Wstęp do etnologii i antropologii kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-ET-S1-12-WDEIAK | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do etnologii i antropologii kulturowej | ||
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Skrócony opis: |
Tematyka modułu Wstęp do etnologii i antropologii kulturowej jest wprowadzeniem w obszar poznawczy etnologii i antropologii kulturowej i społecznej, rozwijany w toku dalszych studiów. |
||
Pełny opis: |
Treści modułu dotyczą podstawowych zagadnień podejmowanych przez etnologię i antropologię kulturową współcześnie oraz w perspektywie historycznej. Program zajęć obejmuje: genezę dyscyplin, rozumienie i zakres nazwy, charakterystykę podejmowanych problemów badawczych; definicje kultury, kształtowanie się pojęcia kultura, kategorie kultury; genezę kultury, opozycję kultura a natura. Wstęp do ekologii kultury; rozumienie pojęcia tradycja oraz charakterystykę źródeł transmisji kulturowej, genezę i charakterystykę chłopskiej kultury tradycyjnej, zjawisko reliktu kulturowego, folkloryzmu etnodesignu; zagadnienia związane ze strukturą społeczną (więzi społeczne, autorytety, momenty wtajemniczenia, rodzina, systemy pokrewieństwa, społeczne struktury hierarchiczne – ród, oraz grupa regionalna, etniczna, naród, państwo); zagadnienia związane z prawem, normami społeczno – obyczajowymi; wprowadzenie do etnologii religii. Tematykę zamykają współczesne problemy etnologii: wielokulturowość, zmiana kulturowa, globalizacja, itd. wg zainteresowań studentów. |
||
Literatura: |
Burszta W.: Antropologia kultury. Poznań 1998; Eriksen T.H.: Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej. Warszawa 2009; Nowicka E.: Świat człowieka – świat kultury. Warszawa 2001; Olszewska-Dyonizak B.: Człowiek – kultura – osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej. Wrocław 2001; Olszewska-Dioniziak B.: Zarys antropologii kultury. Kraków 1996. Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa 2003; Benedict R.: Wzory kultury. Warszawa 1999; Burszta J.: Antropologiczne wędrówki po kulturze. Poznań 1996; Burszta J.: Kultura ludowa – kultura narodowa. Warszawa 1974; Gajda J.: Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. Toruń 2003; Kroeber A. L.: Istota kultury. Warszawa1989; Robotycki Cz.: Etnografia wobec współczesności. Kraków 1992; Wiedza o kulturze. Red. Mencwel, cz. 1. Warszawa 1990. |
||
Efekty uczenia się: |
Student zna istotę etnologii i antropologii kulturowej jako nauk o człowieku i kulturze oraz ich wzajemne relacje z innymi dyscyplinami humanistycznymi; ma elementarną wiedzę na temat genezy i rozwoju etnologii i antropologii kulturowej oraz jej współczesnych kierunków i prądów; zna i rozumie kluczowe pojęcia, paradygmaty i problemy badawcze etnologii i antropologii kulturowej dotyczące człowieka jako twórcy kultury, mechanizmów powstawania i funkcjonowania więzi społecznych oraz zagadnień związanych z tradycją i zmianą kulturową Student potrafi posługiwać się podstawową terminologią oraz ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście kulturowym; potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu etnologii i antropologii kulturowej oraz powiązanych z nią dyscyplin w interpretowaniu procesów i zjawisk społeczno-kulturowych. Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, docenia znaczenie etnologii i antropologii kulturowej w funkcjonowaniu mechanizmów kulturowych oraz dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; ma świadomość wartości i potrzebę podejmowania działań zmierzających do ochrony i zachowania dziedzictwa kulturowego ludzkości. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny: sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej. Ocena zostaje wystawiona na podstawie poziomu wiedzy teoretycznej z zakresu etnologii i antropologii kulturowej oraz powiązanych z nią dyscyplin oraz sposobu jej prezentacji , tzn. płynności i swobody w interpretowaniu procesów i zjawisk społeczno-kulturowych. Skala ocen 2-5. Egzamin ustny obejmuje odpowiedź na dwa pytania problemowe, czas na osobę ok. 15 min. Student ma możliwość przygotowania się ok. 5 min. Terminy egzaminu zostaną podane z odpowiednim wyprzedzeniem zarówno studentom, jak i w jednostce administracyjnej prowadzącej tok studiów. Prezentacja: sprawdzenie umiejętności współpracy w grupie oraz stopnia znajomości zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i poddania analizie wybranych problemów społeczno - kulturowych w świetle refleksji antropologicznej; wybór tematu dla każdej z grup należy do osoby prowadzącej zajęcia. Ocena zostaje wystawiona na podstawie: - zakresu przygotowania materiału odpowiednio do wymagań merytorycznych, - poziomu wiedzy o prezentowanym przykładzie, - samodzielności w wyborze, analizie i ocenie prezentowanych treści, - sposobu prezentacji , tzn. płynności i swobody w interpretowaniu przygotowanych treści, - systematycznego uczestnictwa w zajęciach. Skala ocen: 2-5. Ocena jakościowa prezentacji multimedialnej na wybrany temat (forma - rozumiana tu jako sposób uporządkowania wiedzy, struktura tej prezentacji, treść oraz źródła prezentowanej wiedzy). Prezentacja przygotowywana jest w 2-3 osobowych grupach, dlatego ocenie podlega również stopnień współpracy. Kolokwium: pisemne sprawdzenie stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i poddania analizie wybranych problemów społeczno - kulturowych w świetle refleksji antropologicznej. Kolokwium odbywa się na przedostatnich zajęciach, ma formę pisemną, czas trwania: 90 min. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Kinga Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Kinga Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna ocen z wymaganych w module form weryfikacji efektów kształcenia (w skali 2.0-5.0) - przy założeniu, że wszystkie formy weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną). |
|
Pełny opis: |
Jak w sekcji nadrzędnej |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Odoj | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Odoj, Jacek Szczyrbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.