Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-N1-3PS | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna | ||
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Strona przedmiotu: | http://www.weinoe.us.edu.pl | ||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie tradycyjnych nowych obszarów zainteresowań pedagogiki społecznej; dostarczenie wiedzy o mechanizmach i sposobach konstruowania środowiska wychowawczego oraz o czynnikach, które temu sprzyjają lub utrudniają ten proces; rozumienia procesów zachodzących w otoczeniu i środowisku człowieka; dostrzegania czynników regulujących przemiany instytucji, zbiorowości, społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych; dostrzegania i określania negatywnych skutków czynników rozwojowych; rozumienia „geografii” administracji państwowej i instytucji zobligowanych do pomocy, profilaktyki i wsparcia społecznego osób, grup wymagających opieki i troski pedagogicznej; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych. |
||
Pełny opis: |
1.Charakterystyka pedagogiki społecznej – zagadnienia ogólne. 2. Geneza, rozwój i kształtowanie się dyscypliny. 3. Helena Radlińska – twórczyni polskiej szkoły pedagogiki społecznej. 4.5. Przedmiot, zadania i reprezentanci pedagogiki społecznej. 6. Podstawowe pojęcia i kategorie dyscypliny: profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne, praca w środowisku, siły społeczne i ich organizacja itd. 7.8. Środowisko i jego podstawowe komponenty. 9.10. Ocena i diagnozowanie sytuacji zagrożenia dla pomyślnego rozwoju jednostki i grup społecznych. 11. Aksjologiczne korzenie i współczesne odniesienia pedagogiki społecznej. 12. Problemy edukacji równoległej w teorii i praktyce oświatowej. 13. Zagrożenia globalne i lokalne oraz sytuacje ryzyka dla jednostek, grup i środowiska. (bezrobocie, ubóstwo, deprywacja potrzeb, rozwarstwienie społeczne, niesprawiedliwość społeczna, dziedziczenie położenia społecznego, starość, dezorganizacja rodziny). 14. Pedagogika społeczna wobec procesów marginalizacji. 15.Pedagogika społeczna – konteksty i pogranicza. |
||
Literatura: |
Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.): Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011. Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. T.1. 2. Warszawa 2007. Pilch T., I. Lepalczyk (red.): Pedagogika społeczna. Warszawa 1995. Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012. Winkler M.: Pedagogika społeczna. Przekład M. Wojdak-Piątkowska. Gdańsk 2009. |
||
Efekty uczenia się: |
Student ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. Student rozumie i stosuje w nowy sposób uzyskaną wiedzę o różnych środowiskach społecznych i wychowawczych (ich specyfice, mechanizmach i sposobach konstruowania), dostępnych programach profilaktyki, wsparcia, wie gdzie można je znaleźć, wie jak się nimi posługiwać. Krytycznie i refleksyjnie analizuje teksty naukowe z zakresu pedagogiki społecznej na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej, aktywnie stymuluje środowisko do korzystnych oddziaływań i przeciwdziała jego wpływom destrukcyjnym.Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk wychowawczych i społecznych występujących w różnych środowiskach społecznych, kulturalnych, wychowawczych i na tej podstawie umie przyjmować i wyznaczać indywidualnie i w grupie zadania, projektować i podejmować działania profesjonalne w zakresie organizowania środowiska społecznego, wychowawczego. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, dostrzega negatywne skutki ubóstwa, sieroctwa społecznego, deficyty więzi międzyludzkich itp.; jest gotowa/y do podejmowania wyzwań zawodowych; odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki społecznej. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, wykazuje wrażliwość na problemy i sytuacje trudne w życiu ludzi; świadomość i odpowiedzialność pedagogiczną; jest zdolny do wsparcia społecznego osób potrzebujących i poszukuje optymalnych rozwiązań problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych, postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych przedmiotu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Szczurek-Boruta | |
Prowadzący grup: | Alina Szczurek-Boruta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia (praca egzaminacyjna 70%, zaliczenie z ćwiczeń 30%%, ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej ważonej: praca z tekstem 25%, prezentacja 25%, kolokwium 50%), przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie. |
|
Skrócony opis: |
Naświetlenie tradycyjnych i wskazanie nowych obszarów zainteresowań pedagogiki społecznej; Organizowanie sił społecznych i rzeczowych składników środowiska na rzecz dzieci, młodzieży i osób niewydolnych – pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne. kształtowanie u studentów aktywnej postawy stymulującej środowisko do korzystnych oddziaływań wychowawczych i przeciwdziałającej jego wpływom destrukcyjnym; rozwijanie umiejętności i kompetencji: rozumienia procesów zachodzących w otoczeniu i środowisku człowieka; dostrzegania czynników regulujących przemiany instytucji, zbiorowości, społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych; dostrzegania i określania negatywnych skutków czynników rozwojowych; | |
Pełny opis: |
