Podstawy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-RE-S2-PSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii |
Jednostka: | Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego |
Grupy: |
Przedm. obowiązkowe 1 sem. Reżyseria /stacj. II stopień/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów w zagadnienia dyscypliny współczesnej wiedzy, jaką jest psychologia. W trakcie kształcenia studenci zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie: sposobów interpretacji kondycji i aktywności ludzkiej w kontekście wybranych podejść psychologicznych, zastosowania teorii procesów poznawczych i emocji w sztukach audiowizualnych, podstaw wpływu społecznego i aspektów funkcjonowania jednostki w społeczności, wybranych problemów psychopatologicznych, relacji pomiędzy psychologią a zjawiskami występującymi we współczesnym świecie oraz psychologicznych koncepcji wyjaśniających fenomen sztuki. Wiedzę i umiejętności te studenci zdobywają poprzez uczestnictwo w wykładach, studia piśmiennictwa naukowego, dyskusje i analizy problemów oraz przypadków i materiałów audiowizualnych. |
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW: 1. Wykład inauguracyjny. Wybrane wielkie koncepcje psychologiczne. 2. Procesy poznawcze i emocjonalne w teorii psychologicznej i dziełach sztuki 3. Podstawy perswazji i wpływu społecznego - teoria i praktyka 4. Elementarne pojęcia z zakresu psychopatologii - między refleksją naukową a popkulturą 5. Psychologiczne koncepcje sztuki - od psychoanalizy po neuropsychologię 6. Wybrane współczesne kierunki rozwoju psychologii 7. Psychologia w kontekście wyzwań współczesnego świata - część 1 8. Psychologia w kontekście wyzwań współczesnego świata - część 2 TEMATYKA ĆWICZEŃ: 1. Wytłumaczyć zachowanie człowieka...? „Osoba w sytuacji” jako modelowe ujęcie zróżnicowanych przejawów „działalności” człowieka. 2. Społeczna wiedza człowieka. W dążeniu do prawdy, czy w świecie złudzeń...? 3. Kim jestem – kim byłem – kim będę? Tożsamość i jej przemiany... 4. W świecie wpływu... Wpływ społeczny na poziomie globalnym i grupowym. 5. W świecie wpływu... Wpływ społeczny na poziomie diadycznym... 6. Anatomia agresji. Jak rodzi się w człowieku zło? 7. Altruista czy wyrachowany gracz społeczny? Zagadnienie prospołeczności... 8. Podzieleni czy jednolici... Psychologia stosunków międzygrupowych 9. Cierpiąca jednostka – cierpienie psychiczne... Psychopatologia zaburzeń lekowych i psychotycznych. 10. Cierpiąca jednostka – cierpienie fizyczne (własne i cudze)... 11. Warto rozmawiać...? Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej. Reguły komunikacji, bariery komunikacyjne i ich korygowanie. 12. Wobec audytorium... Komunikacja grupowa i społeczna. Jednostka wobec sztuki. 13. Jednostka w konflikcie... Strategie zachowania w konflikcie. Negocjacje. 14. Czy twórczość można zbadać? Psychologia twórczości... 15. Podsumowanie |
Literatura: |
LITERATURA DO WYKŁADÓW: Literatura podstawowa: • Benjamin Jr, L.T. (2008). Historia współczesnej psychologii. Warszawa: PWN. • Wadeley, A., Birch, A., Malim, T. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. • Zimbardo, P.G., Gerrig R.J. (2008). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: • Aronson, E. (2012). Człowiek - istota społeczna. Warszawa: PWN. • Barber, B.R. (2008). Infantylizacja społeczeństwa. Warszawa: MUZA SA. • Baumeister, R. (2011). Zwierzę kulturowe. Warszawa: PWN. • Buss, D.M. (2000). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP. • Cialdini, R.B. (2013). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Sopot: GWP. • Czapiński, J. (2012, red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN. • Gazzaniga, M. (2011). Istota człowieczeństwa. Sopot: Smak Słowa. • Górnik-Durose, M., Zawadzka, A.M. (2012, red.). W supermarkecie szczęścia. O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia. Warszawa: Difin. • Zaleśkiewicz, T. (2012). