Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowe struktury wizualne: obrazowanie stereoskopowe (3D) 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-RF-SM-NSW1b
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowe struktury wizualne: obrazowanie stereoskopowe (3D) 1
Jednostka: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Musiał
Prowadzący grup: Łukasz Baka, Janusz Musiał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Sposób ustalania oceny końcowej:

Aktywność podczas zajęć – 25 %

Praca pisemna – 25 %

Kolokwium z wiedzy teoretycznej – 50 %

Pełny opis:

Intermedia – fotografia i film między mediami, foto-obiekt, instalacja multimedialna

Eksperyment i przekraczanie granic mediów

Charakterystyka wybranych zagadnień z zakresu historii, estetyki, techniki i technologii

w odniesieniu do sztuki mediów i krótkiej formy filmowej (ze szczególnym uwzględnieniem instalacji, intermedialności, filmu eksperymentalnego i wideo artu):

latarnia magiczna, zoetrop, fenakistoskop, diorama, praxinoskop, kinetoskop, kinematograph, nickelodeon, bezwładność wzroku, stereoskopia, zbliżenia i transformacje optyczne, punkt widzenia, jazda kamery, montaż, narracja, awangarda, kino eksperymentalne, dźwięk, retrospekcje, komentarz pozakadrowy, taśma, telewizja, poza przestrzeń poza kadrem, kolor, zwiastun, wideo, kino niezależne, digital video, CGI, film interaktywny, siec Internet, instalacje multimedialne.

Analiza wybranych przykładów sztuki mediów pod względem formy i treści:

synteza i korespondencja sztuk, dzieło totalne - Gesamtkunstwerk, Richard Wagner, William Blake, Merezbau, Kurt Schwitters, Bauhaus, Walter Gropius, synestezja, Aleksandr Skriabin, Kandinsky, Witkacy, Stefan Wojnecki, Grzegorz Przyborek, Natalia LL, Izabela Gustowska, Christian Boltanski, Lech Majewski,

np. awangarda I, awangarda II, film absolutny, film strukturalny, Maya Deren, Chris Marker, Nam June Paik, Bill Viola, Warsztat Formy Filmowej, Zbigniew Rybczyński, Józef Robakowski, Peter Tscherkassky, Gustav Deutsch, Peter Mettler, Mike Figgis, Peter Greenaway.

Media i multimedia

Hybrydyzacja mediów - przekazy multimedialne - definicja oraz cechy [interakcja, nawigacja, immersja]. Elementy składowe multimediów, definicje, przykłady

Przestrzenie multimedialne - environment, instalacja, obiekt.

Film a przestrzeń recepcji dzieła - sala kinowa, studio tv, galeria, muzeum.

Muzeum jako przestrzeń wielu mediów – tematyczne wystawy multimedialne: Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Chopina, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Emigracji Gdynia, Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Śląskie, Muzeum Historii Katowic.

Media cyfrowe – nowe media – podstawowe pojęcia:

(numeryczność, modularność, automatyzacja, wariacyjność, kompozytowanie, transkodowanie).

Omówienie wybranych zasad i urządzeń do tworzenia komunikatów audiowizualnych o charakterze intermedialnym.

Obraz - technika i technologia tworzenia (narzędzia, materiały, software i hardware).

Ćwiczenia praktyczne:

Praca konceptualna, wykonanie projektu, zestawu fotografii, krótka forma filmowa.

Realizacja multimedialna – intermedialne środowisko na określony temat, które zawiera różne elementy medialne (environment, instalacja, foto-obiekt).

Uwagi:

Celem kształcenia w ramach przedmiotu jest nabycie wiedzy z zakresu historii, estetyki, technologii różnych mediów komunikacji audiowizualnej.

Analiza projektów praktycznych z zastosowaniem mediów plastycznych, mediów technicznych i cyfrowych [tekst, ilustracja, rysunek, malarstwo, grafika, fotografia, animacja, film, interaktywne realizacje sieciowe].

Umiejętność interpretacji i analizy komunikatu audiowizualnego pod względem formalnym i treściowym.

Realizacja zestawu fotografii, utworu audiowizualnego spełniającego określone założenia formalne i cel.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)