Socjologia kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-ET-S1-9.1SK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia kultury |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla II roku etnologii semestr 3 /stacj. I stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie specyfiki socjologicznego pojmowania kultury oraz ukazać jej [kultury] wpływ na kształtowanie osobowości, tożsamości, jej zróżnicowanie lub sposoby uczestnictwa w niej. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z cyklu wykładów oraz stanowiących ich uzupełnienie ćwiczeń. Zajęcia z socjologii kultury mają na celu przekazanie studentom podstawowych informacji z zakresu socjologii kultury. Ukazanie dawnych, jak i współczesnych nurtów teoretycznych oraz badawczych poświęconych związkom między społeczeństwem, kulturą, osobowością i tożsamością. Zajęcia mają pomóc studentom zdobyć umiejętność oglądu i ujmowania otaczającej ich rzeczywistości społeczno-kulturowej w kategoriach charakterystyczny dla perspektywy socjologicznej. Zajęcia obejmują m.in. takie problemy jak: socjologia jako nauka i jej historyczne uwarunkowania oraz podstawowe; socjologia kultury a inne dyscypliny naukowe; kultura i społeczeństwo – podstawowe zagadnienia; zróżnicowanie społeczne – zróżnicowanie kulturowe; człowiek w społeczeństwie – społeczeństwo w człowieku (interakcje społeczne); czynniki społeczno-kulturowe a osobowość; enkulturacja oraz uczestnictwo w kulturze; grupa etniczna, naród, państwo, kultura narodowa; kultura masowa i popularna; społeczno-kulturowy wymiar nowoczesności – kondycja współczesnego człowieka; człowiek w społeczeństwie konsumpcyjnym; społeczeństwo i kultura w dobie globalizacji i cyfryzacji. Powyższe tematy zaprezentowane zostaną w kontekście etnologii i antropologii kulturowej |
Literatura: |
Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, (red.) Małgorzata Bogunia-Borowska, Warszawa 2009; Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000; Bauman Z., Straty uboczne, Kraków 2012; Bielik-Robson A., Kultura ludowa człowieka nowoczesnego, [w:] (red.) J. S. Wasilewicz i inni, Horyzonty antropologii kultury, Warszawa 2005, s. s. 81-90. Bourdieu P., Dominacja męska, Warszawa 2004; Bourdieu P., Przemoc symboliczna, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005, s. 503-508; Bourdieu P., Struktury, habitus, praktyki, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005, s. 546-559; Bogunia-Borowsak M., Śleboda M., Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy, Kraków 2003. Filipiak M., Socjologia kultury: zarys zagadnień, Lublin 2000; Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010; Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce poźnej nowoczesności, Warszawa 2001; Hroch M., Małe narody Europy, Warszawa 2007; Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007; Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, red. T. Kazimierczak, Warszawa 2007; Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona, Warszawa 1983 (2006); Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 1996 (2005); Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 1983 (2007); Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, (red.) A. Jawłowska, M. Kempny, Warszawa 2005; Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, red. J. Burszta i inni, Warszawa 2010. Lash S., Lury C., Globalny przemysł kulturowy, Kraków 2011; Macdonald Dwight, Teoria kultury masowej, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Wiedza o kulturze; Antropologia Kultury, Warszawa 2001, s. 479-490; Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2008; Młodzi i media. Nowe Media a uczestnictwo Kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, (red.) M. Filiciak i inni., Warszawa 2010; Morin E. Kultura czasu wolnego, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Wiedza o kulturze; Antropologia Kultury, Warszawa 2001, s. 491-498; Osswska M., Klasyczny model moralności mieszczańskiej, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Wiedza o kulturze; Antropologia Kultury, Warszawa 2001, s. 444-452; Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005; Siuda P., Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zróżnicowanie, „Studia Socjologiczne” 2012, nr 4 (207), s, 109-132; Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005; Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miasteczek, red. J. Burszta, Warszawa 2011; Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Style życia i porządek klasowy w Polsce, red. M. Gdula, P. Sadura, Warszawa 2012; Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, (red.) W. Burszta, B. Fatyga, Warszawa 2010; Style życia i porządek klasowy w Polsce, (red.) M. Gdula, P. Sadura, Warszawa 2012; Urry J. Społeczeństwa i wymiar globalny, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005, s. 697-707 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - student/studentka zna elementarną terminologię stosowaną w socjologii kultury i potrafi odnosić ją do etnologii i antropologii kulturowej; rozróżnia wiedzę z zakresu socjologii kultury oraz pokrewnych jej dyscyplin a także potrafi umiejscowić ją w obrębie innych nauk humanistycznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę, rozumie historyczną zmienność oraz uwarunkowania społeczne i kulturowe w odniesieniu do najważniejszych tradycji i koncepcji antropologicznych i etnologicznych - student/studentkama elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich uwarunkowań i dynamiki przemian a także więzi społecznych oraz potrafi odnosić ją do różnych rodzajów struktur społeczno-kulturowych i instytucji życia społecznego. Ma również podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, którą odnosi do posiadanej wiedzy o mechanizmach rządzących życiem społecznym UMIEJĘTNOŚCI - student/studentka posługuje się wiedzą z zakresu socjologii kultury oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania konkretnych zjawisko społecznych i kulturowych stosując przy tym specjalistyczną terminologię oraz ujmując teoretycznie własną obserwację, analizę i interpretację. Samodzielnie odnosi się do konkretnych procesów i potrafi umieścić je w kontekście teorii etnologicznych i antropologicznych - student/studentka potrafi posługiwać się różnymi kanałami i technikami komunikacyjnymi. Rozwija umiejętności korzystania z wielu źródeł - zarówno nowoczesnych technologii, jak i komunikacji na poziomie interpersonalnym dzięki, czemu samodzielnie zdobywa wiedzę. Umiejętnie wykorzystuje zdobywane informacje do rozwoju zawodowego i planowania własnej kariery KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student/studentka świadomie uczestniczy w życiu grup, organizacji i instytucji społeczno-kulturalnych. Potrafi pełnić różne role w zespole oraz posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z podejmowaniem działań zawodowych, które wynikają z wiedzy z zakresu socjologii kultury - student/studentka docenia znaczenie etnologii i antropologii kulturowej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych przy równoczesnym zachowaniu etycznego wymiaru pracy naukowej i działań społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium ustne - sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i lektur obowiązkowych oraz uzupełniających. Weryfikacja umiejętności korzystania z terminologii oraz wiedzy w trakcie rozmowy egzaminacyjnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie wszystkich elementów modułu w terminach wyznaczonych przez prowadzącego zaliczenia. prezentacja - sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania teorii do przedstawienia danego zagadnienia z zakresu socjologii kultury praca pisemna - studentka/student potrafi samodzielnie podejmować refleksje socjologiczną, korzystając z różnych źródeł informacji. Odnosi zdobytą wiedzę do projektowania własnej kariery zawodowej |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.