Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świat mediów. Wybrane metody i techniki manipulacji medialnej – część II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-00-M107
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Świat mediów. Wybrane metody i techniki manipulacji medialnej – część II
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzny

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Na wykladach student zapozna się z takimi tematami jak: Jak przeciwstawić się manipulacji; Manipulacja wezwaniem dla pedagogiki; Kościół wobec manipulacji w mass mediach; Mass media w służbie prawdy.

Pełny opis:

Zauważamy fakt olbrzymiego wpływu mediów na otaczającą nas rzeczywistość. Przejawia się on w szczególności w kształtowaniu naszej wiedzy i wyobrażeń, poglądów i sympatii w każdej możliwej sprawie. Toteż pierwszym postulatem, jaki kierujemy w stronę mediów - a zarazem ich obowiązkiem - jest rzetelność, czyli stanie w prawdzie. Od stania w prawdzie uzależniona jest wolność naszych decyzji (np. wyborczych), także w tym sensie, że mogą być one prawdziwie wolne i słuszne tylko wtedy, gdy podejmujemy je na podstawie prawdziwych informacji. Minęły czasy topornej propagandy czy manipulacji. Jej współczesne formy, podejmowane przez nieuczciwe media, są bardzo wysublimowane. Obecnie podstawowym celem manipulacji medialnej jest nie tylko doraźne wprowadzenie odbiorcy w błąd - nie tylko przekonanie go, że podawany mu fałsz jest prawdą. Współczesne formy propagandy są wielokierunkowe i wielopłaszczyznowe. Ich celem jest możliwie trwałe przywiązanie odbiorcy do określonych postaw i poglądów wykreowanych przez propagandzistów. W tym kontekście niesłychanie istotne jest poznanie świata manipulacji ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik manipulacji medialnej.

Literatura:

• A. Lepa, Pedagogika mass mediów, Łódź 2000.

• M. Szulczewski, Informacja i współdziałanie, Warszawa 1982.

• M. Warecki, Wojciech Warecki, Woda z mózgu. Manipulacja w mediach, Fronda, Warszawa 2011.

• M. Rewera (red.), Prawda w mediach, Maternus Media, Tychy 2008.

• E. Aronson., Człowiek istota społeczna. Manipulacja i perswazja, Warszawa 1995.

• Tokarz Marek, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk 2006.

• Z. Bauer i E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000.

• J. Kossecki, Granice manipulacji, Warszawa 1986.

• P. Hahne., Siła manipulacji, Warszawa 1997.

• R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.

• A. Lepa, Świat manipulacji, Częstochowa 1995.

Efekty uczenia się:

Student znając metody i techniki manipulacji medialnej nabywa umiejętności krytycznego korzystania z mediów, dzięki czemu będzie mógł lepiej tzn. w prawdzie i w wolności realizować swoje człowieczeństwo i misję społeczną.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na wykładach oraz ocena wygłoszonego referatu na temat zadanego zagadnienia

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)