dyscyplinarnej izolacji, (w:) Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, „Prace psychologiczne”, nr 8, Katowice 1976, Wyd. UŚl. M. Szaszkiewicz, Tajemnice grypserki, Kraków 1997, Wyd. Instytut Ekspertyz Sądowych. H. Sęk, A. Brzezińska, Podstawy pomocy psychologicznej (w:) Psychologia, (red.:) J. Strelau, D. Doliński, Gdańsk 2008, GWP. |
Efekty uczenia się: |
- Uzyskanie wiedzy z zakresu działalności resocjalizacyjnej z zakładach zamkniętych. - Uzyskanie wiedzy nt. roli i zadań psychologa w zakładzie poprawczym i w zakładzie karnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: rygorowe na podstawie obecności (nie mniej niż 80% frekwencja), prac zaliczeniowych oraz kolokwium zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.