Teologia dogmatyczna - Trynitologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-00-ZN-W011 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna - Trynitologia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty dla teologii zaocznej nauczycielskiej - 5 sem. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio zaawansowany |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Wstęp do teologii, przedmioty filozoficzne, historia Kościoła, patrologia, wstęp do Pisma Świętego |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do Trynitologii (miejsce traktatu w systematyce teologicznej; struktura traktatu; podejście metodologiczne, akcenty i cele traktatu). Problem Boga (geneza pytania o Boga (lub jego braku); możliwe postawy wobec problemu Boga; możliwe drogi dojścia do rozwikłania tego problemu; granice w poznaniu Boga; samoobjawienie się Boga?). Bóg Starego Testamentu (specyfika przedstawienia Boga w Starym Testamencie (Bóg historii); ewolucja obrazu Boga ST). Bóg Nowego Testamentu (obraz Boga NT; relacja Ojciec-Syn-Duch w Ewangeliach Synoptycznych; relacja Ojciec-Syn-Duch w pozostałych pismach NT; kwestia trynitarna w już NT?). Narodziny kwestii trynitarnej (II-IIIw.) (najwcześniejsze próby rozwiązania kwestii trynitarnej (modalizm, monarchianizm...); pierwsze syntezy ortodoksyjne (Ireneusz, Orygenes, Tertulian)). Rozstrzygnięcia trynitologiczne (Ivw.) (kontrowersja ariańska i Sobór Nicejski; recepcja Nicei; Sobór Konstatntynopolitański I). Okres względnej stabilizacji. Problem filioque (Augustyn, Jan Damasceński...; elementy wypracowane w okresie patrystycznym; spory wokół Filioque; problematyka trynitarna we wczesnym średniowieczu). Syntezy scholastyczne. Ku współczesności (Sentencje Piotra Lombarda, Anzelm z Aosty, Tomasz z Akwinu, Bonawentura; wielkie podręczniki scholastyczne; soteriologia Lutra a obraz Trójcy; rozwinięcia wizji dialektycznej i jej konsekwencje). Współczesna myśl trynitarna. Próba bilansu (Barth, Rahner, Balthasar, Moltmann i inni...). Problematyka Boga w myśli współczesnej (Chrześcijaństwo trynitarne; nowożytna krytyka religii; teologie śmierci Boga; teologie feministyczne; agnostycyzm i brak doświadczenia religijnego...; Trójca Św. a chrześcijański obraz świata, człowieka itd.; demonoteizacja życia wiary). |
Literatura: |
Podręcznik obowiązujący: E. Piotrowski, Traktat o Trójcy Świętej, Warszawa 2007 (Dogmatyka "z muszelką", t. 4). Uzupełniające: COURTH, R, Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997. FORTE, B., Trójca Święta jako historia. Esej o Bogu chrześcijan, Kraków 2005. KASPER, W., Bóg Jezusa Chrystusa, Wrocław 1996. BREUNING, W., Nauka o Bogu, Kraków 1999. SZCZUREK, J., Trójjedyny, Kraków 2003. |
Efekty uczenia się: |
Celem zajęć jest zapoznanie się z chrześcijańską nauką o Bogu, a zwłaszcza z ujęciem pojęciowym tajemnicy o Trójcy Świętej tak, jak kształtowało się ono w tradycji Kościoła. Wykład ma doprowadzić studenta do umiejętności samodzielnego konfrontowania się z różnymi problemami związanymi z chrześcijańskim rozumieniem Boga przynoszonymi przez życie we współczesnym świecie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny sprawdzający opanowanie wiedzy z zakresu przedmiot (podręcznik). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.