Skrajne kierunki sytuacjonizmu moralnego w XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-00-M036 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Skrajne kierunki sytuacjonizmu moralnego w XX wieku |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | średnio zaawansowany |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
Wymagania wstępne: | Zakres wiadomości/umiejętności/kompetencji, jakie powinien już posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu: 1. dobra znajomość etyki filozoficznej; 2. podstawowa znajomość literatury klasycznej (główne dzieła, Platona, Arystotelesa, Sofoklesa, Eurypidesa, Seneki); 3. dobra znajomość Confessiones św. Augustyna i „Wykładu pacierza św. Tomasza. |
Pełny opis: |
Spór o „moralność autonomiczną" w kontekście chrześcijańskim w wielu punktach ma obecnie charakter historyczny, i doczekał się wielu rzeczowych ocen i krytyki, zarówno na gruncie rodzimym, jak i ob¬cym. Ciągle jednak powracają niektóre problemy związane z nowymi odmianami sytuacjonizmu, a czasami może przybierają nawet na ostrości. Tytułem przykładu można wskazać na problem obowiązywalności i uzasadniania norm moralnych i roli w tej kwestii Urzędu Nauczycielskiego Kościoła (norma sumienia a norma „urzędowa". Przedmiotem wykładu jest problem rozumienia odpowie-dzialności moralnej w kontekście współczesnego sporu wokół moralności autonomicznej na gruncie laickiej i katolickiej teologii moralnej. |
Literatura: |
1. Drożdż (red), Żyć jak człowiek w rodzinie i poza nią, Wydawnictwo Salezjańskie, Kraków 2012. 2. A. Drożdż, Permisywizm moralny, „Jedność”, Kielce 2005; 3. S. Rosik, Autonomia w moralności: uprawnienie czy uzurpacja?, [w:] Śladami Boga i człowieku. Księga pamiątkowa ku czci ks. prof. Jana Kowalskiego, red. J. Orzeszyna, Kraków 2000, s. 187-197; 4. J. J. Jęczeń, Persona e morale. Morale come il compimento della persona in Giovanni Paolo II, Romae 2000. 5. T. Styczeń, Autonome Ethik mit einem christlichen „Proprium" als methodologi¬Sches Problem, [w:] Ethik im Kontext des Glaubens. Probleme-Grundsatze-Methoden, hrsg. D. Mieth, F. Compagnoni, Freiburg Schweiz 1978, s. 75-100. |
Efekty uczenia się: |
Opis zakładanych kompetencji i umiejętności jakie student nabywa w wyniku zaliczenia przedmiotu. 1. student zdobywa poszerzenie wiedzy o etyce klasycznej, szczególnie stoickiej i o jej wpływie na chrześcijańską etykę wychowawczą; 2. student zdobywa umiejętność porównywania dorobku związanego z katalogami cnót; 3. student poszerza wiedzę z zakresu tzw. hierarchii wartości. |
Metody i kryteria oceniania: |
W ocenie studenta bierze się pod uwagę trzy kryteria: 1. Kryterium umiejętności pisemnej analizy wybranych scenariuszy filmowych; 2. Kryterium umiejętności prowadzenia dyskusji panelowej na temat sytuacji etycznych w filmach początku XXI wieku (dwugodzinna dyskusja w grupie); 3. Egzamin ustny końcowy według sześciu przygotowanych podczas zajęć problemów (problemy nie wchodzą w zakres panelu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.