Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06P-KP-NP-EG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Pełny opis: |
Teorie powstawania głosu. Podstawowe terminy i określenia z zakresu emisji głosu. Akustyczne podstawy głosu. Budowa i działanie narządu głosu. Rozwój czynności narządu głosu w poszczególnych okresach rozwoju człowieka. Rozwój umiejętności śpiewania piosenek. Różnice między mową a śpiewem. Nastawienie głosowe, rejestr i rezonatory. Rodzaje głosu ludzkiego i jego skale. Samoocena głosu. Praktyczna metoda pracy nad głosem: postawa, oddech, fonacja, artykulacja, relaksacja. Patologia głosu (choroby głosu, badania foniatryczne). Higiena głosu uczniów i nauczyciela. Usprawnienie motoryki narządów mownych. Usprawnienie analizatora słuchowego. Kształtowanie prawidłowego nawyku oddychania. Podstawowe ćwiczenia artykulacyjne i dykcyjne. Praca nad rezonatorami. Ćwiczenia głosu mówionego. Interpretacja tekstu poetyckiego. Ćwiczenia wspomagające głos śpiewaczy. Opracowanie utworów wokalnych. Rehabilitacja głosu mówionego i śpiewanego. Relaksacja i muzyko-profilaktyka. Interpretacja metodyczna ćwiczeń z zakresu emisji głosu, projekcja czynności dydaktycznych w sytuacjach symulowanych. |
Literatura: |
1. Kisiel M.: Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Dąbrowa Górnicza 2012. 2. Laskowska H.: Podstawy emisji głosu. Bydgoszcz 2000. 3. Łasik A.: Poznaj swój głos. Warszawa 2002. 4. Suchanek A.: Powszechne kształcenie głosu jako problem pedagogiczny. Katowice 1994. 5. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania narządów mowy, profilaktyki, terapii i higieny głosu (K_W01, KN_EG1) UMIEJĘTNOŚCI Świadome opanowanie głosu mówionego i śpiewanego (K_U14, KN_EG2) KOMPETENCJE Systematyczna praca, umiejętność nawiązywania kontaktów, organizowanie warsztatu edukacyjnego (K_K03, K_K08, KN_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obserwacja aktywności studentów podczas zajęć. Ocena indywidualnej pracy studenta oraz grupy. Aktywność na zajęciach. Praca pisemna z zakresu praktycznego zastosowania zadań profilaktycznych w obszarze emisji i higieny głosu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.