Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logopedia z praktyką

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PDM-ZEW-2L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logopedia z praktyką
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z biomedycznych podstaw rozwoju i funkcjonowania człowieka

Skrócony opis:

Przedmiot Logopedia z praktyką ma zapoznać studentów z podstawowymi aspektami pracy logopedy. Studenci poznają różne zaburzenia mowy, wymowy i języka, uczą się diagnozować na poziomie elementarnym podstawowe problemy związane z mową i językiem u dziecka i u osoby dorosłej.

Pełny opis:

1. Logopedia: przedmiot, zadania, terminologia, działy.

2. Omówienie zaburzeń mowy, wad mowy, wad wymowy. Przedrostki i rdzenie w pisowni.

3. Mechanizmy nadawania i odbioru mowy.

4. Budowa, funkcjonowanie i badanie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego.

5. Badanie mowy /mówienia i rozumienia/.

6. Zaburzenia mowy najczęściej spotykane:

• opóźnienie rozwoju mowy

• jąkanie

• zaburzenia mowy spowodowane nieprawidłową budową anatomiczną narządów mowy

• dyslalia

7. Teoretyczne i praktyczne aspekty związane z zaburzeniami słuchu fonematycznego.

8. Zaburzenia mowy u osób z ADHD.

9. Autyzm, mutyzm, logofobia.

10. Zaburzenia mowy występujące u osób niepełnosprawnych (porozumiewanie się bezsłowne- aspekty komunikacji wspomaganej i alternatywnej).

11. Terapia logopedyczna: założenia, realizacja, przebieg.

12. Tworzenia warsztatu terapeuty. Przesłanki teoretyczne.

Literatura:

• Czaplewska E., Milewski S. , Diagnoza logopedyczna. Sopot 2012.

• Gałkowski T., Jastrzębowska G.(red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole 1999.

• Gałkowski T., Tarkowski T., Zalewski T. (red.), Diagnoza i terapia zaburzeń mowy. Lublin 1993

• Jastrzębowska G.: Podstawy logopedii- dla studentów logopedii, pedagogiki, psychologii, filologii. Opole 1996

• Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1996.

• Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy. Warszawa 2002

Efekty uczenia się:

Wiedza:

-posiada elementarną wiedzę z zakresu zaburzeń mowy wraz z ich skutkami dla dziecka i osoby dorosłej

-nabył podstawową wiedzę na temat poprawnego /wstępnego/ diagnozowania najczęściej spotykanych zaburzeń mowy u dzieci i dorosłych

Umiejętności:

-potrafi wykazać się umiejętnością rozumienia podstawowych zagadnień związanych z logopedią i działalnością logopedy

-potrafi wykorzystując elementarną wiedzę teoretyczną, dokonać wstępnego rozpoznania zaburzeń mowy i wspólnie z rodzicami (rodziną) wyznaczyć cele związane z oddziaływaniami terapeutycznymi różnych instytucji i osób wobec dziecka i osoby dorosłej z zaburzeniami

Kompetencje społeczne:

-charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec osób z zaburzeniami mowy

-charakteryzuje się kreatywnością, twórczą postawą w poszukiwaniu rozwiązywania problemów w codziennej pracy z osobami z zaburzeniami mowy i języka

Metody i kryteria oceniania:

Metody: wykład multimedialny, praca z tekstem, analiza dokumentów, burza mózgów, dyskusja, prezentacja

-Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia (40% kolokwium, 60% projekt).

Kryteria oceny dotyczące kolokwium: Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zakresu logopedii. Kolokwium pisemne składające się z kilkunastu pytań otwartych oraz zamkniętych (na przedostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem zajęć)

Kryteria oceny dotyczące projektu: znajomość treści omawianych na ćwiczeniach; posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej; przygotowanie projektu grupowego opisującej wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami mowy i języka gł. u dzieci, z przykładami wstępnej diagnozy zaburzenia, wyznaczeniem celów terapii, uwagami dla rodziców (rodziny) i drogi współpracy instytucjonalnej na linii pacjent-opiekun (rodzic)- nauczyciel- logopeda etc.

Dodatkowym kryterium jest: 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) oraz aktywny udział w zajęciach

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu Logopedia z praktyką studenci odbywają 2 godzinną praktykę w wybranym gabinecie logopedycznym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)