Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Dydaktyka ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-OA-N1-5DO Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka ogólna
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-18 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Zalewska-Bujak
Prowadzący grup: Małgorzata Zalewska-Bujak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena końcowa z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną)

Pełny opis:

W trakcie wykładów studenci zapoznają się z dorobkiem naukowym z dziedziny dydaktyki ogólnej. Wykłady poświęcone są treściom związanym z: usytuowaniem dydaktyki wśród subdyscyplin pedagogicznych; wartościami i celami obecnymi w procesie kształcenia; podstawowymi pojęciami w dydaktyce ogólnej; metodologią badań naukowych w dydaktyce i ich przebiegiem; metodami badań naukowych w dydaktyce; systemem dydaktyczny oraz jego elementami; procesem kształcenia - jego charakterystyką, etapowym przebiegiem i uwarunkowaniami; głównymi zasadami kształcenia; szkołą jako miejscem wspierania rozwoju ucznia oraz dydaktycznej i wychowawczej działalności nauczyciela; podmiotowym wymiarem funkcjonowania ucznia i nauczyciela.

W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzy na temat: celów kształcenia (ich rodzajów, taksonomii, źródeł itd.) w świetle koncepcji różnych teoretyków; środków realizacji celów dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z podręcznikiem szkolnym; kształcenia w oparciu o zastosowanie technologii informacyjnej; treści nauczania (m.in. istniejących koncepcji ich doboru) oraz programów edukacyjnych; ideału wychowania; edukacji alternatywnej; edukacji formalnej, pozaformalnej, nieformalnej; metod nauczania (ich klasyfikacji, charakterystyki, doboru itd.) nauczania problemowego; warunków (wewnętrznych i zewnętrznych) działań dydaktycznych; motywacji uczniów do ucznia się i jej kształtowania; klasy szkolnej jako środowiska i przestrzeni funkcjonowania dziecka, zespołu; lekcji (jej planowania, budowy i typów, przebiegu itd.); metod sprawdzania wyników nauczania; oceny szkolnej; niepowodzeń i trudności szkolnych uczniów.

Nabywają również umiejętności z zakresu planowania zajęć dydaktycznych. Praktycznie uczą się: pisania projektów (scenariuszy, konspektów) zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem ich przebiegu, doboru metod i środków dydaktycznych stosownie do treści nauczania oraz możliwości uczniów itp.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Zalewska-Bujak
Prowadzący grup: Małgorzata Zalewska-Bujak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena końcowa z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną)

Pełny opis:

W trakcie wykładów studenci zapoznają się z dorobkiem naukowym z dziedziny dydaktyki ogólnej. Wykłady poświęcone są treściom związanym z: usytuowaniem dydaktyki wśród subdyscyplin pedagogicznych; wartościami i celami obecnymi w procesie kształcenia; podstawowymi pojęciami w dydaktyce ogólnej; metodologią badań naukowych w dydaktyce i ich przebiegiem; metodami badań naukowych w dydaktyce; systemem dydaktyczny oraz jego elementami; procesem kształcenia - jego charakterystyką, etapowym przebiegiem i uwarunkowaniami; głównymi zasadami kształcenia; szkołą jako miejscem wspierania rozwoju ucznia oraz dydaktycznej i wychowawczej działalności nauczyciela; podmiotowym wymiarem funkcjonowania ucznia i nauczyciela.

W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzy na temat: celów kształcenia (ich rodzajów, taksonomii, źródeł itd.) w świetle koncepcji różnych teoretyków; środków realizacji celów dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z podręcznikiem szkolnym; kształcenia w oparciu o zastosowanie technologii informacyjnej; treści nauczania (m.in. istniejących koncepcji ich doboru) oraz programów edukacyjnych; ideału wychowania; edukacji alternatywnej; edukacji formalnej, pozaformalnej, nieformalnej; metod nauczania (ich klasyfikacji, charakterystyki, doboru itd.) nauczania problemowego; warunków (wewnętrznych i zewnętrznych) działań dydaktycznych; motywacji uczniów do ucznia się i jej kształtowania; klasy szkolnej jako środowiska i przestrzeni funkcjonowania dziecka, zespołu; lekcji (jej planowania, budowy i typów, przebiegu itd.); metod sprawdzania wyników nauczania; oceny szkolnej; niepowodzeń i trudności szkolnych uczniów.

Nabywają również umiejętności z zakresu planowania zajęć dydaktycznych. Praktycznie uczą się: pisania projektów (scenariuszy, konspektów) zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem ich przebiegu, doboru metod i środków dydaktycznych stosownie do treści nauczania oraz możliwości uczniów itp.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.