Kultura polska na tle kultury śródziemnomorskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-AN-S1-1KPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura polska na tle kultury śródziemnomorskiej |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zalecane: podstawy wiedzy z zakresu historii oraz wiedzy o świecie, wyniesione na poziomie minimum średnim ze szkół ponadgimnazjalnych |
Skrócony opis: |
W ramach modułu wprowadza się studenta w wyjsciowa wiedzę na temat cywilizacji śródziemnomorskiej (w tym przede wszystkim europejskiej), jej genezy i najważniejszych składników ją tworzących. W kolejnym etapie następuje zapoznawanie się z przemianami zachodzącymi w tym zakresie w kolejnych stuleciach: szczególnie w okresie humanizmu, a także w dobie nowożytnej (Oświecenie i Pozytywizm), w tradycyjnym obrazie funkcjonowania opisywanych zjawisk, na rzecz ich formy nowoczesnej. |
Pełny opis: |
Wybór tematów modułowych uwzględniającyc najbardziej reprezentatywne fragmenty dziejów rozwijającej się w obrębie Morza Śródziemnego europejskiej kultury politycznej, materialnej i duchowej oraz obrazujących wpływ cywilizacji śródziemnomorskiej na rozwój kultury polskiej. Koncentracja na takich zagadnieniach, jak: definiowanie i idea Europy; główne filary cywilizacji europejskiej starożytnej (judaizm, grecka filantropia, rzymska humanista, prawo rzymskie, narodziny chrześcijaństwa) i nowozytnej ; koncepcje europejskiej jedności; rozpad jedności śródziemnomorskiego kręgu kulturowego i skutki tego zjawiska dla Europy „łacińskiej”; chrystianizacja Polski i jej włączenie się do świata wartości śródziemnomorskiego kręgu kulturowego; tolerancja religijna i narodowa; najważniejsze osiągnięcia kultury i sztuki w Europie i odniesienia polskie; wielkie systemy zbrodnicze i egalitarne Europy XIX i XX wieku i odniesienia polskie; sacrum i profanum w cywilizacji śródziemnomorskiej, kultura masowa; sakralizacja i desakralizacja. |
Literatura: |
Albright W. F. , Od epoki kamiennej do chrześcijaństwa., przeł. E. Zwolski, Warszawa 1967. Bartlett R., Tworzenie Europy : podbój, kolonizacja i przemiany kulturowe 950-1350, przekł. G. Waluga, Poznań 2003. Baszkiewicz J., Powszechna historia ustrojów państwowych, Gdańsk 1998. Benedict R., Wzory kultury, przekł.. J. Prokopiuk, Warszawa 1999. Brozi J., Powstanie i upadek wielkich cywilizacji: antropologia historii wobec współczesności, Lublin 1996. Danecki J., Kultura i sztuka islamu, Warszawa 2003. Dialog i akulturacja: judaizm, chrześcijaństwo i islam, red. A. Pankowicz, S. Bielański, Kraków 2007. Dziesięć wieków Europy. Studia z dziejów kontynentu, red. J. Żarnowski, Warszawa 1983. Eisenbergy J., Judaizm, przekł. I. Stąpor, E. Wolańska, Warszawa 1999. Klocek di Biasia B., Europejska tożsamość i mit Europy w sztuce, Toruń 2010. Kłoczkowski J., Nasza tysiącletnia Europa, Warszawa 2010. Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona, Warszawa 2005. Kołakowski L., Główne nurty marksizmu : powstanie - rozwój – rozkład, Wyd. Aneks, Londyn, 1988. Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1987. Kuryłowicz M., Historia i współczesność prawa rzymskiego, Lublin 1984. Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1994. Marksizm i skok do królestwa wolności : dzieje komunistycznej utopii, Warszawa 1996. Olszewski D., Dzieje chrześcijaństwa w zarysie, 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: posiada znajomość najważniejszych zjawisk kulturowych, które uznajemy za „wyjściowe” filary cywilizacji europejskiej (w tym zwłaszcza: Dekalog, grecka filantropia, prawo rzymskie i chrześcijaństwo); zna najważniejsze nowożytne filary cywilizacji śródziemnomorskiej (w tym zwłaszcza idee Odrodzenia i Oświecenia, narodziny i rozwój demokracji nowożytnej, konstytucjonalizm i rządy prawa); posiada znajomość najważniejszych polskich osiągnięć w zakresie rozwoju demokracji i konstytucjonalizmu, rozpoznaje specyfikę polskiej kultury, położonej na styku Wschodu i Zachodu, rozumie, co oznaczają te zjawiska, jaka jest ich geneza i jakie znaczenie (oraz skutki) współcześnie. Umiejętności: potrafi wskazać na znaczenie prawa oraz różnych tradycji kulturowych w kształtowaniu się stosunków międzyludzkich zarówno w wymiarze społecznym, jak i jednostkowym; potrafi rozróżnić europejskie wzorce kulturowe od pozaeuropejskich, a także wzorce „wypaczone”. Kompetencje społeczne: docenia wagę dialogu jako formy wzajemnego współżycia w grupie; docenia znaczenie prawa naturalnego jako regulatora zasad współżycia społecznego na poziomie państw, grup społecznych i jednostek. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny [z uwzględnieniem możliwości egzaminu pisemnego (do wyboru studentów)]. Ocenia podlega : wiedza zdobyta na wykładach, ćwiczeniach oraz w procesie samodzielnej lektury podanej literatury przedmiotu (zarówno obowiązkowej, jak i rozszerzającej– wskazane fragmenty); umiejętność syntezy; zdolność logicznego, precyzyjnego, spójnego wyrażania się na zadane tematy. Praca pisemna. Ocenie podlega: dobór źródeł; umiejętność samodzielnego, szczegółowego opracowania danego zagadnienia na podstawie literatury przedmiotu, będącej efektem indywidualnych poszukiwań badawczych; logika wypowiedzi; formalna strona pracy (poprawność i precyzja języka, opanowanie techniki pisania pracy). Kolokwium Ocenie podlega : stopień opanowania treści ćwiczeniowych oraz wiedzy uzyskanej w procesie indywidualnej lektury związanej z ćwiczeniami literatury przedmiotu: obowiązkowej i rozszerzającej; umiejętność syntezy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.