Kultura medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PDZ-KM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura medialna |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ograniczonego wyboru |
Wymagania wstępne: | Elementarna wiedza z socjologii, psychologii i pedagogiki. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu unaocznienie wielości znaczeń jakie niosą z sobą media (głównie tzw. nowe media) w zakresie szeroko pojętej kultury – ze szczególnym uwzględnieniem działalności upowszechnieniowej z zakresu edukacji (jako formy zinstytucjonalizowanej, popularyzatorskiej), kultury i sztuki, promocji aktywności kulturalnej, samorealizacji oraz integracji społecznej. Istotnym obszarem tematyki zajęć jest przybliżenie problemów z zakresu wirtualizacji rzeczywistości społecznej, przemian medialnej sfery publicznej oraz określenie potencjału dla edukacji wynikających z tzw. kultury uczestnictwa. |
Literatura: |
Mirosław Filiciak, Media wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra 2013. Lawrence Lessing, Wolna kultura, WSiP, Warszawa 2005. Henry Jenkins, Konwergencja mediów, WAiP, Warszawa 2007. Ryszard Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, WAiP, Warszawa 2010. Andrew Keen, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, WAiP, Warszawa 2007. Mirosław Filiciak, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Definiuje, klasyfikuje oraz analizuje prawidłowości dotyczące relacji środowiska mediów do odbiorców i uczestników kultury medialnej bazując na teoriach i wiedzy z zakresu komunikowania masowego. Zna sposoby dystrybucji wiedzy poprzez media. Umiejętności: Posiada podstawową umiejętność obserwacji i analizy wybranych zjawisk życia społecznego z wykorzystaniem wiedzy z zakresu upowszechniania kultury Wykazuje się umiejętnością sprecyzowania i prezentacji [w formie pisemnej i ustnej] indywidualnych poglądów i wiedzy o procesach komunikacji medialnej popartą argumentacją odwołującą się do wybranych fragmentów wiedzy kierunkowej i specjalistycznej. Kompetencje społeczne: Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności praktycznych. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy. Posiada przekonanie o wartości podejmowania związanych z kulturą medialną działań edukacyjnych i upowszechnieniowych które traktuje jako stymulator rozwoju osobowego i grupowego (wykorzystując ku temu środki i narzędzia wywodzących się z szeroko pojętej kultury medialnej). Jest przygotowany do aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w budowaniu, wspieraniu i rozwijaniu grup, organizacji i instytucji realizujących związane z kulturą medialną działania o charakterze edukacyjnym i upowszechnieniowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test z wiedzy o mediach Projekt upowszechniania wiedzy w nowych mediach Prezentacja wiedzy o wybranym obszarze kultury medialnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.