Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06P-KP-NP-EG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Pełny opis:

Teorie powstawania głosu. Podstawowe terminy i określenia z zakresu emisji głosu. Akustyczne podstawy głosu. Budowa i działanie narządu głosu. Rozwój czynności narządu głosu w poszczególnych okresach rozwoju człowieka. Rozwój umiejętności śpiewania piosenek. Różnice między mową a śpiewem. Nastawienie głosowe, rejestr i rezonatory. Rodzaje głosu ludzkiego i jego skale. Samoocena głosu. Praktyczna metoda pracy nad głosem: postawa, oddech, fonacja, artykulacja, relaksacja. Patologia głosu (choroby głosu, badania foniatryczne). Higiena głosu uczniów i nauczyciela. Usprawnienie motoryki narządów mownych. Usprawnienie analizatora słuchowego. Kształtowanie prawidłowego nawyku oddychania. Podstawowe ćwiczenia artykulacyjne i dykcyjne. Praca nad rezonatorami. Ćwiczenia głosu mówionego. Interpretacja tekstu poetyckiego. Ćwiczenia wspomagające głos śpiewaczy. Opracowanie utworów wokalnych. Rehabilitacja głosu mówionego i śpiewanego. Relaksacja i muzyko-profilaktyka. Interpretacja metodyczna ćwiczeń z zakresu emisji głosu, projekcja czynności dydaktycznych w sytuacjach symulowanych.

Literatura:

1. Kisiel M.: Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Dąbrowa Górnicza 2012.

2. Laskowska H.: Podstawy emisji głosu. Bydgoszcz 2000.

3. Łasik A.: Poznaj swój głos. Warszawa 2002.

4. Suchanek A.: Powszechne kształcenie głosu jako problem pedagogiczny. Katowice 1994.

5. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania narządów mowy, profilaktyki, terapii i higieny głosu (K_W01, KN_EG1)

UMIEJĘTNOŚCI

Świadome opanowanie głosu mówionego i śpiewanego (K_U14, KN_EG2)

KOMPETENCJE

Systematyczna praca, umiejętność nawiązywania kontaktów, organizowanie warsztatu edukacyjnego (K_K03, K_K08, KN_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Obserwacja aktywności studentów podczas zajęć.

Ocena indywidualnej pracy studenta oraz grupy.

Aktywność na zajęciach.

Praca pisemna z zakresu praktycznego zastosowania zadań profilaktycznych w obszarze emisji i higieny głosu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)