Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Media w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06P-KP-NP-ME
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Media w edukacji
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Pełny opis:

Podstawowe pojęcia z zakresu mediów. Znaczenie mediów we współczesnym świecie w sferze kultury, edukacji i gospodarki. Media jako nośnik kultury. Edukacja i praca na odległość. Charakterystyka i ewolucja nauczania i pracy na odległość. Rodzaje nauczania na odległość. Systemy synchroniczne i asynchroniczne nauczania na odległość. Charakterystyka mediów. Ewolucja mediów masowych: gazeta, radio, telewizja, Internet. Zagrożenia płynące z mediów. Mass media w procesie komunikacji. Teorie związane z komunikacją. Znaczenie mediów dla rozwoju osobowości człowieka. Znaczenie mediów w edukacji. Komputerowe wspomagania procesu kształcenia. Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej. Komputer w zarządzaniu szkołą. Praktyczne ćwiczenia w wykorzystaniu dostępnych programów komputerowych we wspomaganiu procesu kształcenia (np. PowerPoint, Paint, Excel), diagnozie i terapii, zarządzaniu szkołą. Analiza programów zabezpieczających;

Literatura:

1. Bednarek J., Multimedia w kształceniu. Warszawa 2006

2. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., (red.), Edukacja medialna, Toruń 2002

3. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa 2006

4. Gogołek W., Komunikacja sieciowa, uwarunkowania, kategorie i paradoksy. Warszawa 2010

5. Juszczyk S., Człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia, Katowice 2000

6. Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002

7. Morbitzer J., Edukacja wspierana komputerowo a humanistyczne wartości pedagogiki. Kraków 2007

8. Musioł M., Media w procesie wychowania, Toruń 2007

9. Musioł M., Pedagogizacja medialna rodziny, Zakres-uwarunkowania-dylematy, Katowice 2013

10. Żuk P., Media i władza, Warszawa 2006

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Wymienia i opisuje podstawowe pojęcia, definicje i teorie związane z komunikacją (K_W08, KN_W02, KN_TI1)

Opisuje znaczenie mediów w edukacji, kulturze i gospodarce (K_W14, KN_W05)

UMIEJĘTNOŚCI

Nabywa umiejętności w krytycznym odbiorze treści przekazywane przez media masowe i wykorzystuje technologie informacyjne w pracy pedagogicznej (K_U01, KN_U02, KN_TI2)

Nabywa umiejętności w zakresie edukacji za pomocą mediów, korzystania z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (K_U07, KN_U04, KN_TI2)

KOMPETENCJE

Wykazuje kompetencje w zakresie świadomego i krytycznego odbioru treści medialnych (K_K02, KN_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena udziału w dyskusji, ocena wykonanych zadań, ocena analizy wyznaczonego programu multimedialnego, obserwacja studentów podczas pracy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)