Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-N2-4PIPZ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia | ||
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Strona przedmiotu: | http://www.weinoe.us.edu.pl | ||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie tematyki zdrowia biopsychospołecznego jednostki i grup społecznych oraz kształtowanie indywidualnej odpowiedzialności za własne zdrowie. |
||
Pełny opis: |
Przedmiot edukacja zdrowotna i promocja zdrowia ma przygotować studentów do realizacji zadań wychowawczo-zdrowotnych w środowisku pracy oraz kształtowania postaw prozdrowotnych, prospołecznych i prorodzinnych wśród wychowanków. Tematyka zajęć ma inspirować przyszłych pedagogów do zdrowego stylu życia i zachowania harmonii zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego. |
||
Literatura: |
Campbell T. C., Campbell T. M. Nowoczesne zasady odżywiania. Wyd. Galaktyka, 2011. Jopkiewicz A., Schejbal J. (red.): Zdrowie dzieci i młodzieży w aspekcie fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym. KTN, Kielce 1998. Piechaczek-Ogierman G.: Postawy zdrowotne uczniów i ich socjokulturowe uwarunkowania. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009. Szewczyk T.: Pedagogika zdrowia. W: B. Śliwerski (red): Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. T. 3, GWP, Gdańsk 2006. Borzucka-Sitkiewcz K.: Kształtowanie zachowań zdrowotnch w procesie socjalizacji a styl życia młodzieży (w regionie górnośląskim). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005. Heszen-Niejodek (red.): Promocja zdrowia. Psychologiczne podstawy wdrożeń. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1997. Słońska Z., Woynarowska B.(red.): Programy dla zdrowia w społeczności lokalnej. Instytut Kardiologii im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002. |
||
Efekty uczenia się: |
Student zna współczesną filozofię zdrowia oraz koncepcję promocji zdrowia, rozumie i wyjaśnia przyczyny chorób cywilizacyjnych oraz wskazuje sposoby ich zapobiegania, potrafi wskazać podstawowe zasady zdrowego stylu życia; rozumie i wyjaśnia przyczyny chorób cywilizacyjnych, potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie opracowywania strategii działań o charakterze wychowawczo-zdrowotnym, posiada umiejętność prezentowania w sposób jasny i precyzyjny własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów, także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczno-zdrowotne; uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych i wychowawczo-zdrowotnych, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów zdrowotno-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki pedagoga zdrowia. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie oceny pozytywnej z testu |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Natalia Ruman | |
Prowadzący grup: | Natalia Ruman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Gabriela Piechaczek-Ogierman | |
Prowadzący grup: | Gabriela Piechaczek-Ogierman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena z testu wiadomości – znajomości treści wykładów i rozumienia omawianych problemów wychowawczo-zdrowotnych (w skali 2.0 – 5.0) |
|
Pełny opis: |
Przedmiot edukacja zdrowotna i promocja zdrowia ma przygotować studentów do realizacji zadań wychowawczo-zdrowotnych w środowisku pracy oraz kształtowania postaw prozdrowotnych, prospołecznych i prorodzinnych wśród wychowanków. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Gabriela Piechaczek-Ogierman | |
Prowadzący grup: | Gabriela Piechaczek-Ogierman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Gabriela Piechaczek-Ogierman | |
Prowadzący grup: | Gabriela Piechaczek-Ogierman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.