Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-OP-S1-6WDWR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Przedmiot daje podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki rodziny, systematyzuje pojęcia z nią związane, omawia najważniejsze problemy dotyczące rodziny. |
Pełny opis: |
1. Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza, jako wspólnota, jako środowisko wychowawcze 2. Badania nad współczesną rodziną 3. Przemiany współczesnej rodziny w Polsce 4. Wychowawcza rola rodziny 5. Postawy rodzicielskie 6. Rodzina dziecka z niepełnosprawnością 7. Rodzina w kryzysie 8. Kultura pedagogiczna rodziców. Pedagogizacja rodziny. 9. Instytucje wsparcia i pomocy rodzinie 10. Rodzina – kolebką wartości (ćwiczenia) 2. Różne oblicza rodzicielstwa (ćwiczenia) |
Literatura: |
Homplewicz J., Pedagogika rodziny. Zarys wykładów na podyplomowym studium parorodzinnym. Rzeszów, Instytut Teologiczno – Pastoralny im. bł. Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie 2000. J. Wilk: Pedagogika Rodziny. Lublin 2002. Kawula S., Brągiel J., Janke A. W.: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń 2006 Kawula S., Kluczowe terminy pedagogiki rodziny. [w:] S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek 2000 Kukołowicz T., Rodzina – grupa czy środowisko. [w:] T. Kukołowicz, Rodzina wychowuje wybrane zagadnienia. Stalowa Wola, Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli 2001 L. Dyczewski (red.), Małżeństwo i rodzina w nowoczesnym społeczeństwie. Lublin, Wydawnictwo KUL 2007 Olbrycht K., Wychowanie do wartości w rodzinie. [w:] J. Wilk (red.), W służbie dziecku. T. II Rodzina XX wieku wobec dobra dziecka. Lublin, Katedra Pedagogiki Rodziny KUL 2003 s. 47-54. Olbrycht K., Wychowanie do życia w rodzinie jako wspólnocie osób. [w:] W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls 2005 Tyszka Z. (red.): Analiza przemian wybranych kategorii rodzin polskich. Poznań 1990 Tyszka Z. (red.): Stan i przeobrażenia współczesnych rodzin polskich. Poznań 1991 |
Efekty uczenia się: |
W trakcie pracy samodzielnej student kształci umiejętność selekcji tekstów, poszukiwania i selekcji literatury na podany temat. Przygotowuje się do pracy grupowej. Wykazuje się umiejętnością dotarcia do instytucji działających w jego środowisku lokalnym. Nabiera kompetencji prowadzenia rozmów ze specjalistami zatrudnionymi w różnych instytucjach. Kształci umiejętność zbierania i selekcji informacji. Opracowuje projekt dotyczący instytucji wspierających rodzinę w środowisku lokalnym z wykorzystaniem metod niezbędnych do zbierania i opisu danych. Weryfikuje wiedze na temat posiadanych kompetencji społecznych i komunikacyjnych i dokonuje ich oceny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, Prezentacja multimedialna Praca z tekstem, Praca w grupach, Dyskusja, Metoda projektów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.