Umowy prawno-autorskie w przemyśle audiowizualnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-OF-N2-52 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umowy prawno-autorskie w przemyśle audiowizualnym |
Jednostka: | Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak wymogów wstępnych |
Skrócony opis: |
Celem wykładów z przedmiotu umowy audiowizualne na kierunku artystycznym jest zaznajomienie studentów z zasadami prawa cywilnego, działu części ogólnej i działu zobowiązań oraz precyzyjne wyjaśnienie treści zawieranych umów w przemyśle audiowizualnym. Poza przybliżeniem poszczególnych instytucji prawa autorskiego i praw pokrewnych studenci zaznajamiani są z rodzajami i typami umów w przemyśle audiowizualnym. Przedmiotem analizy są przykładowo umowa z autorem scenariusza do filmu, umowa licencyjna na korzystanie z choreografii, umowa licencyjna na korzystanie z utworu muzycznego, umowa o dzieło o charakterze rozporządzającym, umowa o świadczenie usług kompozytorskich, umowa sublicencyjna w sprawie korzystania z artystycznego wykonania. Szczególnie istotne jest praktyczne przedstawienie zagadnień z uwzględnieniem instytucji prawa cywilnego oraz teoretycznych konstrukcji prawa autorskiego. |
Pełny opis: |
Studenci poznają następujące zagadnienia, stanowiące jednocześnie zagadnienia egzaminacyjne: 1. Pojęcia czynności prawnej, oświadczenie woli, umowa, wykładnia umów 2. Treść czynności prawnej (elementy przedmiotowo i podmiotowo istotne) 3. Forma czynności prawnej 4. Dodatkowe zastrzeżenia umowne (kara umowna, prawo do odstąpienia, odstępne, zadatek a zaliczka) 5. Zasada swobody umów w świetle przepisów ustawy o prawie autorskim 6. Pojęcie utworu audiowizualnego 7. Twórcy utworu audiowizualnego a ekipa filmowa 8. Regulacja prawna w ustawie dotycząca tego typu utworu 9. Przejście autorskich praw majątkowych (cały rozdz. 5 ustawy o prawie autorskim) 10. Obrót pierwotny i wtórny – podobieństwa i różnice 11. Przeniesienie praw autorskich, licencja, użytkowanie praw 12. Ustawa o kinematografii – ogólna charakterystyka 13. Producent audiowizualny 14. Koproducent 15. Główne fazy powstania filmu a prawa autorskie 16. Tzw. development a zabezpieczenie praw autorskich 17. Preprodukcja a prawa autorskie 18. Faza produkcji a prawa autorskie 19. Postprodukcja a prawa autorskie 20. Systematyka umów dotyczących utworów audiowizualnych (umowy dotyczące kreacji utworu audiowizualnego, umowy dystrybucyjne, umowy o udostępnienie utworu widzowi, umowy o udostępnienie egzemplarza) 21. Umowa o sfilmowanie utworu literackiego 22. Umowy między producentem a twórcami filmowymi 23. Umowy między producentem a artystami wykonawcami 24. Umowy koprodukcyjne 25. Umowy dotyczące kontynuacji 26. Umowy dotyczące remake’ów 27. Umowy między producentem a dystrybutorem kinowym 28. Umowy między producentem a dystrybutorem wideokaset i płyt DVD 29. Umowy między producentem a stacją telewizyjną 30. Umowy spektaklu kinematograficznego 31. Umowy o świadczenie usługi wideo na żądanie widza 32. Umowy o świadczenie usług abonamentowych 33. Umowy najmu egzemplarza 34. Umowy użyczenia egzemplarza 35. Umowy dotyczące insertów 36. Pole eksploatacji 37. Utwór pracowniczy |
Literatura: |
R. Golat, Umowy z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych, Difin 2001. T. Szymanek, Umowy z zakresu własności intelektualnej i przemysłowej, Warszawa 2009. Praca zbiorowa (A. Matlak, A. Wojciechowska), Obrót dobrami niematerialnymi. Wzory umów. Warszawa, Kraków, 1995. J. Barta, R. Markiewicz: Prawo autorskie i prawa pokrewne. Wprowadzenie, Kraków 2004. J. Barta, R. Markiewicz i inni: Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz. Wolters Kluwer 2011. J. Sieńczyło-Chlabicz (red): Prawo własności intelektualnej, LexisNexis 2009 P. Ślęzak, Umowy w zakresie współczesnych sztuk wizualnych, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
Student: 1) Zna pojęcie i zasady prawa własności intelektualnej, rodzaj norm prawnych występujących w prawie autorskim i w prawie własności przemysłowej, 2) Zna i rozumie prawa i obowiązki występujące na gruncie prawa własności intelektualnej, 3) Posługuje się pojęciami i instytucjami występującymi na gruncie prawa własności intelektualnej, 4) Dostrzega potrzebę analizy norm prawa własności intelektualnej w celu legalnego i zgodnego z prawem prowadzenia przedsiębiorstwa, 5) Jest świadomy potrzeby poszerzania wiedzy w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej zgodnie z przepisami prawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na kolokwium/egzaminie student musi wykazać się zarówno wiedzą, jak i umiejętnościami. Ocena dostateczna – student musi wykazać się ogólną orientacją w zakresie prawa własności intelektualnej oraz umiejętnością rozwiązywania podstawowych problemów w tym zakresie. Ocena dobra - student musi właściwie zaprezentować przedstawione przez egzaminatora zagadnienie teoretyczne i wyjaśnić jego praktyczne znaczenie (czyli student musi wykazać, że potrafi wiedzę teoretyczną wykorzystać w celu rozwiązania praktycznego problemu). Oznacza to, że pokazuje, iż wiedzę teoretyczną wykorzystuje w celu wyboru takiego wariantu rozwiązania, któremu nie można nic zarzucić z punktu widzenia zgodności z prawem. Ocena bardzo dobra - student musi zaprezentować wiedzę wykraczającą poza przedstawioną na wykładach, czyli nabytą w ramach pracy własnej. Musi też pokazać umiejętność dokonania wyboru i oceny różnych wariantów rozwiązania (czyli, że potrafi wykazać nieprawidłowość wariantów, które odrzuca i przekonywająco uzasadnić prawidłowość wariantu wybranego). Na wykładzie może zostać zrobiona lista obecności, która może zostać wzięta pod uwagę na korzyść studenta w chwili wystawiania oceny z przedmiotu. Brak obecności na liście nie niesie negatywnych konsekwencji dla studenta. Egzamin jest ustny, student omawia dwa zagadnienia wskazane przez wykładowcę. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.