Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umowy prawno-autorskie w przemyśle audiowizualnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-OF-N2-52
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Umowy prawno-autorskie w przemyśle audiowizualnym
Jednostka: Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

brak wymogów wstępnych

Skrócony opis:

Celem wykładów z przedmiotu umowy audiowizualne na kierunku artystycznym jest zaznajomienie studentów z zasadami prawa cywilnego, działu części ogólnej i działu zobowiązań oraz precyzyjne wyjaśnienie treści zawieranych umów w przemyśle audiowizualnym. Poza przybliżeniem poszczególnych instytucji prawa autorskiego i praw pokrewnych studenci zaznajamiani są z rodzajami i typami umów w przemyśle audiowizualnym. Przedmiotem analizy są przykładowo umowa z autorem scenariusza do filmu, umowa licencyjna na korzystanie z choreografii, umowa licencyjna na korzystanie z utworu muzycznego, umowa o dzieło o charakterze rozporządzającym, umowa o świadczenie usług kompozytorskich, umowa sublicencyjna w sprawie korzystania z artystycznego wykonania. Szczególnie istotne jest praktyczne przedstawienie zagadnień z uwzględnieniem instytucji prawa cywilnego oraz teoretycznych konstrukcji prawa autorskiego.

Pełny opis:

Studenci poznają następujące zagadnienia, stanowiące jednocześnie zagadnienia egzaminacyjne:

1. Pojęcia czynności prawnej, oświadczenie woli, umowa, wykładnia umów

2. Treść czynności prawnej (elementy przedmiotowo i podmiotowo istotne)

3. Forma czynności prawnej

4. Dodatkowe zastrzeżenia umowne (kara umowna, prawo do odstąpienia, odstępne, zadatek a zaliczka)

5. Zasada swobody umów w świetle przepisów ustawy o prawie autorskim

6. Pojęcie utworu audiowizualnego

7. Twórcy utworu audiowizualnego a ekipa filmowa

8. Regulacja prawna w ustawie dotycząca tego typu utworu

9. Przejście autorskich praw majątkowych (cały rozdz. 5 ustawy o prawie autorskim)

10. Obrót pierwotny i wtórny – podobieństwa i różnice

11. Przeniesienie praw autorskich, licencja, użytkowanie praw

12. Ustawa o kinematografii – ogólna charakterystyka

13. Producent audiowizualny

14. Koproducent

15. Główne fazy powstania filmu a prawa autorskie

16. Tzw. development a zabezpieczenie praw autorskich

17. Preprodukcja a prawa autorskie

18. Faza produkcji a prawa autorskie

19. Postprodukcja a prawa autorskie

20. Systematyka umów dotyczących utworów audiowizualnych (umowy dotyczące kreacji utworu audiowizualnego, umowy dystrybucyjne, umowy o udostępnienie utworu widzowi, umowy o udostępnienie egzemplarza)

21. Umowa o sfilmowanie utworu literackiego

22. Umowy między producentem a twórcami filmowymi

23. Umowy między producentem a artystami wykonawcami

24. Umowy koprodukcyjne

25. Umowy dotyczące kontynuacji

26. Umowy dotyczące remake’ów

27. Umowy między producentem a dystrybutorem kinowym

28. Umowy między producentem a dystrybutorem wideokaset i płyt DVD

29. Umowy między producentem a stacją telewizyjną

30. Umowy spektaklu kinematograficznego

31. Umowy o świadczenie usługi wideo na żądanie widza

32. Umowy o świadczenie usług abonamentowych

33. Umowy najmu egzemplarza

34. Umowy użyczenia egzemplarza

35. Umowy dotyczące insertów

36. Pole eksploatacji

37. Utwór pracowniczy

Literatura:

R. Golat, Umowy z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych, Difin 2001.

T. Szymanek, Umowy z zakresu własności intelektualnej i przemysłowej, Warszawa 2009.

Praca zbiorowa (A. Matlak, A. Wojciechowska), Obrót dobrami niematerialnymi. Wzory umów. Warszawa, Kraków, 1995.

J. Barta, R. Markiewicz: Prawo autorskie i prawa pokrewne. Wprowadzenie, Kraków 2004.

J. Barta, R. Markiewicz i inni: Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz. Wolters Kluwer 2011.

J. Sieńczyło-Chlabicz (red): Prawo własności intelektualnej, LexisNexis 2009

P. Ślęzak, Umowy w zakresie współczesnych sztuk wizualnych, Warszawa 2012

Efekty uczenia się:

Student:

1) Zna pojęcie i zasady prawa własności intelektualnej, rodzaj norm prawnych występujących w prawie autorskim i w prawie własności przemysłowej,

2) Zna i rozumie prawa i obowiązki występujące na gruncie prawa własności intelektualnej,

3) Posługuje się pojęciami i instytucjami występującymi na gruncie prawa własności intelektualnej,

4) Dostrzega potrzebę analizy norm prawa własności intelektualnej w celu legalnego i zgodnego z prawem prowadzenia przedsiębiorstwa,

5) Jest świadomy potrzeby poszerzania wiedzy w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej zgodnie z przepisami prawa.

Metody i kryteria oceniania:

Na kolokwium/egzaminie student musi wykazać się zarówno wiedzą, jak i umiejętnościami. Ocena dostateczna – student musi wykazać się ogólną orientacją w zakresie prawa własności intelektualnej oraz umiejętnością rozwiązywania podstawowych problemów w tym zakresie.

Ocena dobra - student musi właściwie zaprezentować przedstawione przez egzaminatora zagadnienie teoretyczne i wyjaśnić jego praktyczne znaczenie (czyli student musi wykazać, że potrafi wiedzę teoretyczną wykorzystać w celu rozwiązania praktycznego problemu). Oznacza to, że pokazuje, iż wiedzę teoretyczną wykorzystuje w celu wyboru takiego wariantu rozwiązania, któremu nie można nic zarzucić z punktu widzenia zgodności z prawem.

Ocena bardzo dobra - student musi zaprezentować wiedzę wykraczającą poza przedstawioną na wykładach, czyli nabytą w ramach pracy własnej. Musi też pokazać umiejętność dokonania wyboru i oceny różnych wariantów rozwiązania (czyli, że potrafi wykazać nieprawidłowość wariantów, które odrzuca i przekonywająco uzasadnić prawidłowość wariantu wybranego).

Na wykładzie może zostać zrobiona lista obecności, która może zostać wzięta pod uwagę na korzyść studenta w chwili wystawiania oceny z przedmiotu. Brak obecności na liście nie niesie negatywnych konsekwencji dla studenta.

Egzamin jest ustny, student omawia dwa zagadnienia wskazane przez wykładowcę.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)