Wprowadzenie do pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-OP-S1-4WPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | zalecane: realizacja przedmiotu Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie i korelacja z przedmiotami: Aksjologiczne podstawy opieki i wychowania |
Skrócony opis: |
Przedmiot Wprowadzenie do pracy socjalnej ma zapoznać studentów z podstawowym zasobem wiedzy teoretycznej dotyczącej obszaru pracy socjalnej. Ma uświadomić związki między pracą socjalną a działalnością opiekuńczo-wychowawczą. Ma także wprowadzić studentów w poznawcze i aksjologiczne podstawy praktyki opiekuńczej i wychowawczej. Student pozna podstawy prawne i organizacyjne pomocy społecznej i działalności opiekuńczo-wychowawczej. Zapozna się ze sposobami wsparcia osób i rodzin w trudnych sytuacjach życiowych. Zajęcia mają rozbudzić w studentach – zgodnie z ideą Heleny Radlińskiej – zaangażowanie w działania społeczne (woluntarystyczne) służące kompensowaniu, niwelowaniu i profilaktyce negatywnych wpływów. |
Efekty uczenia się: |
Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice pracy socjalnej oraz rozumie jej źródła; ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; poznaje elementarne kwestie związane z diagnozowaniem problemów społecznych jednostek i grup społecznych, zna instytucje i działania wspierające jednostki potrzebujące w różnym wieku; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pracy socjalnej, jej podstaw aksjologicznych, regulacji prawnych; zna podstawy i zasady funkcjonowania pomocy społecznej; zna aktualne rozwiązania prawne, organizacyjne pomocy społecznej w Polsce i udzielanego wsparcia wszystkim jednostkom go potrzebującym; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego z osobami w różnym wieku i w różnych sytuacjach życiowych. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki pracy socjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów opiekuńczych, socjalnych i sytuacji wychowawczych; potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pracy socjalnej; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki pracy socjalnej, jak i innych dyscyplin. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, dostrzega potrzebę samokształcenia i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, postrzega człowieka w sensie holistycznym, dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z pomocą społeczną; jest przygotowany do aktywnego i ma przekonanie o potrzebie uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pomocowe i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; angażuje się w działania woluntarystyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny; prezentacja , pogadanka, dyskusja; projekt, dyskusja; kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.