Problemy metodologiczne współczesnej antropologii kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-ET-S2-12-2PM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy metodologiczne współczesnej antropologii kulturowej |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Realizacja efektów kształcenia modułów: Antropologia społeczna i kulturowa oraz Teoria kultury. |
Skrócony opis: |
Moduł Problemy metodologiczne współczesnej antropologii kulturowej ma umożliwić studentom rozszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat różnych stanowisk poznawczych związanych ze współczesnym antropologicznym rozumieniem rzeczywistości społeczno-kulturowej i zachodzących w niej procesów. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć słuchacze poznają modelowe wyjaśnienia i interpretacje znaczeniowe kultury, jak też obecne sposoby rozumienia wiedzy antropologicznej. Zajęcia pozwalają ukazać i scharakteryzować istniejące obecnie kontrowersje i zróżnicowane poglądy na temat teorii i praktyki badań antropologicznych oraz potencjału poznawczego etnologii i antropologii kulturowej. Tematyka zajęć ma pobudzić studentów do krytycznej analizy i oceny możliwości poznawczych współczesnej antropologii kulturowej jako dyscypliny hermeneutycznej, sprowokować do refleksji i dociekań nad zasadniczą naturą antropologicznych prac badawczych, rolą antropologa w badaniach terenowych, etycznym wymiarem badań antropologicznych oraz do nowego spojrzenia na dotychczasowy dorobek empiryczny i teoretyczny etnologii i antropologii kulturowej. |
Literatura: |
W. J. Burszta: Wymiary antropologicznego poznania kultury. Poznań 1992; K. Kaniowska: Opis - klucz do rozumienia kultury. Łódź 1999; C. Geertz: Dzieło i życie. Antropolog jako autor. Warszawa 2000; Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Red. M. Kempny, E. Nowicka. Warszawa 2003. Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Red. M. Kempny, E. Nowicka. Warszawa 2004; J. Clifford: Kłopoty z kulturą. Warszawa 2000; Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej. Red. T. Buliński, M. Kairski. Poznań 2011. |
Efekty uczenia się: |
Ma rozszerzoną wiedzę o zasadniczych stanowiskach poznawczych związanych ze współczesnym antropologicznym rozumieniem rzeczywistości społeczno-kulturowej i zachodzących w niej procesach. Ma usystematyzowaną znajomość modelowych wyjaśnień i interpretacji znaczeniowych kultury, jak też współczesnego pojmowania wiedzy antropologicznej; zna i rozumie kontrowersje i zróżnicowane poglądy na temat teorii i praktyki badań antropologicznych oraz potencjału poznawczego antropologii kulturowej. Twórczo wykorzystuje wiedzę antropologiczną i metodologiczną w formułowaniu hipotez oraz krytycznych argumentacji na temat możliwości antropologicznej analizy kultury, źródeł inspiracji współczesnych badań antropologicznych oraz dotychczasowego dorobku empirycznego i teoretycznego etnologii i antropologii kulturowej. Na podstawie samodzielnie dobranej literatury etnologicznej i antropologicznej identyfikuje problemy epistemologiczne wynikające z działalności tekstualnej antropologa; wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei i narzędzi pojęciowych antropologii kulturowej, a kontekstem społecznym, historycznym i kulturowym. Ma pogłębioną świadomość sensu i celu współczesnej refleksji antropologicznej dla kształtowania się partnerskich, dialogowych relacji między badaczem a podmiotami badanymi dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą i publikacyjną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna (esej) - sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładów i literatury uzupełniającej. Prezentacja - sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia oraz poddania krytycznej analizie transformacji problemów badawczych i ujęć metodologicznych współczesnej antropologii kulturowej. Projekt - sprawdzenie czy student wykazuje umiejętność analitycznego przedstawienia najistotniejszych idei, założeń metodologicznych i narzędzi pojęciowych współczesnej antropologii kulturowej w celu określenia ich znaczenia czy też stopnia doniosłości dla prowadzonych badań empirycznych i dociekań teoretycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.