1. Charakterystyka pedagogiki społecznej – zagadnienia ogólne. 2. Geneza, rozwój i kształtowanie się dyscypliny. 3. Helena Radlińska – twórczyni polskiej szkoły pedagogiki społecznej. 4.5. Przedmiot, zadania i reprezentanci pedagogiki społecznej. 6. Podstawowe pojęcia i kategorie dyscypliny: profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne, praca w środowisku, siły społeczne i ich organizacja itd. 7.8. Środowisko i jego podstawowe komponenty. 9.10. Ocena i diagnozowanie sytuacji zagrożenia dla pomyślnego rozwoju jednostki i grup społecznych. 11. Aksjologiczne korzenie i współczesne odniesienia pedagogiki społecznej. 12. Problemy edukacji równoległej w teorii i praktyce oświatowej. 13. Zagrożenia globalne i lokalne oraz sytuacje ryzyka dla jednostek, grup i środowiska. (bezrobocie, ubóstwo, deprywacja potrzeb, rozwarstwienie społeczne, niesprawiedliwość społeczna, dziedziczenie położenia społecznego, starość, dezorganizacja rodziny). 14. Pedagogika społeczna wobec procesów marginalizacji. 15.Pedagogika społeczna – konteksty i pogranicza. | |
Literatura: |
Kawula S.: Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro. Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", Toruń 2012. Lalak D., Pilch T. (red.): Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1999. Nikitorowicz J.: Grupy etniczne w wielokulturowym świecie. GWP, Sopot 2010. Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Wyd. 2. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2003. Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Szczurek-Boruta | |
Prowadzący grup: | Alina Szczurek-Boruta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia (praca egzaminacyjna 70%, zaliczenie z ćwiczeń 30% (ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej ważonej: aktywność 25%, prezentacja 25%, kolokwium 50%), przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie. |
|
Pełny opis: |
Naświetlenie tradycyjnych i wskazanie nowych obszarów zainteresowań pedagogiki społecznej; dostarczenie wiedzy o mechanizmach i sposobach konstruowania środowiska wychowawczego oraz o czynnikach, które temu sprzyjają lub utrudniają ten proces; kształtowanie u studentów aktywnej postawy stymulującej środowisko do korzystnych oddziaływań wychowawczych i przeciwdziałającej jego wpływom destrukcyjnym; rozwijanie umiejętności i kompetencji: rozumienia procesów zachodzących w otoczeniu i środowisku człowieka; dostrzegania czynników regulujących przemiany instytucji, zbiorowości, społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych; dostrzegania i określania negatywnych skutków czynników rozwojowych; rozumienia „geografii” administracji państwowej i instytucji zobligowanych do pomocy, profilaktyki i wsparcia społecznego osób, grup wymagających opieki i troski pedagogicznej; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych. Organizowanie sił społecznych i rzeczowych składników środowiska na rzecz dzieci, młodzieży i osób niewydolnych – pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jas | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gancarz, Katarzyna Jas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia (praca egzaminacyjna 70%, zaliczenie z ćwiczeń 30% (ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej ważonej: aktywność 25%, prezentacja 25%, kolokwium 50%), przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie. |
|
Pełny opis: |
Naświetlenie tradycyjnych i wskazanie nowych obszarów zainteresowań pedagogiki społecznej; dostarczenie wiedzy o mechanizmach i sposobach konstruowania środowiska wychowawczego oraz o czynnikach, które temu sprzyjają lub utrudniają ten proces; kształtowanie u studentów aktywnej postawy stymulującej środowisko do korzystnych oddziaływań wychowawczych i przeciwdziałającej jego wpływom destrukcyjnym; rozwijanie umiejętności i kompetencji: rozumienia procesów zachodzących w otoczeniu i środowisku człowieka; dostrzegania czynników regulujących przemiany instytucji, zbiorowości, społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych; dostrzegania i określania negatywnych skutków czynników rozwojowych; rozumienia „geografii” administracji państwowej i instytucji zobligowanych do pomocy, profilaktyki i wsparcia społecznego osób, grup wymagających opieki i troski pedagogicznej; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych. Organizowanie sił społecznych i rzeczowych składników środowiska na rzecz dzieci, młodzieży i osób niewydolnych – pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jas | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetycna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie. |
|
Pełny opis: |
Naświetlenie tradycyjnych i wskazanie nowych obszarów zainteresowań pedagogiki społecznej; dostarczenie wiedzy o mechanizmach i sposobach konstruowania środowiska wychowawczego oraz o czynnikach, które temu sprzyjają lub utrudniają ten proces; kształtowanie u studentów aktywnej postawy stymulującej środowisko do korzystnych oddziaływań wychowawczych i przeciwdziałającej jego wpływom destrukcyjnym; rozwijanie umiejętności i kompetencji: rozumienia procesów zachodzących w otoczeniu i środowisku człowieka; dostrzegania czynników regulujących przemiany instytucji, zbiorowości, społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych; dostrzegania i określania negatywnych skutków czynników rozwojowych; rozumienia „geografii” administracji państwowej i instytucji zobligowanych do pomocy, profilaktyki i wsparcia społecznego osób, grup wymagających opieki i troski pedagogicznej; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych. Organizowanie sił społecznych i rzeczowych składników środowiska na rzecz dzieci, młodzieży i osób niewydolnych – pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne. | |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.