PZ I(II) 2.2. Diagnostyka i interwencja w psychologii zdrowia i jakości życia - Wprowadzenie do psychoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS986D |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PZ I(II) 2.2. Diagnostyka i interwencja w psychologii zdrowia i jakości życia - Wprowadzenie do psychoterapii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 8 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do psychoterapii stanowi 7 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia i realizowany jest w bloku diagnostyka i interwencja w psychologii zdrowia i jakości życia. Efekty kształcenia założone w ramach przedmiotu Wprowadzenie do psychoterapii wskazują, że po ukończeniu kursu student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje interpersonalne z zakresu psychoterapii, które dotyczą znajomości podstawowych nurtów terapeutycznych, założeń leżących u ich podstaw, charakterystycznych sposobów pracy terapeutycznej i stosowanych technik. Zdobyta wiedza, umiejętności i kompetencje mogą posłużyć w przyszłości do wyboru dalszej ścieżki kształcenia podyplomowego w obszarze konkretnego nurtu psychoterapii. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 2. Psychoterapia – definicje i terminologia 3. Klasyfikacja nurtów psychoterapii 4. Proces psychoterapii – kluczowe momenty i elementy cz. 1 5. Proces psychoterapii - kluczowe momenty i elementy cz. 2 6. Proces psychoterapii – kluczowe momenty i elementy cz. 3 7. Proces psychoterapii – kluczowe momenty i elementy cz.4 8. Czynniki specyficzne i niespecyficzne w psychoterapii 9. Psychoterapia w obszarze psychosomatyki cz. 1 10. Psychoterapia w obszarze psychosomatyki cz. 2 11. Psychoterapia w obszarze somatopsychologii cz. 1 12. Psychoterapia w obszarze somatopsychologii cz. 2 13. Ścieżka kształcenia w psychoterapii 14. Aspekty etyczne w pracy psychoterapeutycznej 15. Aspekty etyczne w pracy psychoterapeitycznej 16. Podsumowanie |
Literatura: |
Czabała J. Cz., 2006, Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa. Grzesiuk L. (red.), 2005, Psychoterapia. Teoria, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa. Grzesiuk L. (red.), 2005, Psychoterapia. Praktyka, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa. Grzesiuk L. (red.), 2005, Psychoterapia. Badania i szkolenie, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa. Grzesiuk L. (red.), 2000, Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, PWN, Warszawa. Heszen, I. i Sęk, H., 2007, Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa (rozdz. 17). Prochaska J.O., Norcross J.C., 2006, Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna, IPZ, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student zna założenia teoretyczne leżące u podstaw głównych nurtów terapeutycznych Student rozumie mechanizmy powstawania zaburzeń w danych nurtach terapeutycznych Student potrafi wskazać cele terapeutyczne realizowane w poszczególnych nurtach terapeutycznych oraz posiada wiedzę na temat stosowanych w danym nurcie terapeutycznym technik pracy terapeutycznej Student zna możliwości i ograniczenia stosowania psychoterapii w procesie leczenia Student posiada wiedzę na temat obowiązujących uregulowań prawnych wykonywania zawodu psychoterapeuty oraz orientuje się w zakresie możliwości szkoleń podyplomowych w zakresie psychoterapii oraz uzyskiwania certyfikatów psychoterapeutycznych Student potrafi dokonać krytycznej oceny podejść i technik pracy terapeutycznej z punktu widzenia ich podstaw naukowych i zgodności ze standardami etycznymi. Student potrafi sformułować wskazania i przeciwwskazania do stosowania określonych rodzajów psychoterapii Student posiada rozwinięte kompetencje interpersonalne (potrafi nawiązywać i podtrzymywać kontakt z drugą osobą) |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wyboru (egzamin) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.