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN. • Zimbardo, P. (2012). Efekt Lucyfera. Warszawa: PWN. LITERATURA DO ĆWICZEŃ: • Aronson, E., Wilson T. D., Akert R. M. (2012). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka. • Balawajder K. (1998). Komunikacja, konflikty, negocjacje w organizacji. Katowice: WUŚ. • Cialdini R.(1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. • Clarke D. (2005). Zachowania prospołeczne i antyspołeczne. Gdańsk: GWP. • Doliński D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Scholar. • Jarymowicz, M. (2000). Psychologia tożsamości. W: J. Strelau (red.), Psychologia podręcznik akademicki (s. 107-125). Gdańsk: GWP. • Kenrick D., Neuberg S., Cialdini R. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP. • Kofta, M. i Szustrowa, T. (red.)(2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości. Warszawa: PWN. • Krahe, B. (2004). Agresja. Gdańsk: GWP. • Kubler-Ross, E. (1979). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań: Media Rodzina. • Łukaszewski W. (2003). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP. • Łukaszewski, W., Doliński, D., Fila-Jankowska, A., Maruszewski, T., Niedźwieńska, A., Oleś, P. i Szkudlarek, T. (2012). Tożsamość. Trudne pytanie kim jestem. Sopot: Smak Słowa. • Mandal, E. (2008). Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach. Warszawa: PWN. • Mądrzycki, T. (1986). Deformacje w spostrzeganiu ludzi. Warszawa: PWN. • Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Jeden przypadek – wiele teorii. Sopot: GWP. • Mika, S. (1984). Psychologia społeczna. Warszawa: PWN. Morrale, S.P., Spitzberg, B.H. i Barge, J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Nęcka, E. (2002). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nisbett R. (2011). Geografia myślenia. Sopot: Smak Słowa. • Stephan W.C. i Stephan C.W. (1999). Wywieranie wpływu przez grupy. Gdańsk: GWP. • Wilmot, W. W., Hocker, J.L. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę w zakresie wybranych dziedzin psychologii i socjologii w odniesieniu do ich zastosowań w zakresie sztuki filmowej i innych dziedzin kultury audiowizualnej. Potrafi przekładać zdobytą i stale nabywaną wiedzę teoretyczną na działania praktyczne w zakresie reżyserii filmu i innych przekazów audiowizualnych. Wykazuje kompetencje społeczne związane z występami publicznymi i prezentacją własnych dokonań twórczych. Wykazuje zdolność nawiązywania kontaktów, pozyskiwania współpracowników, prowadzenia negocjacji, organizowania, koordynowania i kierowania podejmowanymi przedsięwzięciami artystycznymi w ramach profesjonalnych produkcji |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD: Student ma za zadanie odpowiedzieć na trzy pytania wylosowane z przygotowanej uprzednio puli. Treść pytań jest ściśle powiązana z zagadnieniami poruszanymi w czasie wykładów. ĆWICZENIA: Zadaniem studenta jest przygotowanie analizy wybranego dzieła filmowego (lub jego fragmentu) z zastosowaniem koncepcji psychologicznych, poznanych w czasie kursu. Student, stosując konstrukty psychologiczne i teorie zachowań społecznych, powinien przedstawić sposób działania bohaterów, czynniki ukierunkowujące ich działania, zaproponować potencjalne mechanizmy wywołujące obserwowane zachowania postaci. Praca zawiera odwołania do literatury psychologicznej oraz jest przygotowana zgodnie z obowiązującymi standardami edycyjnymi pracy pisemnej. Opis szczegółowy: student w sposób zaangażowany i merytoryczny uczestniczy w dyskusji dotyczącej uwzględnionych w programie zagadnień psychologicznych. Na podstawie wiedzy uzyskanej na podstawie literatury własnej analizuje proponowane przez prowadzącego przypadki i dzieła filmowe. Student aktywnie bierze udział w ćwiczeniach zorientowanych na kształcenie umiejętności komunikacyjnych i negocjacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.