Organizacjai reżyseria widowisk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-AN-S1-5OIR.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacjai reżyseria widowisk |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Obowiązuje znajomość lektur z semestru II |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów z problemami związanymi z tworzeniem widowiska i jego realizacją, że szczególnym uwzględnieniem spektakli i niewielkich form teatralnych, a także zapoznanie studentów w sposób praktyczny ze specyfiką ekspresji twórczej jaką jest teatr oraz weryfikację teoretycznych rozważań bezpośrednio w pracy teatralnej. Zajęcia łączą teorię z praktyką z akcentem na praktykę. |
Pełny opis: |
Problematyka teoretyczna: 1. Wskazanie i omówienie problemów tworzenia adaptacji teatralna tekstu niedramatycznego, przygotowania scenariusza inscenizacyjnego, scenariusza realizacyjnego uwzględniającego warunki techniczne, finansowe oraz zespół ludzki; 2. Tworzenie scenografii i oprawy muzycznej; 3. Zapoznanie z wybranymi konwencjami teatralnymi, które wykorzystane będą w realizacji przedstawienia; 4. Problematyka odbioru sztuki teatralnej. część praktyczna: Zajęcia mogą mieć dwie odmienne formy realizacji: 1. Realizacja przedstawienia teatralnego i jego prezentacja przed publicznością wg zaproponowanego przez prowadzącego – scenariusza. Obejmuje ona: przygotowanie scenografii, opracowania muzycznego, pracę nad interpretacja tekstu i pracę nad budowaniem postaci, pracę z rekwizytem teatralnym, lalką, maską, ruch sceniczny, współpracę z zespołem oraz przygotowanie promocji spektaklu (plakat, program) i znalezienie odbiorcy, wreszcie zorganizowanie przedstawienia. 2. Stworzenie wizji przedstawienia w formie scenariusza realizacyjnego uwzględniającego założone wcześniej ograniczenia techniczne, finansowe oraz zespół ludzi i odbiorców. |
Literatura: |
Zenobiusz Strzelecki, Scenografia. Projektowanie wstępne, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1975 (lub inne wydania); Henryk Jurkowski, Henryk Ryl, Alina Stanowska Teatr Lalek, zagadnienia metodyczne, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1979, rozdział 2 Michaił Czechow O technice aktora, Wydawnictwo AKSHA (lub inne), Kraków 1995. Henryka Witalewska Teatr a współczesny człowiek Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983. oraz tekst dramatyczny jaki będzie podstawą realizacji teatralnej / tekst wybrany przez studenta jako baza dla scenariusza realizacyjnego |
Efekty uczenia się: |
Ma to – w miarę możliwości – przygotować studentów do ewentualnej samodzielnej pracy w tej dziedzinie twórczości. Chodzi także o pobudzanie do rozwoju potencji twórczych studenta, uświadomienie mu własnych możliwości twórczych, a także stworzenie warunków do samodzielnej pracy nad sobą, a w przyszłości do pracy z innymi ludźmi. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium pisemne ( ok. 30 min.) – weryfikacja wiedzy za znajomości niektórych konwencji teatralnych. Ocenę pozytywną (minimum) uzyskuje się po zaliczeniu kolokwium – przynajmniej 55 % poprawnych odpowiedzi. Udział w realizacji teatralnej w jakiejkolwiek funkcji (aktor, muzyk, realizator scenografii, operator świateł lub dźwięku czy tp). / Napisanie scenariusza realizacyjnego uwzględniającego założone uwarunkowania przestrzenne, ludzkie, techniczne i finansowe. Oceniane będą: obecność na próbach, zaangażowanie w pracy, terminowość realizacji zadań, udział w spektaklach granych dla publiczności. / zaangażowanie w pracy (wybór tekstu), pomysłowość, wyobraźnia, realizacja uwag i korekt. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.