Wybrane zagadnienia ze współczesnej psychologii rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06P-KP-NP-WZPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia ze współczesnej psychologii rozwoju człowieka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Pełny opis: |
Początki psychologii rozwojowej. Pojmowanie rozwoju w klasycznej psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży oraz psychologii rozwoju człowieka. Działy psychologii rozwojowej. Pojęcie zmiany rozwojowej: zagadnienie ciągłości i uwarunkowania rozwoju, modele i rodzaje zmian rozwojowych, okresy krytyczne w rozwoju. specyficzne zjawiska w rozwoju: akceleracja i retardacja, prawa i prawidłowości rozwojowe. Biologiczne uwarunkowania rozwoju na przykładzie odziedziczalności inteligencji i temperamentu. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju. Koncepcja kręgów środowiskowych. Rola środowiska rodzinnego w rozwoju. Teoria epistemologii genetycznej J. Piageta. Kulturowo-historyczna teoria rozwoju L.S. Wygotskiego. Rozwój człowieka ujmowany w kategoriach zadań rozwojowych. Koncepcja rozwoju w biegu życia E. Eriksona. Fazy rozwoju i ich charakterystyka. Definiowanie rozwoju w okresie dorosłości (wyłaniająca się dorosłość, wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość). |
Literatura: |
Trempała J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Turner, S. J. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Vasta, R, Haith, M.M. i Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: WN PWN. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka. T. 3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: WN PWN. Birch, A. (2005). Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN. Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i Ska. Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar. Brzezińska, A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP: 2005. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Zna podstawowe podejścia i teorie psychologii rozwojowej opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia (K_W03, KN_W01, KN_W03) Zna osiągnięcia rozwojowe w kolejnych etapach życia człowieka (okres prenatalny, dzieciństwo, dorastanie, dorosłość, starość) (K_W05) UMIEJĘTNOŚCI Potrafi opisać przebieg rozwoju oraz wskazać determinujące go czynniki według przyjętego modelu/koncepcji teoretycznej (K_U10, KN_U02) Potrafi szczegółowo opisać podstawowe właściwości osoby we wszystkich okresach życia i momenty kryzysowe w procesie rozwoju w kolejnych okresach życia (K_U10, KN_U02). Potrafi przedstawić i wyjaśnić relację i różnice pomiędzy psychologią rozwojową dzieci i młodzieży a psychologią biegu życia (K_U08, KN_U03) KOMPETENCJE Rozumie, jaka jest waga wczesnych doświadczeń i powstałych na ich podstawie modeli operacyjnych – jest szczególnie wrażliwy na to, w jakim środowisku przebiega rozwój niemowląt i małych dzieci do 3r.ż. Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu rozwoju w rozumieniu i analizie zachowań ludzkich (K_K02, KN_U09) Posiada umiejętność prezentacji własnych poglądów w zakresie wybranych obszarów rozwoju człowieka na forum publicznym i obrony swego stanowiska (K_K07. KN_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena przygotowania do zajęć, udział w dyskusji, ocena eseju na zadany temat; egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.