Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacjai reżyseria widowisk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PE-AN-S1-5OIR.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacjai reżyseria widowisk
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Obowiązuje znajomość lektur z semestru II

Skrócony opis:

Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów z problemami związanymi z tworzeniem widowiska i jego realizacją, że szczególnym uwzględnieniem spektakli i niewielkich form teatralnych, a także zapoznanie studentów w sposób praktyczny ze specyfiką ekspresji twórczej jaką jest teatr oraz weryfikację teoretycznych rozważań bezpośrednio w pracy teatralnej.

Zajęcia łączą teorię z praktyką z akcentem na praktykę.

Pełny opis:

Problematyka teoretyczna:

1. Wskazanie i omówienie problemów tworzenia adaptacji teatralna tekstu niedramatycznego, przygotowania scenariusza inscenizacyjnego, scenariusza realizacyjnego uwzględniającego warunki techniczne, finansowe oraz zespół ludzki;

2. Tworzenie scenografii i oprawy muzycznej;

3. Zapoznanie z wybranymi konwencjami teatralnymi, które wykorzystane będą w realizacji przedstawienia;

4. Problematyka odbioru sztuki teatralnej.

część praktyczna:

Zajęcia mogą mieć dwie odmienne formy realizacji:

1. Realizacja przedstawienia teatralnego i jego prezentacja przed publicznością wg zaproponowanego przez prowadzącego – scenariusza. Obejmuje ona: przygotowanie scenografii, opracowania muzycznego, pracę nad interpretacja tekstu i pracę nad budowaniem postaci, pracę z rekwizytem teatralnym, lalką, maską, ruch sceniczny, współpracę z zespołem oraz przygotowanie promocji spektaklu (plakat, program) i znalezienie odbiorcy, wreszcie zorganizowanie przedstawienia.

2. Stworzenie wizji przedstawienia w formie scenariusza realizacyjnego uwzględniającego założone wcześniej ograniczenia techniczne, finansowe oraz zespół ludzi i odbiorców.

Literatura:

Zenobiusz Strzelecki, Scenografia. Projektowanie wstępne, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1975 (lub inne wydania);

Henryk Jurkowski, Henryk Ryl, Alina Stanowska Teatr Lalek, zagadnienia metodyczne, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1979, rozdział 2

Michaił Czechow O technice aktora, Wydawnictwo AKSHA (lub inne), Kraków 1995.

Henryka Witalewska Teatr a współczesny człowiek Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.

oraz

tekst dramatyczny jaki będzie podstawą realizacji teatralnej / tekst wybrany przez studenta jako baza dla scenariusza realizacyjnego

Efekty uczenia się:

Ma to – w miarę możliwości – przygotować studentów do ewentualnej samodzielnej pracy w tej dziedzinie twórczości. Chodzi także o pobudzanie do rozwoju potencji twórczych studenta, uświadomienie mu własnych możliwości twórczych, a także stworzenie warunków do samodzielnej pracy nad sobą, a w przyszłości do pracy z innymi ludźmi.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium pisemne ( ok. 30 min.) – weryfikacja wiedzy za znajomości niektórych konwencji teatralnych. Ocenę pozytywną (minimum) uzyskuje się po zaliczeniu kolokwium – przynajmniej 55 % poprawnych odpowiedzi.

Udział w realizacji teatralnej w jakiejkolwiek funkcji (aktor, muzyk, realizator scenografii, operator świateł lub dźwięku czy tp). / Napisanie scenariusza realizacyjnego uwzględniającego założone uwarunkowania przestrzenne, ludzkie, techniczne i finansowe. Oceniane będą:

obecność na próbach, zaangażowanie w pracy, terminowość realizacji zadań, udział w spektaklach granych dla publiczności. / zaangażowanie w pracy (wybór tekstu), pomysłowość, wyobraźnia, realizacja uwag i korekt.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)