Profilaktyka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-OP-S1-8PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka społeczna |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.weinoe.us.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zalecane : realizacje efektów kształcenia modułów: podstawy diagnozy środowiska społecznego i opiekuńczego, terapia pedagogiczna, podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie treści i metod działalności profilaktycznej oraz przygotowanie studentów do opracowywania programów wspierających jednostki ii grupy społeczne zagrożone niedostosowaniem społecznym i uzależnieniami w środowisku lokalnym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć z profilaktyki społecznej jest przygotowanie studentów o specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza do podejmowania integralnych działań wychowawczo-profilaktycznych w placówkach oświatowo-wychowawczych i w środowisku otwartym. Zajęcia pozwalają poznać podstawowe zagadnienia teoretyczne - kryteria i typologie zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży, poziomy i strategie działań profilaktycznych, a także zaangażowanie sektora publicznego i pozarządowego w aktywność profilaktyczną oraz działalność fundacji i stowarzyszeń. |
Literatura: |
Dziewiecki M.: Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków 2003, Wydawnictwo „Rubikon”. Dziewiecki M.: Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce 2000 Gaś Z.: Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006. Kustra Cz., Fopka-Kowalczyk M. (red.): Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym. Toruń 2013, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”. Ostaszewski K.: Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych : podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2003, Wydaw. Naukowe „Scholar”. Piotrowski P.: Profilaktyka w gimnazjum: projektowanie, realizacja, ewaluacja programów. Kraków 2003. Prajsner M. (red.): Młodzież z grup ryzyka. Perspektywy profilaktyki. Warszawa 2003, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Pytka K.:Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2006. Świątkiewicz G. (red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym: Warszawa 2002. Urban B. (red.): Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Mysłowice 2004, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna. |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawową terminologię używaną w profilaktyce społecznej oraz dysponuje elementarną wiedzę dotyczącą fizycznych, psychicznych i społecznych aspektów funkcjonowania człowieka w sytuacjach zagrożenia patologią oraz w kolejnych fazach dysfunkcji; ma elementarną wiedzę na temat organizacji pracy instytucji wspierających osoby chore, uzależnione i wykolejone; zna podstawowe potrzeby i problemy, których niezaspokojenie lub brak rozwiązania prowadzi do zaburzeń i konieczności objęcia działaniami profilaktycznymi; zna kryteria związane z normami rozwojowymi człowieka; - ma podstawową wiedzę z zakresu diagnozowania środowiska społecznego w obszarze występujących w nim patologii społecznych oraz przydatności profilaktyki społecznej w minimalizacji zagrożeń dla wychowania; - korzystając z różnych źródeł potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, trafnie prezentować swoje myśli i rozwijać umiejętności niezbędne w diagnozowaniu problemów stanowiących przedmiot zainteresowań profilaktyki społecznej oraz tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne wspierające działania profilaktyczne w środowisku społecznym; - potrafi skutecznie rozwiązywać konkretne problemy społeczne, analizować własne działania oraz przewidywać efekty planowanych działań profilaktycznych poprzez włączanie się w istniejące projekty i programy profilaktyczne lub tworzenie autorskich; - ma przekonanie o sensie i wartości działań profilaktycznych oraz aktywnie uczestniczy w ich projektowaniu, rozumiejąc potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji oraz wyznaczając ich kierunki; - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w zespołach i instytucjach realizujących projekty profilaktyczne, a w działaniach tych cechuje go twórcza postawa, wrażliwość i kultura pedagogiczna oraz postawa szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób; |
Metody i kryteria oceniania: |
- test pisemny - sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń i wykładów oraz literatury uzupełniającej; - opracowanie programu profilaktycznego - sprawdzanie stopnia wykorzystania wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w celu opracowania programów profilaktycznych, stosowania skutecznych i twórczych strategii podczas zespołowego rozwiązywania problemów społecznych oraz wrażliwości i kultury pedagogicznej a także postaw szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób; - analiza wybranych programów i projektów profilaktycznych - sprawdzenie, czy student potrafi dokonać krytycznej analizy dostępnych programów i projektów profilaktycznych oraz wskazać kierunki ich ewaluacji; - dyskusja w oparciu o literaturę przedmiotu- sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu profilaktyki społecznej; sprawdzenie stopnia wrażliwości i kultury pedagogicznej oraz postaw szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.