Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-OP-S1-2PEW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania. |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest poznanie fundamentalnych zagadnień z zakresu edukacji regionalnej, wielo – i międzykulturowej w teorii i praktyce ze zwróceniem szczególnej uwagi na kwestie opieki i wsparcia społecznego; zrozumienie metodologicznych problemów pedagogiki międzykulturowej; kształtowanie u studentów myślenia o opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście związków kultury i człowieka; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych. |
Pełny opis: |
Treści wykładu 1-2. Zróżnicowanie kulturowe współczesnych społeczeństw a wrażliwość kulturowa. 3-4. Podstawowa aparatura pojęciowa pedagogiki międzykulturowej. 5-6. Od wielokulturowości do międzykulturowości – szansa czy zagrożenie dla edukacji. 7-8. Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość zadaniem dla edukacyjnym. 9-10. Kierunki polityki edukacyjnej i strategie edukacji wielokulturowej i międzykulturowej. 11-12. Historyczny i metodologiczny kontekst edukacji wielo- i międzykulturowej. 13-14. Modele edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w Polsce i na świecie. 15. Nowa mapa problemów opiekuńczo-wychowawczych - w (ciągłym) poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej. Treści ćwiczeń 1-2. Opieka w wymiarze kulturowym i w perspektywie psychologicznej. 3-4. Edukacja regionalna – istota, przykłady ćwiczeń, zadań, zajęć. 5-6. Edukacja wielokulturowa – istota, przykłady ćwiczeń, zadań, zajęć. 7-9. Edukacja międzykulturowa – istota, przykłady ćwiczeń, zadań, zajęć. 10-11. Psychospołeczne aspekty kontaktów międzykulturowych w kontekście migracji, emigracji, uchodźctwa. 12-14. Etniczność i obywatelskość jako kategorie w kształceniu i wychowaniu. 15. Podsumowanie – zaliczenie. |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Teorie i modele badań międzykulturowych. Cieszyn-Warszawa 2006. 2. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. (red.): Społeczne uwarunkowania edukacji międzykulturowej. T.2. Problemy praktyki oświatowej. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2009. 3. Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009. 4. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. 5. Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012. Uzupełniająca: 1. Bokszański Z.: Tożsamości zbiorowe. Warszaw 2006. 2. Kłoskowska A.: Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996. 3. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000. 4. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.) Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości - studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008. 5. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa - dokonania, problemy, perspektywy. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011. 6. Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007. 7. Szczurek-Boruta A.: Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo – studium pedagogiczne. Katowice 2007. 8. „Edukacja międzykulturowa” 2012, nr 1, 2013, nr 2 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawową aparaturę pojęciową związaną z edukacją wielokulturową, międzykulturową, regionalną, pedagogiką międzykulturową rozumie i stosuje w nowy sposób uzyskaną wiedzę o człowieku, kulturze, edukacji i ich wzajemnych powiązaniach Umiejętności krytycznie i refleksyjnie analizuje teksty naukowe z zakresu pedagogiki międzykulturowej, na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze, umie rozpoznawać potrzeby ludzi należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych itd., samodzielnie i w grupie projektuje sytuacje edukacyjne w zakresie uwrażliwiania kulturowego, opieki, wsparcia społecznego ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. Kompetencje społeczne dostrzega i wykazuje wrażliwość na wszelkie odmienności społeczne, kulturowe, indywidualne ludzi oraz na dziedzictwo kulturowe regionu, kraju, Europy charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby innych ludzi, kulturą pedagogiczną i twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów egzystencjalnych, społecznych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin praca egzaminacyjna test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury modułu Ćwiczenia kolokwium zaliczeniowe sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych ćwiczeń sposób ustalania oceny końcowej modułu Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia (praca egzaminacyjna 70%, kolokwium zaliczeniowe 30%), przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.