Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PE-OP-S1-4WPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pracy socjalnej
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

zalecane: realizacja przedmiotu Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie i korelacja z przedmiotami: Aksjologiczne podstawy opieki i wychowania

Skrócony opis:

Przedmiot Wprowadzenie do pracy socjalnej ma zapoznać studentów z podstawowym zasobem wiedzy teoretycznej dotyczącej obszaru pracy socjalnej. Ma uświadomić związki między pracą socjalną a działalnością opiekuńczo-wychowawczą. Ma także wprowadzić studentów w poznawcze i aksjologiczne podstawy praktyki opiekuńczej i wychowawczej. Student pozna podstawy prawne i organizacyjne pomocy społecznej i działalności opiekuńczo-wychowawczej. Zapozna się ze sposobami wsparcia osób i rodzin w trudnych sytuacjach życiowych. Zajęcia mają rozbudzić w studentach – zgodnie z ideą Heleny Radlińskiej – zaangażowanie w działania społeczne (woluntarystyczne) służące kompensowaniu, niwelowaniu i profilaktyce negatywnych wpływów.

Efekty uczenia się:

Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice pracy socjalnej oraz rozumie jej źródła; ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; poznaje elementarne kwestie związane z diagnozowaniem problemów społecznych jednostek i grup społecznych, zna instytucje i działania wspierające jednostki potrzebujące w różnym wieku; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pracy socjalnej, jej podstaw aksjologicznych, regulacji prawnych; zna podstawy i zasady funkcjonowania pomocy społecznej; zna aktualne rozwiązania prawne, organizacyjne pomocy społecznej w Polsce i udzielanego wsparcia wszystkim jednostkom go potrzebującym; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego z osobami w różnym wieku i w różnych sytuacjach życiowych.

Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki pracy socjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów opiekuńczych, socjalnych i sytuacji wychowawczych; potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pracy socjalnej; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki pracy socjalnej, jak i innych dyscyplin. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, dostrzega potrzebę samokształcenia i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, postrzega człowieka w sensie holistycznym, dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z pomocą społeczną; jest przygotowany do aktywnego i ma przekonanie o potrzebie uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pomocowe i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; angażuje się w działania woluntarystyczne.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny;

prezentacja , pogadanka, dyskusja;

projekt, dyskusja;

kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)