Podstawy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-OA-S1-2PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjologii |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z ogólną wiedzą z zakresu socjologii, poznanie specyfiki przedmiotu tej nauki. Studenci powinni uzyskać wiedzę o podstawowych socjologicznych problemach oraz poznać podstawowe pojęcia stosowane w socjologii. Dzięki temu powinni nabyć umiejętność interpretowania tekstów socjologicznych oraz dostrzegać przydatność socjologicznego rozumienia życia społecznego w refleksji oraz praktyce pedagogicznej, ale i w ramach własnego życia jako świadomego istnienia pewnych procesów społecznych obywatela. Przedmiot ten, z racji wpisanego weń motywu demaskacji, ma pobudzić studentów do krytycznego oceniania interpretacji rozmaitych zjawisk społecznych prezentowanych przez elity polityczne, głównie w środkach masowego przekazu. |
Pełny opis: |
1. Źródła, cele i specyfika socjologii. Określenie przedmiotu socjologii. 2. Metody gromadzenia materiału empirycznego w socjologii. Problem osobliwości nauk społecznych. 3. Kulturowy wymiar życia społecznego – znaczenie znaków i wartości w życiu społecznym. 4. Socjobiologia – główne założenia. 5. Rozumienie człowieka w socjologii. 6. Problem socjalizacji i dewiacji (socjologiczne koncepcje dewiacji), kwestia konstruowania statusu dewianta, etykietowanie. 7. Istota, znaczenie oraz rodzaje instytucji. Problematyka więzi społecznej. 8. Socjologiczna koncepcja roli społecznej oraz aktora. 9. Grupa społeczna, jej cechy oraz rodzaje. 10. Problematyka makrostruktur: naród, państwo (kwestia władzy i kontroli społecznej), kościół (przemiany współczesnej religijności, obecność sacrum w świecie współczesnym). 11. Problematyka nierówności społecznych (płeć, klasy społeczne). 12. Kwestia globalizacji. 13. Cechy współczesnych społeczeństw, problemy współczesnych społeczeństw. |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002. Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998. Bauman Z., Socjologia, Poznań 1996. Berger P. L., Zaproszenie do socjologii, wyd. dowolne. Berger P. L., Luckmann T, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983. Jasińska-Kania A., Nijakowski L. M., Szacki J., Ziółkowski M. (wybór), Współczesne teorie socjologiczne. Tom 1 i 2, Warszawa 2006. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Kraków 2002. Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków 2007. Sztompka P., Kucia M. (red.), Socjologia. Lektury, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
1. Zna podstawową terminologię używaną w socjologii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie socjologii i pedagogiki; zna najważniejsze orientacje socjologiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; posiada elementarną wiedzę na temat różnych subdyscyplin socjologii 2. Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach społecznych; ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznej 3. Posiada elementarną wiedzę o projektowaniu i realizowaniu badań socjologicznych, ma ogólną wiedzę o metodach, technikach i narzędziach badawczych stosowanych w socjologii 4. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji współczesnych zjawisk społecznych; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów i interpretacji zjawisk społecznych, wykorzystując argumentację zakorzenioną w socjologicznych perspektywach teoretycznych; potrafi w jasny i spójny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień socjologicznych 5. Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie badań oraz zaplanowanie i zrealizowanie prostych badań socjologicznych; potrafi pracować w zespole podczas prowadzenia projektu badawczego, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań badawczych 6. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach o charakterze badawczym; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania o charakterze badawczym 7. Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach socjologicznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod socjologicznych (np. eksperymentu) |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Wykład podstawowych zagadnień socjologicznych, w których zostanie wykorzystana prezentacja multimedialna Egzamin pisemny będzie się składać z 4 pytań o charakterze otwartym. Przy ocenie pod uwagę będą brane dwa kryteria: znajomość problematyki podejmowanej podczas wykładów oraz w zalecanej literaturze oraz próba własnej interpretacji. Za każde z pytań można będzie otrzymać maksymalnie 5 punktów – łącznie 20 punktów. Student otrzyma pozytywną ocenę uzyskując minimum 10 punktów. 2) ćwiczenia: analiza tekstów; Prezentacja podczas zajęć autorskiego projektu badawczego Kolokwium: student otrzyma 4 pytania, za każde z pytań maksymalnie można uzyskać 5 punktów. zaliczenie: od 10 punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.