Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodologia nauk o rodzinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-KRK-R2-003 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia nauk o rodzinie
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty dla Nauk o rodzinie 2 stopnia - 1 sem.
Punkty ECTS i inne: (brak)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Skrócony opis:

Metodologia nauki a metodologia nauk.

Metodologiczna specyfika badań nad rodziną.

Pełny opis:

Metodologia nauki a metodologia nauk.

Język jako narzędzie poznania i komunikacji.

Rozmaitość i jedność nauk.

Klasyfikacja nauk. Funkcje nauki.

Podstawowe kategorie pojęciowe metodologii badań.

Cechy poznania naukowego.

Metody badawcze.

Metodologiczna specyfika badań nad rodziną.

Zapoznanie z zasadami: diagnozowania rodziny oraz dziecka w sytuacji rodzinnej i szkolnej; organizacji i przeprowadzania badań nad rodziną oraz metodami i technikami badawczymi.

Specyfika badań jakościowych i ilościowych; metody i techniki badawcze; interpretacja wyników badań. W oparciu konkretne badania (wybrane z literatury przedmiotu) wskazanie na specyfikę badań nad rodziną.

Literatura:

Ablewicz K., Człowiek jako metodologiczny problem pedagogiki, Horyzonty Wychowania 1 (2002).

Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003.

Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa1983.

Bocheński J., Współczesne metody myślenia. Poznań 1992.

Bronk A., Wielość nauk i jedność nauki. Stanisława Kamińskiego opcje metodologiczne, w: S. Kamiński. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992. s. 345-370.

Bronk A., Rozumienie – Dzieje – Język. Filozofia hermeneutyczna H.–G. Gadamera, Lublin 1988.

Gajdzica A., Minczanowska A., Stokłosa M., (red.), Orientacje jakościowe w badaniach pedagogicznych, Cieszyn – Kraków 2011. Goriszowski W., Badania pedagogiczne w zarysie, Warszawa 2005.

Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin2001.

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007.

Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Wydanie IV poprawione. Lublin 1992.

Kruger H.H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005.

Kubinowski D., Nowak M., red., Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Kraków 2006.

Kuc B. R., Funkcje nauki. Wstęp do metodologii, Warszawa 2012.

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.