Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Skrajne kierunki sytuacjonizmu moralnego w XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-00-M036
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Skrajne kierunki sytuacjonizmu moralnego w XX wieku
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

średnio zaawansowany

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny ograniczonego wyboru

Wymagania wstępne:

Zakres wiadomości/umiejętności/kompetencji, jakie powinien już posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu:

1. dobra znajomość etyki filozoficznej;

2. podstawowa znajomość literatury klasycznej (główne dzieła, Platona, Arystotelesa, Sofoklesa, Eurypidesa, Seneki);

3. dobra znajomość Confessiones św. Augustyna i „Wykładu pacierza św. Tomasza.


Pełny opis:

Spór o „moralność autonomiczną" w kontekście chrześcijańskim w wielu punktach ma obecnie charakter historyczny, i doczekał się wielu rzeczowych ocen i krytyki, zarówno na gruncie rodzimym, jak i ob¬cym. Ciągle jednak powracają niektóre problemy związane z nowymi odmianami sytuacjonizmu, a czasami może przybierają nawet na ostrości. Tytułem przykładu można wskazać na problem obowiązywalności i uzasadniania norm moralnych i roli w tej kwestii Urzędu Nauczycielskiego Kościoła (norma sumienia a norma „urzędowa".

Przedmiotem wykładu jest problem rozumienia odpowie-dzialności moralnej w kontekście współczesnego sporu wokół moralności autonomicznej na gruncie laickiej i katolickiej teologii moralnej.

Literatura:

1. Drożdż (red), Żyć jak człowiek w rodzinie i poza nią, Wydawnictwo Salezjańskie, Kraków 2012.

2. A. Drożdż, Permisywizm moralny, „Jedność”, Kielce 2005;

3. S. Rosik, Autonomia w moralności: uprawnienie czy uzurpacja?, [w:] Śladami Boga i człowieku. Księga pamiątkowa ku czci ks. prof. Jana Kowalskiego, red. J. Orzeszyna, Kraków 2000, s. 187-197;

4. J. J. Jęczeń, Persona e morale. Morale come il compimento della persona in Giovanni Paolo II, Romae 2000.

5. T. Styczeń, Autonome Ethik mit einem christlichen „Proprium" als methodologi¬Sches Problem, [w:] Ethik im Kontext des Glaubens. Probleme-Grundsatze-Methoden, hrsg. D. Mieth, F. Compagnoni, Freiburg Schweiz 1978, s. 75-100.

Efekty uczenia się:

Opis zakładanych kompetencji i umiejętności jakie student nabywa w wyniku zaliczenia przedmiotu.

1. student zdobywa poszerzenie wiedzy o etyce klasycznej, szczególnie stoickiej i o jej wpływie na chrześcijańską etykę wychowawczą;

2. student zdobywa umiejętność porównywania dorobku związanego z katalogami cnót;

3. student poszerza wiedzę z zakresu tzw. hierarchii wartości.

Metody i kryteria oceniania:

W ocenie studenta bierze się pod uwagę trzy kryteria:

1. Kryterium umiejętności pisemnej analizy wybranych scenariuszy filmowych;

2. Kryterium umiejętności prowadzenia dyskusji panelowej na temat sytuacji etycznych w filmach początku XXI wieku (dwugodzinna dyskusja w grupie);

3. Egzamin ustny końcowy według sześciu przygotowanych podczas zajęć problemów (problemy nie wchodzą w zakres panelu).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)