Metody badań i interpretacji kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-ET-S1-5MBI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań i interpretacji kultury |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku etnologii semestr 5 /stacj. I stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem i celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z metodą badania i interpretacji kultury, jaką stanowi analiza dyskursu. Metoda ta, scalająca badania lingwistyczne i społeczne, dostarcza zintegrowanego opisu zdarzeń komunikacyjnych stanowiących podstawę funkcjonowania społeczeństw. Analizowane będą zarówno teksty pochodzące z badań terenowych, jak i teksty medialne w wymiarach: językowym, komunikacyjnym, poznawczym oraz interakcyjnym. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały charakter praktycznej analizy dyskursu wybranych tekstów współczesnych z uwzględnieniem elementów teoretycznych takich jak: - wyłonienie się analizy dyskursu jako dyscypliny; - powiązanie analizy dyskursu z innymi dyscyplinami; - badania nad dyskursem: czym jest dyskurs, jego poznawcze aspekty, dyskurs a społeczeństwo, - odmiany analizy dyskursu; - zasady analizy dyskursu. |
Literatura: |
Dyskurs jako struktura i proces, praca zbiorowa pod red. Teuna A. van Dijka, przeł. G. Grochowski, Warszawa 2001. J. Labocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs, [w:] Styl a tekst, red. nauk. Stanisław Gajda, Mieczysław Balowski, Opole 1996. Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, red. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, Warszawa 1997. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994. I. Kurcz, Język a reprezentacja świata w umyśle, Warszawa 1987. Analizować nienawiść : dyskurs antysemicki jako tekstowe wyzwanie, pod red. P. Kucińskiego i G. Krzywca, Warszawa 2011. T. Piekot, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków 2006. J. Marzec, Dyskurs, tekst i narracja : szkice o kulturze ponowoczesnej, Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Student zna teoretyczne i praktyczne uwarunkowania analizy dyskursu w badaniach nad kulturą i społeczeństwem. - Student zna kontekst historyczny i teoretyczny analizy dyskursu - jego kształtowanie się oraz relacje z innymi lingwistycznymi metodami interpretacji kultury . - Student zna rolę, jaką analiza dyskursu pełni w kształtowaniu praktyki badawczej. - Student zna miejsce analizy dyskursu jako metody badawczej wśród innych koncepcji człowieka w ramach kultury. Umiejętności - Słuchacz potrafi analizować zjawiska kulturowo-społeczne w oparciu o analizę dyskursu. - Student potrafi prezentować analizowane zjawiska kulturowe w mowie i piśmie. - Student potrafi opracować i przeprowadzić badania etnologiczne w oparciu o analizę dyskursu. Kompetencje społeczne - Student zdobywa umiejętność funkcjonowania w ramach życia intelektualnego w oparciu o specyfikę etnologiczną potrafi pracować w środowisku badań terenowych - ludzi i kultury, w duchu etyki badań. - Efekt jego badań i analiz służy rozwijaniu praktyki kulturowej, którą w ten sposób świadomie współtworzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja wiedzy z zakresu prowadzonych zajęć oraz zadanej literatury na podstawie prezentacji obejmującej analizę dyskursu współczesnego tekstu (pochodzącego z badań terenowych lub medialnego). |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.