Edukacja kulturalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-AN-S1-5EK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja kulturalna |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki społecznej, pedagogiki kultury, socjologii kultury, historii i teorii kultury |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z dziedziną edukacji jaką jest edukacja kulturalna, z jej przedmiotem i głównymi pojęciami, z różnymi koncepcjami i tradycjami jej realizacji; |
Pełny opis: |
Związek sposobu rozumienia edukacji kulturalnej ze sposobem rozumienia kultury i edukacji; Istota edukacji kulturalnej i kulturowej; uwarunkowania przebiegu i efektywności edukacji kulturalnej w różnych środowiskach; polskie i międzynarodowe programy edukacji kulturalnej. Student zapoznaje się zarówno z tekstami omawiającymi problematykę edukacji kulturalnej, jak z polskimi i międzynarodowymi programami działań związanych z edukacją kulturalną i praktyką edukacji kulturalnej w konkretnych środowiskach; student powinien zdobyć umiejętności związane z analizą, krytyczną oceną i formułowaniem uzasadnionych wniosków oraz postulatów w zakresie edukacji kulturalnej realizowanej jako edukacja formalna i nieformalna w różnych środowiskach i grupach wiekowych |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jankowski Dzierżymir, Edukacja i autoedukacja. Współzależność, konteksty, twórczy rozwój. Toruń 2012 - Kargul Józef, Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury. Warszawa 2012 - Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków 2014 - Olbrycht Katarzyna (red) Edukacja kulturalna – wybrane obszary. Katowice 2004 - Olbrycht Katarzyna , E.Konieczna, J.Skutnik, (red.) Upowszechnianie kultury – wyzwaniem dla edukacji kulturalnej. Toruń 2008 - Inspiratorzy, projektodawcy i realizatorzy edukacji kulturalnej. (red.) K.Olbrycht, D.Sieroń – Galusek. Toruń 2010 - Słowińska Sylwia, Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech. Inspiracje – propozycje – koncepcje. Kraków 2007. - Olbrycht Katarzyna - Edukacja kulturalna dziecka – zapomniany obszar edukacji? W: Edukacja małego dziecka. T.I. (red) U.Szuścik, E.Ogrodzka-Mazur, A.Gajdzica. Kraków 2010 Literatura uzupełniająca - Jankowski Dzierżymir ( red.), Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna. Poznań 1996. - Jankowski Dzierżymir (red.), Edukacja kulturalna w życiu człowieka. Kalisz 1999 - Kubinowski D., (red.) Kultura współczesna a wychowanie człowieka.Lublin 2006 - Żurakowski Bogusław (red) Pedagogika kultury – wychowanie do wyboru wartości. Kraków 2003 - „Pedagogika Kultury” T.I-IV. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: zna różne koncepcje edukacji kulturalnej , główne pojęcia jakimi operuje się w tej dziedzinie, rozumie różnice między nimi dotyczące założeń, przedmiotu i celów, rozumie konsekwencje jakie dla interpretacji edukacji kulturalnej wynikają ze sposobu interpretowania kultury i edukacji I z tradycji, w jakich zakorzeniane są poszczególne koncepcje i programy umiejętności: potrafi wskazać środowiska i instytucje realizujące formalną i nieformalną edukację kulturalną oraz przeanalizować program takich działań, potrafi krytycznie oceniać działania w ramach edukacji kulturalnej i uzasadniać swoje oceny, potrafi określić potrzeby , możliwości i uwarunkowania realizacji edukacji kulturalnej w różnych środowiskach |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny w formie pytań problemowych (egzamin w funkcji oceny podsumowującej moduł), oparty na podanej literaturze, zagadnieniach opracowywanych w ramach konwersatorium i treści wykładów Konwersatorium: indywidualna wypowiedź ustna wypowiedź ustna na podstawie podanych zadań odsyłających do literatury; wypowiedź ustna dotycząca praktyki edukacji kulturalnej (jako ocena formująca w toku zajęć) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.