Edukacja szkolna w społecznościach wielokulturowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PDZ-POW-3ESWSW | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja szkolna w społecznościach wielokulturowych | ||
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
Przedm. obowiązkowe - 5 sem. pedagogiki, specj. pedagogika opiekuńczo-wychowawcza /st.I st./ |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Wymagania wstępne: | Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułu podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej. |
||
Skrócony opis: |
Główny obszar rozważań stanowi edukacja szkolna (na różnym poziomie: podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym) i jej rola w pielęgnowaniu języka, tradycji, kultury poszczególnych społeczności, grup mniejszościowych i większościowych żyjących na terenie danego państwa. Na zajęciach wskazuje się, że z jednej strony zróżnicowanie uczniów i tworzonych przez nich kultur stanowi szansę na poznanie innych kultur i języków, rozbudzenia ciekawości i otwartości na różnorodność oraz daje możliwość kształtowania kompetencji międzykulturowych i uczenia się życia w wielokulturowym społeczeństwie, a z drugiej - wiąże się z licznymi problemami, konfliktami w relacjach między rówieśnikami, uczniami i nauczycielami, kadrą pedagogiczną a rodzicami, które mogą być rozwiązywane z zastosowaniem różnych sposobów i form oraz w nawiązaniu do obowiązujących regulacji prawnych. |
||
Pełny opis: |
Treści programowe będą realizowane w ramach wykładów (15 godzin dydaktycznych) i ćwiczeń (15 godzin dydaktycznych). Zagadnienia prezentowane w trakcie wykładów dotyczą powinności społeczeństwa wielokulturowego wobec poszczególnych jednostek, polityki w zakresie edukacji wielo- i międzykulturalnej, zadań, problemów i perspektyw edukacji szkolnej w społecznościach wielokulturowych, pracy nauczyciela podejmującego edukację szkolną w warunkach kulturowego zróżnicowania, praktyki edukacyjnej w społeczeństwach zróżnicowanych. Podczas zajęć ćwiczeniowych obok teoretycznych rozważań na temat odmienności we współczesnym świecie, edukacji europejskiej i oświaty etnicznej w Polsce i poza jej granicami, będzie realizowana metodyka prowadzenia zajęć z edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej wraz z projektowaniem sytuacji edukacyjnych przeciwdziałających dyskryminacji, wykluczeniu i uprzedzeniom wobec ludzi reprezentujących różne kategorie odmienności. |
||
Literatura: |
Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi. Warszawa 2010 Jasiński Z., Lewowicki T. (red.): Oświata etniczna w Europie Środkowej. Opole 2001 Juszczyk A.: Prawda i mity o problemach uchodźców. Projekt Być czy nie być…uchodźcą? Kraków 2007 Karpowicz A.: Projekt Być czy nie być…uchodźcą? Warszawa 2007 Każdy inny, wszyscy równi…Pakiet edukacyjny. Pomysły, źródła, metody i zajęcia w nieformalnej edukacji międzykulturowej młodzieży i dorosłych. Warszawa 2003 Lewowicki T., Nikitorowicz J., Pilch T., Tomiuk S. (red.): Edukacja wobec ładu globalnego. Warszawa 2002 Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E.(red.): Polityka społeczna i oświatowa a edukacja międzykulturowa. Cieszyn - Warszawa 2005 Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości - studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008 Lewowicki T., Urban J. (red.): Edukacja międzykulturowa na pograniczach w pierwszych latach rozszerzonej Unii Europejskiej – teoria i praktyka. Katowice 2007 Lewowicki T., Nikitorowicz J, Szczurek-Boruta (red.): Szkolnictwo z polskim językiem nauczania w państwach europejskich – stan, problemy i perspektywy. Białystok-Cieszyn-Warszawa 2010 Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek_Boruta A. (red.): Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce – stan, problemy i perspektywy. Warszawa-Cieszyn-Białystok 2013. Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007 Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009 Nikitorowicz J., Misiejuk D., Sobecki M. (red.): Etniczność i obywatelskość w Nowej Europie. Białystok 2007 |
||
Efekty uczenia się: |
1. Poznanie fundamentalnych zagadnień z zakresu edukacji szkolnej realizowanej w warunkach zróżnicowania społecznego, gospodarczego, kulturowego, w społecznościach wielokulturowych. 2. Nabycie przez studentów kompetencji w zakresie wychowawczym i społecznym, związanych z umiejętnością rozpoznawania potrzeb uczniów należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych. 3. Nabycie zdolności do współpracy w relacjach międzyludzkich. 4. Nabycie kompetencji do podejmowania działań edukacyjnych, terapeutycznych i interwencyjnych na rzecz nadawania rangi Innemu. 5. Przygotowanie studentów do włączenia kwestii przeciwdziałania uprzedzeniom i dyskryminacji ze względu na płeć, orientacje seksualną, pochodzenie etniczne, narodowość, wiek (nie)pełnosprawność i z innych przyczyn, do wszelkich działań edukacyjnych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z wykładu: zaliczenie bez oceny. Zaliczenie z ćwiczeń: zaliczenie z oceną. Średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie. Uwzględnione sposoby weryfikacji: kolokwium w formie pisemnej, prezentacja treści w ramach zajęć, opracowanie projektu sytuacji edukacyjnej. |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.