Współczesne nurty pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PA-S2-1WNP | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne nurty pedagogiki | ||
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Urszula Klajmon-Lech | |
Prowadzący grup: | Urszula Klajmon-Lech, Aleksandra Minczanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia: praca egzaminacyjna – 60%, projekt – 30% , prezentacja – 10%, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną) |
|
Pełny opis: |
1. Kategorialny system pojęciowy pedagogiki – historyczna zmienność podstawowych pojęć; język pedagogiki i jego związek z językiem potocznym i językami innych dyscyplin naukowych. 2. Postmodernistyczne konsekwencje ładu społecznego dla pedagogiki i edukacji. 3. Współczesne poszukiwania tożsamości pedagogiki a przemiany edukacyjne. 4. Podstawowe antynomie i kontrasty w obrębie współczesnej pedagogiki. 5. Orientacje w metodologii współczesnej pedagogiki. 6. Teoria pedagogiczna i praktyka edukacyjna. Stereotypy myślenia o związkach teorii z praktyką. 7, 8, 9. Główne nurty w pedagogice i przemiany edukacyjne ostatnich dziesięcioleci (pedagogika: hermeneutyczna, dialogu, personalistyczna, humanistyczna, emancypacyjna, alternatywna). 10. Kontrkultura i ruchy kontestacyjne a edukacja. 11, 12. Współczesne nurty radykalnej krytyki szkoły (koncepcje: deskolaryzacji społeczeństwa, odtwarzania kultury społecznej przez system oświatowy, pedagogii krytycznej, antypedagogiki). 13. Edukacyjne konteksty kultury regionalnej i globalnej – lokalność versus globalizacja, edukacja w społecznościach wielokulturowych. 14. Świat multimedialny i wirtualny – pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń społeczeństwa informatycznego. 15. Możliwości i granice edukacyjne współczesnego człowieka. | |
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.