Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-ET-S1-12-3SO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia ogólna
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem zajęć jest ukazanie specyfiki socjologicznego opisu rzeczywistości społecznej, zaznajomienie się z podstawowymi terminami socjologicznymi, obszarami badań socjologicznych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest ukazanie specyfiki socjologicznego opisu rzeczywistości społecznej, zaznajomienie się z podstawowymi terminami socjologicznymi czy obszarami badań socjologicznych. Zajęcia będą obejmować cykl wykładów oraz ćwiczeń. Te pierwsze nie są obowiązkowe, nie mniej kończą się egzaminem ustnym (forma kolokwium ustnego). W trakcie ich trwania prowadzący przekazuje podstawowe informacje z zakresu socjologii. Z kolei ćwiczenie, mające charakter zajęć obowiązkowych, mają pozwolić ich uczestnikom uzupełnić informacje przekazywane w trakcie wykładów. Czynione to będzie poprzez zaznajomienie się treścią proponowanych przez prowadzącego zajęcia lektur, ich zaprezentowaniem na forum grupy poprzez ich streszczenie oraz umiejętne odniesienie zawartych w nich informacji do otaczającej rzeczywistości społecznej. W ramach ćwiczeń uczestnicy zajęć mają przygotować esej naukowy na wybrany przez siebie temat, który łączyłby się z treścią zajęć.

Literatura:

Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, red. Bogunia Borowska M., Warszawa 2009;

Berger P., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2002.

Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005;

Współczesne teorie Socjologiczne [tom 1 i 2], red. A. Jasińska-Kania i inni, Warszawa 2006

Bauman Z., Socjologia, Warszawa 2012

Budyta-Budzyńska M., Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa 2010;

Człowiek, zwierzę społeczne, red. B. Szacka, J. Szacki, Warszawa 1991;

Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004;

Kryzys i schizma [tom 1 i 2], red E. Mokrzycki, Warszawa 1984;

Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa 2010;

Sołoma L. Metody i techniki badań socjologicznych, Olsztyn 2012;

Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, Kraków 2008;

Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005;

Style życia i porządek klasowy w Polsce, (red.) M. Gdula, P. Sadura, Warszawa 2012;

Szacka B., Wprowadzenie do socjologii. Warszawa 2003;

Szacki J. Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2012;

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Warszawa 2002;

Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005;

Turner J. H., Socjologia: podstawowe pojęcia i ich zastosowania, Poznań 1998;

Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2012;

Współczesne teorie Socjologiczne [tom 1 i 2], red. A. Jasińska-Kania i inni, Warszawa 2006;

Efekty uczenia się:

Zakładane efekty kształcenia obejmują poszerzenie wiedzy w zakresie nauk społecznych i humanistycznych, które potencjalnie powinny przełożyć się na umiejętność ich wykorzystania m.in. w pracy badawczej (opis rzeczywistości charakterystyczny dla pola nauki) oraz rozwinąć kompetencje społeczne związane przygotowaniem do względnie aktywnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym, angażowania się w realizowanie zadań i wartości środowiska społecznego z uwzględnieniem zasad działania grupowego. Zajęcia mają pomóc ich uczestnikom w podejmowaniu wysiłku na rzecz profesjonalnego podejście do własnych zadań i obowiązków wobec grupy, instytucji czy organizacji.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceny sprowadzają się do sprawdzenia stopnia znajomości treści wykładów i lektur obowiązkowych oraz uzupełniających; Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie wszystkich elementów modułu w terminach wyznaczonych przez prowadzącego zaliczenia. No ocenę końcową modułu składa się średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji zostały zaliczone pozytywnie (tzn. na ocenę co najmniej dostateczną).

Praktyki zawodowe:

--

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)