PZ I(II) 3.2. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii zdrowia i jakości życia - Metody poprawy jakości życia w cyklu życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS989Wb |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PZ I(II) 3.2. Promocja - profilaktyka - korekcja w psychologii zdrowia i jakości życia - Metody poprawy jakości życia w cyklu życia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 9 sem. psychologii /wiecz. mag./ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie studentom zagadnień związanych z pojęciem jakości życia oraz dyskusja na temat metod poprawy jakości życia na przestrzeni życia człowieka. Zaprezentowane zostaną konkretne programy poprawiające jakość życia, programy prewencyjne a także możliwości podejmowania różnych interwencji psychologicznych w cyklu życia w celu poprawiania poczucia jakości życia ludzi zdrowych i chorych (z wykorzystaniem elementów pracy warsztatowej). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie studentom zagadnień związanych z pojęciem jakości życia oraz dyskusja na temat metod poprawy jakości życia na przestrzeni życia człowieka. Zaprezentowane zostaną konkretne programy poprawiające jakość życia, programy prewencyjne a także możliwości podejmowania różnych interwencji psychologicznych w cyklu życia w celu poprawiania poczucia jakości życia ludzi zdrowych i chorych (z wykorzystaniem elementów pracy warsztatowej). |
Literatura: |
Mróz B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar Heszen I., Życińska J. (2008)(red.). Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa, Wydawnictwo ACADEMICA. Łuszczyńska A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne. Warszawa, PWN. Łuszczyńska A(2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Gdańsk, GWP. Łuszczyńska A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warszawa, PWN Okulicz-Kozaryn K., Ostaszewski K. (2008)(red.).Promocja zdrowia psychicznego. Badania i działania w Polsce. Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii Padesky Ch.A., Greenberger D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków, Wydawnictwo UJ. Smółka P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków, Oficyna a Wolters Kluwer business Woynarowska B. (2008). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa, PWN Czapiński J. (2005)(red.). Psychologia pozytywna. Warszawa, PWN. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa, PWN Puchalski K. (2011). Promocja zdrowia w Polsce w obliczu procesu medykalizacji. Przedmiot oraz kontekst dla badań z pogranicza psychologii i socjologii zdrowia (s. 41-69). W: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza. Katowice, Wyd. UŚ Rosińska A. (2011). Promocja zdrowia w społeczności lokalnej. Strategiczne planowanie prozdrowotnej zmiany. W: M. Górnik-Durose, J. Mateusiak (red.). Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza (s. 69-89).Katowice, Wyd. UŚ i inne pozycje uzupełniające |
Efekty uczenia się: |
OS_W (OS_W1): student zna i adekwatnie definiuje pojęcie jakości życia w odniesieniu do człowieka zdrowego oraz chorego, posługując się obowiązującymi w psychologii zdrowia paradygmatami zdrowia i choroby (OS_W2): student posiada wiedzę na temat wybranych metod poprawy jakości życia np. (zmiana zachowań zdrowotnych, psychoedukacja zdrowotna) w różnych okresach życia człowieka z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego (np. zdrowie, choroba) (OS_W3): student wykazuje się znajomością obowiązujących modeli teoretycznych wykorzystywanych w promocji zdrowia oraz prewencji zaburzeń w różnych kontekstach środowiskowych (OS_W4): student zna podstawy konstruowania programów promocji zdrowia i prewencji zaburzeń OS_U (OS_U1): student jest w stanie dostrzec potrzebę uwzględniania prawidłowości rozwojowych poszczególnych okresów cyklu życia w odniesieniu do oceny jakości życia jednostki, student potrafi dostrzec potrzebę zróżnicowanego definiowania jakości życia w odniesieniu do człowieka zdrowego i chorego (OS_U2): student potrafi zidentyfikować wybrane metody niezbędne do poprawy poczucia jakości życia człowieka zdrowego i chorego w różnych okresach jego życia z uwzględnieniem kontekstu środowiskowego, student potrafi zaplanować i uzasadnić wybór danej metody poprawy jakości życia w konkretnej sytuacji w odniesieniu do konkretnej osoby (OS_U3): Student potrafi wybrać i zidentyfikować model teoretyczny, w oparciu o który realizowany będzie program promocji zdrowia lub prewencji zaburzeń, student w sposób krytyczny ocenia przydatność wykorzystania danego programu promocji zdrowia/prewencji zaburzeń w określonym kontekście środowiskowym (OS_U4): Student potrafi samodzielnie konstruować i dokonać ewaluacji prostych programów promocji i prewencji w odniesieniu do problemów właściwych dla psychologii zdrowia oraz posiada kompetencje w zakresie monitorowania i opiniowania działań promocyjnych oraz prewencyjnych, student potrafi w sposób krytyczny odnieść założenia leżące u podstaw programów promocyjnych i prewencyjnych do sposobu ich realizacji ze szczególnym uwzględnieniem barier w realizacji tego typu przedsięwzięć OS_KS (OS_KS1): student w sposób krytyczny odnosi się do określania wyznaczników jakości życia w różnych okresach życia człowieka, wskazuje na potrzebę ich zróżnicowania w sytuacji zdrowia i choroby (OS_KS2): student dokonuje wyboru metod umożliwiających poprawę poczucia jakości życia danej osoby w danym kontekście środowiskowym (OS_KS3): Student wykazuje wrażliwość i intuicję diagnostyczną związaną z wyborem danej metody pracy z pacjentem uwzględniając specyfikę problemu, potrzeby pacjenta i kontekst środowiskowy, student przy wyborze metody kieruje się standardami etycznymi i pozostaje etycznie wrażliwy na pojawiające się problemy w trakcie jej realizacji (OS_KS4): Student posiada kompetencje interpersonalne pozwalające w stopniu zadowalającym na pracę i profesjonalny kontakt z druga osobą (OS_KS5): Student ma świadomość złożoności problemów pojawiających się przy wyborze i realizacji wybranych metod poprawy jakości życia w różnych okresach życia człowieka oraz w sytuacji zdrowia i choroby, student wykazuje otwartość na wiedzę interdyscyplinarną i współpracę z innymi specjalistami przy konstruowaniu i ewaluacji programów promocyjnych i prewencyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja na zajęciach indywidualne prezentacje i analiza wybranych programów promocji zdrowia i prewencji zaburzeń - dyskusja w grupie ndywidualne prezentacje dotyczące wybranych metod poprawy jakości życia - dyskusja w grupie zajęcia warsztatowe, krytyczna analiza i dyskusja w grupie obserwacja symulacje sytuacji terapeutycznych, praca zaliczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.