Logopedia z praktyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PDM-ZEW-2L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logopedia z praktyką |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z biomedycznych podstaw rozwoju i funkcjonowania człowieka |
Skrócony opis: |
Przedmiot Logopedia z praktyką ma zapoznać studentów z podstawowymi aspektami pracy logopedy. Studenci poznają różne zaburzenia mowy, wymowy i języka, uczą się diagnozować na poziomie elementarnym podstawowe problemy związane z mową i językiem u dziecka i u osoby dorosłej. |
Pełny opis: |
1. Logopedia: przedmiot, zadania, terminologia, działy. 2. Omówienie zaburzeń mowy, wad mowy, wad wymowy. Przedrostki i rdzenie w pisowni. 3. Mechanizmy nadawania i odbioru mowy. 4. Budowa, funkcjonowanie i badanie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego. 5. Badanie mowy /mówienia i rozumienia/. 6. Zaburzenia mowy najczęściej spotykane: • opóźnienie rozwoju mowy • jąkanie • zaburzenia mowy spowodowane nieprawidłową budową anatomiczną narządów mowy • dyslalia 7. Teoretyczne i praktyczne aspekty związane z zaburzeniami słuchu fonematycznego. 8. Zaburzenia mowy u osób z ADHD. 9. Autyzm, mutyzm, logofobia. 10. Zaburzenia mowy występujące u osób niepełnosprawnych (porozumiewanie się bezsłowne- aspekty komunikacji wspomaganej i alternatywnej). 11. Terapia logopedyczna: założenia, realizacja, przebieg. 12. Tworzenia warsztatu terapeuty. Przesłanki teoretyczne. |
Literatura: |
• Czaplewska E., Milewski S. , Diagnoza logopedyczna. Sopot 2012. • Gałkowski T., Jastrzębowska G.(red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole 1999. • Gałkowski T., Tarkowski T., Zalewski T. (red.), Diagnoza i terapia zaburzeń mowy. Lublin 1993 • Jastrzębowska G.: Podstawy logopedii- dla studentów logopedii, pedagogiki, psychologii, filologii. Opole 1996 • Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1996. • Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy. Warszawa 2002 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -posiada elementarną wiedzę z zakresu zaburzeń mowy wraz z ich skutkami dla dziecka i osoby dorosłej -nabył podstawową wiedzę na temat poprawnego /wstępnego/ diagnozowania najczęściej spotykanych zaburzeń mowy u dzieci i dorosłych Umiejętności: -potrafi wykazać się umiejętnością rozumienia podstawowych zagadnień związanych z logopedią i działalnością logopedy -potrafi wykorzystując elementarną wiedzę teoretyczną, dokonać wstępnego rozpoznania zaburzeń mowy i wspólnie z rodzicami (rodziną) wyznaczyć cele związane z oddziaływaniami terapeutycznymi różnych instytucji i osób wobec dziecka i osoby dorosłej z zaburzeniami Kompetencje społeczne: -charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec osób z zaburzeniami mowy -charakteryzuje się kreatywnością, twórczą postawą w poszukiwaniu rozwiązywania problemów w codziennej pracy z osobami z zaburzeniami mowy i języka |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: wykład multimedialny, praca z tekstem, analiza dokumentów, burza mózgów, dyskusja, prezentacja -Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia (40% kolokwium, 60% projekt). Kryteria oceny dotyczące kolokwium: Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zakresu logopedii. Kolokwium pisemne składające się z kilkunastu pytań otwartych oraz zamkniętych (na przedostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem zajęć) Kryteria oceny dotyczące projektu: znajomość treści omawianych na ćwiczeniach; posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej; przygotowanie projektu grupowego opisującej wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami mowy i języka gł. u dzieci, z przykładami wstępnej diagnozy zaburzenia, wyznaczeniem celów terapii, uwagami dla rodziców (rodziny) i drogi współpracy instytucjonalnej na linii pacjent-opiekun (rodzic)- nauczyciel- logopeda etc. Dodatkowym kryterium jest: 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) oraz aktywny udział w zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu Logopedia z praktyką studenci odbywają 2 godzinną praktykę w wybranym gabinecie logopedycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.