Antropologia tożsamości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-ET-S2-12-4AT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia tożsamości |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | --- |
Skrócony opis: |
Moduł Antropologia tożsamości ma umożliwić słuchaczom zapoznanie się z problematyką terminologiczną i zagadnieniami pojęciowymi dotyczącymi tożsamości oraz ukazanie najważniejszych teorii i koncepcji odnoszących się do zagadnienia tożsamości we współczesnym świecie. |
Pełny opis: |
Zajęcia ukazują wielorakie związki tożsamości (jednostki, grupy) ze zmianami społecznymi i kulturowymi, zwrócają uwagę na mechanizmy i dylematy konstruowania tożsamości w społeczeństwie ponowoczesnym, a także na jej wymiar negocjacyjny i narracyjny, jak też na strukturalne oraz procesualne pojmowanie tożsamości. Chodzi przy tym o uświadomienie słuchaczom podstawowych poziomów uwikłania tożsamości w określone uwarunkowania kulturowo-społeczne. Podejmowana problematyka obejmuje wybrane konteksty teoretyczne i metodologiczne wskazując w sposób szczególny na znaczenie pojęcia tożsamości dla antropologicznej analizy kultury współczesnej. Analizie poddawane są funkcje tożsamości kulturowej oraz proces formowania się poczucia tożsamości - jego etapy i uwarunkowania. Ponadto wskazuje się na znaczenie pamięci społecznej dla kształtowania się poczucia tożsamości grupowej. Istotna jest refleksja nad relacją tożsamość - biografia społeczna jednostki oraz rozważania dotyczące znaczenia konfrontacji z innymi/obcymi kulturami dla konstruowania czy też wyboru tożsamości. |
Literatura: |
Z. Bokszański: Tożsamość-interakcja-grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej. Łódź 1989; Z. Bokszański: Tożsamości zbiorowe. Warszawa 2005; M. Melchior: Społeczna tożsamość jednostki. Warszawa 1990; A. Giddens: Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa 2002; G. Mathews: Supermarket kultury. Globalna kultura – jednostkowa tożsamość. Warszawa 2005; Ch. Taylor: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Warszawa 2001; H. Mamzer Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki. Poznań 2002. |
Efekty uczenia się: |
Ma rozszerzoną wiedzę o problemach terminologicznych i pojęciowych dotyczących tożsamości, zna najważniejsze teorie i koncepcje odnoszące się do zagadnienia tożsamości we współczesnym świecie. Zna i rozumie związki oraz relacje tożsamości (jednostki, grupy) ze zmianami społecznymi i kulturowymi, ma pogłębioną wiedzę o mechanizmach konstruowania tożsamości w społeczeństwie ponowoczesnym i o dylematach z tym związanych. Potrafi zastosować poznane ujęcia teoretyczne i metodologiczne w analizie i interpretacji procesu formowania się poczucia tożsamości jednostkowej, społecznej i zbiorowej (kulturowej) – jego etapów i uwarunkowań. Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się tożsamości jednostki oraz grupy a dynamicznie zachodzącymi zmianami cywilizacyjnymi, kulturowymi i społecznymi Ma pogłębioną świadomość znaczenia pojęcia tożsamości dla antropologicznego opisu i analizy kultury współczesnej dostrzega i formułuje problemy związane z procesem budowania tożsamości indywidualnej i grupowej w warunkach integracji europejskiej oraz w obliczu globalizacji i wielokulturowości |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna (esej) - sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładów i literatury uzupełniającej. Prezentacja - sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia oraz poddania krytycznej analizie wybranych zjawisk mających istotny wpływ na procesy kształtowania się tożsamości we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Projekt - sprawdzenie czy student wykazuje umiejętność analitycznego przedstawienia najistotniejszych idei, założeń metodologicznych i narzędzi pojęciowych współczesnej antropologii kulturowej w celu określenia ich znaczenia czy też stopnia doniosłości dla prowadzonych badań empirycznych i dociekań teoretycznych nad konkretnymi problemami dotyczącymi tożsamości społecznej i kulturowej we współczesnym świecie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.