Techniki pracy grupowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-OP-N2-1TPG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki pracy grupowej |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | wykonanie w małych grupach projektu dotyczącego zaplanowania działań edukacyjno-wychowawczych (scenariusz) z opisem grupy docelowej; lektura i analiza tekstów dotyczących tematyki grupy, praca z tekstem |
Skrócony opis: |
Przedmiot techniki pracy grupowej ma umożliwić studentom zapoznanie się tematyką dotyczącą :procesu grupowego, rodzajów grup oraz zasad pracy grupowej. Studenci poznają różnorodne techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy. Mają możliwość zaprojektowania i prowadzenia zajęć grupowych w środowisku otwartym w wybranych placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Tematyka zajęć pobudza do poszukiwania i wypracowywania własnych sposobów pracy z grupą, dostarcza praktycznej wiedzy w kierunku radzenia sobie z trudnościami, jakie mogą pojawić się w pracy z różnymi rodzajami grup. |
Efekty uczenia się: |
wiedza ma pogłębioną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, szczególnie związanych z problematyką dotyczącą rodzajów grup, zasad pracy grupowej oraz dynamiki procesów grupowych K_W07 ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej umiejętności potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć różne role w zespole; potrafi samodzielnie inicjować, opracowywać i organizować, korzystając z różnych źródeł i pracując w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość wychowanków umieszczonych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym i socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej (z użyciem różnych kanałów kominakcyjnych), potrafi wzbogacać oraz doskonalić swoją wiedzę i kompetencje w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę wychowawczą lub profilaktyczną z dziećmi, młodzieżą, rodziną, czy osobami starszymi potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień związanych z projektowaniem edukacyjno-wychowawczych działań grupowych kompetencje społeczne jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu zespołowych działań; angażuje się we współpracę; uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki |
Metody i kryteria oceniania: |
projekt sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować i zaprezentować różnorodne i ciekawe działania edukacyjno-wychowawcze oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej oraz odbywających się w niej procesów; sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła sprawdzenie czy student wykazuje się aktywnością, chętnie podejmuje zespołowe działania; angażuje się we współpracę; potrafi opracowywać i organizować adekwatne ćwiczenia oraz czynnie i twórczo uczestniczy w proponowanych ćwiczeniach; potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć różne role w zespole |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.