Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PZ I(II) 3.2. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii zdrowia i jakości życia - Metody poprawy jakości życia w cyklu życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS989Wb
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PZ I(II) 3.2. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii zdrowia i jakości życia - Metody poprawy jakości życia w cyklu życia
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 9 sem. psychologii /wiecz. mag./
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie studentom zagadnień związanych z pojęciem jakości życia oraz dyskusja na temat metod poprawy jakości życia na przestrzeni życia człowieka. Zaprezentowane zostaną konkretne programy poprawiające jakość życia, programy prewencyjne a także możliwości podejmowania różnych interwencji psychologicznych w cyklu życia w celu poprawiania poczucia jakości życia ludzi zdrowych i chorych (z wykorzystaniem elementów pracy warsztatowej).

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie studentom zagadnień związanych z pojęciem jakości życia oraz dyskusja na temat metod poprawy jakości życia na przestrzeni życia człowieka. Zaprezentowane zostaną konkretne programy poprawiające jakość życia, programy prewencyjne a także możliwości podejmowania różnych interwencji psychologicznych w cyklu życia w celu poprawiania poczucia jakości życia ludzi zdrowych i chorych (z wykorzystaniem elementów pracy warsztatowej).

Literatura:

Mróz B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar

Heszen I., Życińska J. (2008)(red.). Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa, Wydawnictwo ACADEMICA.

Łuszczyńska A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne. Warszawa, PWN.

Łuszczyńska A(2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Gdańsk, GWP.

Łuszczyńska A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warszawa, PWN

Okulicz-Kozaryn K., Ostaszewski K. (2008)(red.).Promocja zdrowia psychicznego. Badania i działania w Polsce. Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii

Padesky Ch.A., Greenberger D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Smółka P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków, Oficyna a Wolters Kluwer business

Woynarowska B. (2008). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa, PWN

Czapiński J. (2005)(red.). Psychologia pozytywna. Warszawa, PWN.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa, PWN

Puchalski K. (2011). Promocja zdrowia w Polsce w obliczu procesu medykalizacji. Przedmiot oraz kontekst dla badań z pogranicza psychologii i socjologii zdrowia (s. 41-69). W: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza. Katowice, Wyd. UŚ

Rosińska A. (2011). Promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Strategiczne planowanie prozdrowotnej zmiany. W: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza (s. 69-89).Katowice, Wyd. UŚ

i inne pozycje uzupełniające

Efekty uczenia się:

OS_W

(OS_W1): student zna i adekwatnie definiuje pojęcie jakości życia w odniesieniu do człowieka zdrowego oraz chorego, posługując się obowiązującymi w psychologii zdrowia paradygmatami zdrowia i choroby

(OS_W2): student posiada wiedzę na temat wybranych metod poprawy jakości życia np. (zmiana zachowań zdrowotnych, psychoedukacja zdrowotna) w różnych okresach życia człowieka z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego (np. zdrowie, choroba)

(OS_W3): student wykazuje się znajomością obowiązujących modeli teoretycznych wykorzystywanych w promocji zdrowia oraz prewencji zaburzeń w różnych kontekstach środowiskowych

(OS_W4): student zna podstawy konstruowania programów promocji zdrowia i prewencji zaburzeń

OS_U

(OS_U1): student jest w stanie dostrzec potrzebę uwzględniania prawidłowości rozwojowych poszczególnych okresów cyklu życia w odniesieniu do oceny jakości życia jednostki, student potrafi dostrzec potrzebę zróżnicowanego definiowania jakości życia w odniesieniu do człowieka zdrowego i chorego

(OS_U2): student potrafi zidentyfikować wybrane metody niezbędne do poprawy poczucia jakości życia człowieka zdrowego i chorego w różnych okresach jego życia z uwzględnieniem kontekstu środowiskowego, student potrafi zaplanować i uzasadnić wybór danej metody poprawy jakości życia w konkretnej sytuacji w odniesieniu do konkretnej osoby

(OS_U3): Student potrafi wybrać i zidentyfikować model teoretyczny, w oparciu o który realizowany będzie program promocji zdrowia lub prewencji zaburzeń, student w sposób krytyczny ocenia przydatność wykorzystania danego programu promocji zdrowia/prewencji zaburzeń w określonym kontekście środowiskowym

(OS_U4): Student potrafi samodzielnie konstruować i dokonać ewaluacji prostych programów promocji i prewencji w odniesieniu do problemów właściwych dla psychologii zdrowia oraz posiada kompetencje w zakresie monitorowania i opiniowania działań promocyjnych oraz prewencyjnych, student potrafi w sposób krytyczny odnieść założenia leżące u podstaw programów promocyjnych i prewencyjnych do sposobu ich realizacji ze szczególnym uwzględnieniem barier w realizacji tego typu przedsięwzięć

OS_KS

(OS_KS1): student w sposób krytyczny odnosi się do określania wyznaczników jakości życia w różnych okresach życia człowieka, wskazuje na potrzebę ich zróżnicowania w sytuacji zdrowia i choroby

(OS_KS2): student dokonuje wyboru metod umożliwiających poprawę poczucia jakości życia danej osoby w danym kontekście środowiskowym

(OS_KS3): Student wykazuje wrażliwość i intuicję diagnostyczną związaną z wyborem danej metody pracy z pacjentem uwzględniając specyfikę problemu, potrzeby pacjenta i kontekst środowiskowy, student przy wyborze metody kieruje się standardami etycznymi i pozostaje etycznie wrażliwy na pojawiające się problemy w trakcie jej realizacji

(OS_KS4): Student posiada kompetencje interpersonalne pozwalające w stopniu zadowalającym na pracę i profesjonalny kontakt z druga osobą

(OS_KS5): Student ma świadomość złożoności problemów pojawiających się przy wyborze i realizacji wybranych metod poprawy jakości życia w różnych okresach życia człowieka oraz w sytuacji zdrowia i choroby, student wykazuje otwartość na wiedzę interdyscyplinarną i współpracę z innymi specjalistami przy konstruowaniu i ewaluacji programów promocyjnych i prewencyjnych

Metody i kryteria oceniania:

dyskusja na zajęciach

indywidualne prezentacje i analiza wybranych programów promocji zdrowia i prewencji zaburzeń - dyskusja w grupie

ndywidualne prezentacje dotyczące wybranych metod poprawy jakości życia - dyskusja w grupie

zajęcia warsztatowe, krytyczna analiza i dyskusja w grupie

obserwacja

symulacje sytuacji terapeutycznych,

praca zaliczeniowa

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)