Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia i liturgia: sztuka przeżywania liturgii przez poszczególnych jej uczestników oraz stosowne w niej uczestnictwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-00-M112 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia i liturgia: sztuka przeżywania liturgii przez poszczególnych jej uczestników oraz stosowne w niej uczestnictwo
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-18 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Żądło
Prowadzący grup: Andrzej Żądło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Sposób ustalania oceny końcowej:

Na ocenę końcową wpłynie udział w wykładzie oraz poziom opracowania, jaki zostanie przedłożony przez uczestników wykładowcy, najpóźniej do przedostatniego wykładu. Jeżeli ktoś będzie chciał ocenę podwyższyć, to będzie mógł to uczynić indywidualnie na podstawie wykazania – w formie ustnej – przed wykładowcą, że pogłębił wiedzę objętą wykładanym przedmiotem (terminy spotkania na poprawę oceny zostanie podany studentom w stosownym czasie).

Pełny opis:

Sprawy związane z celebracją liturgii i uczestnictwem w niej wskazują na to, jak ważną rzeczą jest dla uczniów Chrystusa gromadzących się na liturgię wsparcie ze strony psychologii (szczególnie psychologii religii), której przedmiotem dociekań jest próba udzielenia odpowiedzi na pytanie:

1. o motywację nie tylko samej wiary, ale też jej praktykowania i zasilania jej uczestnictwem w liturgii Kościoła w poszczególnych okresach ludzkiego życia;

2. o doświadczenie życia religijnego, które poczyna się w nas pod wpływem głoszonego kerygmatu, natomiast rodzi się podczas sprawowanej przez Kościół liturgii i dojrzewa w nas pod wpływem Bożej łaski, oddziałującej na nas w miarę postępowania na drodze chrześcijańskiego wtajemniczenia, wspierającego nas w sensownym harmonizowaniu wszystkich elementów naszej osobowości;

3. o odpowiednią harmonizację postaw (również religijnych) w procesie dorastania do dojrzałego funkcjonowania człowieka, którego oznaką powinno być zintegrowane współżycie poszczególnych osób (również wierzących) z całym społeczeństwem.

Uświadamiając sobie wagę zasygnalizowanych tu tylko trzech istotnych kwestii, podejmujemy się przeprowadzenia tego wykładu monograficznego dedykowanego liturgii, w której szczegóły dotyczące jej sprawowania i przeżywania możemy wniknąć dzięki psychologii. Spodziewamy się, że zgłębienie podjętej problematyki przyczyni się do tego, by misterium wiary upamiętniane w liturgii, było przez każdego z uczniów Chrystusa osobiście i z coraz większym wyczuciem „dotykane”, by możliwe stawało się jego skuteczniejsze rezonowanie na naszą codzienność życia i misyjnej posługi, dla której liturgia – z Eucharystią na czele – stanowi niewyczerpane źródło i najwspanialszy szczyt.

Uwagi:

Koniczną rzeczą jest to, by uczestnicy wykładu monograficznego nie tylko byli na nim obecni, ale też angażowali się osobiście w zgłębianie treści omawianych w jego trakcie. Mogą to czynić przez studiowanie wskazanej literatury podstawowej i pomocniczej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.