Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PZ I(II) 2.2. Diagnostyka i interwencja w psychologii zdrowia i jakości życia - Wprowadzenie do psychoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS986D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PZ I(II) 2.2. Diagnostyka i interwencja w psychologii zdrowia i jakości życia - Wprowadzenie do psychoterapii
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 8 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Wprowadzenie do psychoterapii stanowi 7 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia i realizowany jest w bloku diagnostyka i interwencja w psychologii zdrowia i jakości życia. Efekty kształcenia założone w ramach przedmiotu Wprowadzenie do psychoterapii wskazują, że po ukończeniu kursu student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje interpersonalne z zakresu psychoterapii, które dotyczą znajomości podstawowych nurtów terapeutycznych, założeń leżących u ich podstaw, charakterystycznych sposobów pracy terapeutycznej i stosowanych technik. Zdobyta wiedza, umiejętności i kompetencje mogą posłużyć w przyszłości do wyboru dalszej ścieżki kształcenia podyplomowego w obszarze konkretnego nurtu psychoterapii.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie

2. Psychoterapia – definicje i terminologia

3. Klasyfikacja nurtów psychoterapii

4. Proces psychoterapii – kluczowe momenty i elementy cz. 1

5. Proces psychoterapii - kluczowe momenty i elementy cz. 2

6. Proces psychoterapii – kluczowe momenty i elementy cz. 3

7. Proces psychoterapii – kluczowe momenty i elementy cz.4

8. Czynniki specyficzne i niespecyficzne w psychoterapii

9. Psychoterapia w obszarze psychosomatyki cz. 1

10. Psychoterapia w obszarze psychosomatyki cz. 2

11. Psychoterapia w obszarze somatopsychologii cz. 1

12. Psychoterapia w obszarze somatopsychologii cz. 2

13. Ścieżka kształcenia w psychoterapii

14. Aspekty etyczne w pracy psychoterapeutycznej

15. Aspekty etyczne w pracy psychoterapeitycznej

16. Podsumowanie

Literatura:

Czabała J. Cz., 2006, Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa.

Grzesiuk L. (red.), 2005, Psychoterapia. Teoria, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa.

Grzesiuk L. (red.), 2005, Psychoterapia. Praktyka, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa.

Grzesiuk L. (red.), 2005, Psychoterapia. Badania i szkolenie, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa.

Grzesiuk L. (red.), 2000, Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, PWN, Warszawa.

Heszen, I. i Sęk, H., 2007, Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa (rozdz. 17).

Prochaska J.O., Norcross J.C., 2006, Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna, IPZ, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student zna założenia teoretyczne leżące u podstaw głównych nurtów terapeutycznych

Student rozumie mechanizmy powstawania zaburzeń w danych nurtach terapeutycznych

Student potrafi wskazać cele terapeutyczne realizowane w poszczególnych nurtach terapeutycznych oraz posiada wiedzę

na temat stosowanych w danym nurcie terapeutycznym technik pracy terapeutycznej

Student zna możliwości i ograniczenia stosowania psychoterapii w procesie leczenia

Student posiada wiedzę na temat obowiązujących uregulowań prawnych wykonywania zawodu psychoterapeuty oraz orientuje się

w zakresie możliwości szkoleń podyplomowych w zakresie psychoterapii oraz uzyskiwania certyfikatów psychoterapeutycznych

Student potrafi dokonać krytycznej oceny podejść i technik pracy terapeutycznej z punktu widzenia ich podstaw naukowych

i zgodności ze standardami etycznymi.

Student potrafi sformułować wskazania i przeciwwskazania do stosowania określonych rodzajów psychoterapii

Student posiada rozwinięte kompetencje interpersonalne (potrafi nawiązywać i podtrzymywać kontakt z drugą osobą)

Metody i kryteria oceniania:

Test wyboru (egzamin)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)